Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

0,13 mikronu + DirectX 9 = VIA Columbia

30.8.2002, Zdeněk Kabát, článek
0,13 mikronu + DirectX 9 = VIA Columbia
VIA Technologies získala zakoupením společnosti S3 Graphics grafické technologie, na které v posledních týdnech a měsících opět úspěšně navazuje. Po grafických čipech Zoetrope a Savage XP nyní chystá i další, 0,13mikronový GPU Columbia s podporou DirectX 9. Podívejme se nyní na detaily tohoto mainstreamového řešení…
Společnost VIA Technologies v poslední době navazuje na úspěšnou činnost S3 Graphics, jejíž grafické technologie se stávají základem posledních čipů této společnosti.  Jistě jste již o grafických čipech S3 již slyšeli, protože byly ve své sobě poměrně oblíbené. Díky intelektuálnímu vlastnictví grafických technologií S3 vypustila nedávno VIA svá low-endová řešení Zoetrope (Savage XP) a AlphaChrome, o kterých se můžete dočíst s červencové roadmap.

Nyní se dostaly na povrch nové informace o připravovaných čipech Columbia, která možná podstatně vylepší postavení GPU od VIA/S3 na trhu. Detaily se týkají grafického čipu Columbia a jeho následovníka Columbia 2. Oby tyto čipy budou vyráběny 0,13mikronovou technologií (pro srovnání ATi R300 0,15mikronu a nVidia NV30 0,13mikronu) a budou podporovat AGP 8x (stejně jako ATi RV250/R300, nVidia NV18/NV28/NV30, SiS Xabre, či vylepšená verze Matrox Parhelie).

První generace čipu Columbia bude obsahovat osm renderovacích pipeline s jednou texturovací jednotkou na každé. Frekvence jádra se bude pohybovat v rozmezí 300MHz – 400MHz a paměť DDR-I bude taktována na 300MHz – 350MHz. Tento grafický čip bude podporovat grafické rozhraní (API) DirectX 9.0 s Vertex Shaderem 2.0 a Pixel Shaderem 2.0. Také bude vybaven hierarchickým Z-bufferem Z-I a integrovaným rozhraním HDTV, LVDS a Duo-View+. Informace také hovoří o tom, že VIA Columbia dosáhne v 3DMarku 2001 výsledku kolem 11 – 15 tisíc 3DMarků, což je více než zvládne GeForce4 Ti4600 (8,000-12,000 3DMarků). První vzorky se objeví ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku a hromadná produkce začne v první polovině roku 2003.

O grafickém čipu Columbia 2 toho víme již podstatně méně. Kromě 0,13mikronového procesu a podpory AGP 8x bude podporováno i API DirectX 9.1 a hierarchický Z-buffer Z-II. Čip bude také disponovat vylepšeným texel fill-ratem, shaderovacími procesory, renderováním se zvýšenou přesností a jednoduchým zpracováváním vyššího řádu. Integrované HDTV, LVDS a Duo-View+ zůstává a podle zdrojů by měl čip Columbia 2 dosáhnout až třikrát vyššího výkonu než jeho předchůdce. Na pulty obchodů se ale tento GPU dostane až v první polovině roku 2004.

Specifikace obou těchto grafických čipů společnosti VIA/S3 jsou výborné a naznačují zařazení do mainstreamu, někam mezi budoucí ATi Radeon 9500, nebo GeForce4 Ti4600 s AGP 8x (čip NV28). Přes vysoké výkony Columbie v 3DMarku 2001 budou v období jejího vypuštění mezi špičku patřit Radeon 9700 a nVidia NV30. Uvidíme, jak se tyto čipy utkají např. s Tridentem a jeho XP4, či SiS Xabre II, popř. GeForce4 Ti a Radeonem 9000. Kvalitní parametry ale musí být podpořeny i bezchybnými ovladači.

Zdroj: Digit-Life
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.