Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
20.2.2024, Milan Šurkala, aktualita

Konektor 12VHPWR se ukázal být poněkud problematickým. Mohl způsobovat tavení konektorů a nyní tu máme běžně vylepšenou variantu 12V-2x6. Ta má být spolehlivější a umožnit karty s ještě vyšší spotřebou.

Luke78 (3) | 1.6.202410:44
Lidi kolem vývoje a pc celkově jsou velice konzervativní. Jedou podle nalajnovaných standardů už od dob prvních IBM.
Proto se vůbec nedivím, že přišli s nějakým odvozeným paskvilem pro 16pin napájení grafik.

Těch zmiňovaných 24V nejspíš ještě dlouho nebude.
Vždyť i pravděpodobně dobré počiny se trhem velmi rychle prohnaly a zmizely v zapomnění.
Viz třeba BTX case https:­/­/www.silverstonetek.com­/en­/legacy­/info­/computer­-chassis­/tj06­/ , mám doma již 18 roků a furt má co nabídnout.
Další chvilkový problesk byly samostatné napájecí zdroje tuším do 5.25­" pozice.
Nebo viděli jste na nových grafikách konektory pro GPU­(SLI­) Bridge?? Né, veškerý výkon cpou do jediné, a proto ty šílené napájecí požadavky a obrovské TDP, místo aby tu zátěž rozložili.
Odpovědět1  0
GoodspeedM (24) | 21.3.202417:50
Mrkněte na nové video. Je potřeba kupovat nové PC na dnešní hry? https:­/­/youtu.be­/ArpeNyljyrE?si=5w7k­-WMYSgx5oba-
Odpovědět0  0
JakubL (246) | 20.2.202421:23
Super, zase nový konektor. Zmatek bude hlavně u zdrojů ­- hlídat si, co má teda vlastně za konektory. A kdo si už koupil nový zdroj s 12VHPWR, teď asi zalituje, protože do budoucna se stejně redukci nevyhne.
Odpovědět1  2
honza1616 (3704) | 21.2.202420:00
Nauč se číst
12VHPWR a stejně tak i novější 12V­-2x6 je jeden a ten samí konektor na první pohled, do zdroje půjdou strčit oba konektory, jen ten novější bude upravený.
Už se o tom mluvilo několikrát že nové konektory budou mít zkrácené ty 4 komunikační piny, a konektor bude potřeba zasunout opravdu pořádně aby se spojil s grafikou.
Toto tedy bude asi konečná oficiální verze
Odpovědět0  1
JakubL (246) | 21.2.202423:14
Cist umim, ale v clanku bohuzel neni uvedeno, ze novy konektor bude i zpetne kompatibilni. Dik za vysvetleni, ale priste by to slo i bez urazek.
Odpovědět1  0
cdwN (585) | 25.2.202413:46
tenhle člověk vysloveně hledá, koho by urazil za neznalost. ­"ten samí konektor­" ale svědčí o tom, že by měl spíš držet hubu...
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4985) | 25.2.202421:04
Tak ono to tam je, i když ne vysloveně explicitně, aby to bylo úplně jasné: ­"Novým řešením má být konektor 12V­-2x6, který vychází ze stejného základu, má však trochu jiné rozměry pinů"
Odpovědět0  0
pidalin (1502) | 25.2.202422:31
Ono je to tak nějak poznat podle designu toho konektoru, pokud by nebyl zpětně kompatibilní, tak by to byl docela fail.
Odpovědět0  0
rizecek (248) | 20.2.202417:48
Tak to jsem zvědavej, jak ten příkon a vyprodukovaný teplo se bude jednou chladit a jak to zvládnou přežít tyhle mega zázračný napájecí konektory, když nejsou schopný přežít ani 300­-350W.
Já to říkal už ze začátku, že to je jen přístup k výšší spotřebě... Takže ne, že za 5­-8 let nebudeme mít co hrát, ale ani na to hraní nebudeme mít.
K tomu ještě nějakou 17900K 7GHz 300W TDP a můžeme pořádat grilovačku a saunu v jednom 😂
Odpovědět2  1
pidalin (1502) | 20.2.202418:51
Přitom je to tak jednoduchý, prostě tam dát pořádný tlustý kabely, prostě jenom plus a mínus a nějakej pořádnej konektor ve stylu t­-dean nebo XT90 a bude po problému. Ale to bych viděl ještě radši, je přechod na 24V a pokud se ty příkony budou zvyšovat, tak jiná možnost to budoucna neni, tohle je prostě nesmysl to co dělaj, ty vole 2, 3, 4, 10 8pinů na AMD, na nvidii hořící konektory, redukce na 35 8­-pinů, jsem zvědavej kdy se objevěj karty co budou mít taky 2 nebo 3 ty pakonektory od nvidie, tohle prostě nemá budoucnost.

A neni to chyba vývojářů HW, dnešní hardware je skvělej a superiorní, problém je ve zprasenejch hrách a softu a vývojáři HW na to prostě musej reagovat a jinak než to zvětšovat a zvyšovat TDP už to moc nejde. Je to naprosto špatná cesta, koukni se jak vypadal první Crysis a na čem to jelo.....dneska potřebuješ 50x silnější HW na stejně vypadající grafiku a když řekneš že je něco špatně, tak ti nadávaj do boomerů a odmítačů pokroku nebo co.
Ne, tohle fakt neni pokrok, hrabu se v PC 20 let, začil jsem tu dobu kdy byl reálnej pokrok, ty krvavý nároky nějaký nový hry byly ospravedilnitelný tim jak to vypadalo, dneska to nedává smysl. To samý se softwarem, je to čimdál pomalejší a nabobtnalejší, tenhle závod nejde vyhrát, k rychlosti PC s Win XP ­(odezva na otevírání složek a podobně­) se dneska s Win 10 nebo Win 11 ani nepříblížíš ani s TOP hardwarem, prostě to nejde a když řekneš že je to dneska pomalý, tak kidi kolem 18 let ti nevěřej nebo ti dokonce sprostě nadávaj.

ANO, DŘÍV BYLY POČÍTAČE MNOHEM RYCHLEJŠÍ, jestli nevěříte, tak máte nějakej input lag v mozku že to necejtíte a nebo to prostě nepamatujete, ale dá se to snadno otestovat, ten pocit z používání PC z konce XP éry je něco co mě dokáže rozbrečet protože mi to chybí, dneska furt jenom čekáš, klikneš pravym myšítkem a čekáš čtvrt vteřiny než se něco stane. To samý prohlížení fotek, jak je možný že stejně velký fotky jdou na starym PC s monitorem co má stejný rozlišení otevírat a procházet mnohem rychlejc než dneska?
Odpovědět2  2
Bespi (166) | 20.2.202421:02
Nekdo si tady tu minulost natira pekne na ruzovo. To ze dnesni stav ma daleko do idealu je ale fakt.
Odpovědět1  0
pidalin (1502) | 21.2.202421:27
Co přesně si natíram na růžovo? Já tady nemluvim o době kdy jsi měl Win 98 a cvakací plotnovej disk s rychlostí 5 MB­/s, já mluvim spíš o konci Win XP éry, pořítače tenkrát byly pocitově mnohem rychlejší než dneska, nulová odezva na klikání a tak, navíc už nastupovaly SSD disky a XP na SSD, to už fakt lítá jak blesk, ale i sedmička byla dost rychlá na adekvátnim HW.
Co se týče evoluce HW, tak ta šla mnohem rychlejc, za stejnou cenu jsi fakt za 2 roky dostal kartu co měla třeba 2­-3x vyšší výkon a hlavně hry byly relativně dobře optimalizovná a ty nároky byly ospravedlnitelný, jasně, na HW z tý doby to jelo mizerně, ale stačilo fakt rok, dva počkat a už sis to zahrál uplně uber hyper mega na max, až na výjimky samozřejmě, některý hry jely pořádně až na Core 2 Duo, ale to jsme furt v řádu jednotek let kdy v roce 2002 třeba vyšla mafia a za 4 roky už jsi mohl mít core 2 duo a výkon někde úplně jinde. Dneska? Když máš 10 let starej CPU kterej byl v tý době nabušenej, tak musíš reálně řešit jestli vubec pro tebe má upgrade smysl, tak špatný to dneska je. V roce 2020 jsem kupoval Ryzen 3800X za 10 tisíc, co za tu cenu dostanu dneska? +30% Výkonu? Možná +50 v multithread výkonu, ale to fakt neni upgrade po 4 letech, to je jenom drobná evoluce za kterou se mi platit fakt už prostě nechce po těch 20 letech co se v tom hrabu, prostě to nemá smysl, přestalo mě to bavit, tenhle závod nejde vyhrát a po nějaký době to dojde všem, pokud je někomu 20, tak to třeba ještě nechápe, pokud je ti 30+, tak už tenhle závod nejspíš nechceš hrát protože víš že nejde nejenomže vyhrát, ale nejde ani dohrát, nemůžeš prostě ani dojet do cíle, žádnej cíl neni, každá nová grafika stojí víc než ta předešlá aby to byl nějakej upgrade a pro co? Abys zjistil že nový hry ti zase jedou kolem 60 FPS? Fakt mě to už nebaví.
A staráho HW tady mam hromady, takže si nic malovat nemusim, já si s tim hraju každej den, vim že ty hry v tý době jely mizerně a standard byl třeba 25 FPS, ale jak řikam, stačilo 2 roky počkat a byl jsi úplně někde jinde a ty hry se za tu dobu graficky posunuly neskutečně, dneska nová hra chce 2x lepší HW než pár let stará hra, ale přitom vypadá úplně stejně a prostě se musíš ptát jakej to má vlatně všechno smysl.
Pokud se v tom někdo hrabe ještě dýl, třeba už od 90. let, tak k tomuhle prozření musel dojít už mnohem dřív. Jeden čas to vypadalo docela dobře, mezi lety cca 2015­-2020 to vypadalo že nějak trochu poroste výkon HW, ale nároky her stagnovaly a moc nerostly, takže s upgradem ti reálně rostlo FPS a všechno bylo růžový, ale to teď skončilo a nároky se zase skokově zvedly a úplně bezdůvodně.
Odpovědět1  0
honza1616 (3704) | 21.2.202420:24
Chtěl bych vidět jak budeš takový kabel natahovat a ohýbat ve skříni
Pro porovnání, představ si že doma po bytě budeš třeba s vysavačem tahat místo klasického 230V nějaký 380V.
Jednotlivé vodiče na napájecích kabelech v příliš tlustém provedení jsou kontraproduktivní, řešením je rozdělení energie do více vodičů,
Ovšem mít na grafice zapojeny 4x 8pin PCIe by taky nebylo nic pěkného,
musel by na výrobce grafik někdo zatlačit, aby se zaměřili více na efektivitu než na hnaní výkonu do extrému bez ohledu na spotřebu, místo navyšování výkonu aby byl výkon v další generaci zachován, ale podstatně klesla spotřeba,
Ale tuším že toto by u většiny lidí nebylo akceptované, lidé jako ty jsou v menšině a výrobci vyslyší prozby hráčů aby se zvedal výkon v každé generaci
Odpovědět0  1
pidalin (1502) | 21.2.202421:10
To reaguješ na mě? Dyť ty vůbec nevíš o čem mluvíš, proč na to reaguješ když nevíš ani co je napětí a proud? Právě proto aby byl kabel tenčí, tak chci zvýšit napětí přece! Mysli trochu. Tvoje srovnání s 380V je úplně mimo, to neni tlustý kvůli napětí ale protože je to 3fázová zásuvka která utáhne až 12 kW. Proboha jsme na světhardware, člověk by čekal že tady budou lidi co trochu věděj, ale teď už chápu proč se tady lidi těch nvidia konektorů zastávaj.
Když přejdeš na 24 nebo 36V tak ti pro stejnej příkon bude stačit mnohem tenčí kabel, zjisti si co je ohmův zákon než mi začneš psát nesmysly.
Odpovědět1  0
nikto (37) | 25.2.202418:58
Pidalin, velmi múdro píšeš. Prechodom na 24 či 36V by dosť podstatne klesli nároky na prúd a prierezy vodičov. A tým samozrejme aj na konektory.
Mňa ale zaráža, kam to celé smeruje. Eu tlačí na grín a podobné nezmysly ako eautá a spotreba PC rastie z roka na rok. Za chvíľu budeme kupovať 2kW pc zdroje??? To už komu hrabe?
Ešte že aspoň AMD má rozum a dobré cpu, napr. 7900 je super. K tomu rozumnú grafiku do 200W a dosť. Aj tak skutočný život sa odohráva nie v pc ale vonku.
Odpovědět0  0
pidalin (1502) | 25.2.202422:34
Nad tim už jsem taky přemejšlel, výrobci HW za to bohužel nemůžou, jenom reagujou na rostoucí poptávku po výkonu způsobenou čimdál zprasenějším softem a blbě optimalizovanejma hrama. Měli bysme hlavně tlačit na herní vývojáře a vývojáře enginů aby s tim něco udělali, protože vydávat hry co chtěj 32GB ram a zabíraj 250GB místa a přitom to vypadá stejně jako 10 let stará hra, to fakt neni normální.
Nebejt nvidie a AMD s technologiema jako DLSS a FSR, tak už jsme dávno v háji, výrobci HW a vývojáři ovldačů to zase zachraˇňujou, jako už mnohokrát v historii.
Odpovědět1  0
nikto (37) | 25.2.202419:04
Už roky sa nepoužíva 380V ale 400V a 400V sa pouziva tam, kde potrebuješ veľké vykony 6 a viac kW. Čím vyššie napätie, tým ti stačí nižší prúd, aby si dosiahol rovnaký výkon. Takže ti stačí tenší vodič ;­-­)
Takže áno, prechodom na vyššie napätie, napr. 24 alebo 36V by ti stačili jednoduchšie konektory a tenšie vodiče, aby si preniesol rovnaký výkon.
Odpovědět0  0
pidalin (1502) | 25.2.202422:37
Podle mě to spíš dopadne tak že grafika bude mít vlastní zdroj a bude se do ní strkat rovnou kabel ze zásuvky, možná by to tak i bylo lepší, člověk bude mít nějakej zdroj v PC na to ostatní a nebude to muset řešit. :­-)
Odpovědět1  0
honza1616 (3704) | 21.2.202420:10
Naopak, konektory to zvládnou, jen nesmí být fušersky vyrobené a zapojené,
Na počátku problémů se to testovalo a měřil se průtok elektřiny přez každý drát a v několika případech byl odhalen ­(nevím jestli se to tak dá říct­) problém, kdy grafiku dokázal napájet jediný drát, nejspíš to byla chyba v distribuci energie, ale ukazuje to že dráty samy o sobě to zvládnou, alespoň krátkodobě .

Ale pochopitelně té nikdo nenutí si toto kupovat, navíc když na to nemáš jak píšeš.
Jak se říká.... Kdo chce opičku, musí mít na banány 😅
Já si třeba ten HW ­"za 5­-8 let­" rád zaplatím, abych si mohl zahrát v 4K 120­-240Hz
Odpovědět0  0
pidalin (1502) | 21.2.202421:07
Kde jsem psal že na to nemam prosimtě? Jenom nejsem tak blbej abych tohle podporoval, každá nová grafika stojí 2x víc než ta předešlá aby to byl nějakej upgrade a takhle už to trvá tak 10 let, poslední normální doba byla tak do roku 2015, pak je všechno v háji, hry totálně zfušovaný, na grafiku jako z roku 2015 potřebuješ RTX4080 bezdůvodně a 32GB ram. Kdyby dneska vydali hru co vypadá stejně jako první Crysis, tak to bude chtít taky 4080, prostě to nedává smysl, starejch her co jsem ještě nehrál je tolik že nechápu proč se účastnit tohohle trapnýho závodu, už mi neni 15 a čas běží tak rychle že se párkrát vyspim a už ta hra je 5 let stará tak proč to hrát hned.

Jinak konektor je k ničemu, sám jsi řekl proč, pokud je tak blbě navrženej že je to fakt na hraně toho co to zvládne a stačí nějaká výrobní vada a vyhoří to, tak to prostě je špatnej konektor. Nevim jestli víš něco o elektronice, ale ty proudy co tam tečou při jenom 12V jsou nesmyslný, pokud chtěj dál zvyšovat příkony grafik, tak jediná rozumná možnost je přejít na 24 nebo klidně i 36V, ale to by bylo moc jednoduchý, stačilo by vyměnit zdroj a odpadnul by ti tlustej kabel, oni radši budou přidávat nový kabely co jsou k ničemu a protože je tvuj starej zdroj nemá, tak stejně musíš koupit novej nebo použít redukci na 35 normálních 8pinů takže to celý vůbec nedává smysl.
Odpovědět1  0
pidalin (1502) | 21.2.202421:11
jo to psal ten druhej že na to nemá, zase světhardware mi hází do mailu všechny reakce i když to nebyla reakce na mě
Odpovědět0  0
mpohanka (49) | 20.2.202414:50
A přitom by stačil třeba 1x XT60 nebo 2x XT30. Jsou to konektory dlouhodobě odzkoušené např. v modelařině, kde jsou provozovány v prachu, mokru a s výrazným mechanickým namáháním.. 12V * 60A = 720 W. Jeden pár XT60 jsem schopný koupit za 8 Kč. To jako vážně musí u karty za 50000 Kč šetřit na 8 Kč?
Odpovědět1  0
HoCh (333) | 20.2.202417:30
Pro nemodelare prikladam dole odkaz, aby se mohli podivat jak xt60 vypada.

Sam o sobe by zrejme nestacil, protoze je jeste potreba minimalne signalizace pritomnosti konektoru a dosazeni stabilniho napajeciho napeti. Navic by pripojeni prislusne tlustym dvoudratem bylo velmi tuhe a spatne tvarovatelne.

Ale na tx60 je hezky videt, jak mela vypadat spravna konstrukce silovych koliku toho noveho napajeciho konektoru pro grafiky. Robusni telo, masivni pevne ulozena dutinka, proti ni silny rozeviraci kolik zajistujici velkou plochu kontaktu i dobrou souosost. A zlacene silove kontakty zajistujici male prechodove odpory. Pak by stacil 6­-ti nebo 8­-mi kolik plus ty 4 male signalni piny a mohlo to byt skoro stejne velke, ale podstatne spolehlivejsi.

https:­/­/www.hadex.cz­/d474a­-konektor­-a­-zdirka­-xt60/
Odpovědět1  0
pidalin (1502) | 21.2.202421:20
O tom přesně mluvim, ale lidi tady nevěděj ani co je ohmův zákon. Případně zvednout to napětí na 24V časem s novejma zdrojema a bude po problému, stejně se tomu do budoucna nevyhneme, nemůžeme furt dávat silnější a silnější kabel při 12V.
Jinak nemyslim si že bude potřeba nějak přehnaně tlustej dvoudrát, limit je ten konektor, ne kabel samotnej, teda většinou, když se dá měď s většim průřezem ­(jako je třeba pořádnej kabel od repráků­) tak jsem si jistej že to těch 500, 600W zvládne i při těch jenom 12V a kdyžtak to jistí čtyřkolík, můžou vzít konstrukci toho konektoru a zdvojit jí a bude po problému. Signalizace je spíš kur*ítko a další věc co člověku komplikuje život a potenciálně může znemožnit třeba používání alternativního příslušenství. Žádná signalizace neni potřeba, kdo neumí zasunout konektor se nemá hrabat v PC a když to bude normální dvou až čtyř drát, tak tam nebude nic trčet a lámat konektor, to prostě nejde zapojit špatně. Ale když chtěj tak tam holt daj i signalizaci, na to stačí už tenkej kabel, neni to žádnej velkej problém navíc. Prostě jde to vyřešit kvalitně a jednoduše, ale obří korporát má prostě svojí strategii do budoucna, protlačit ten jejich nesmyslnej standard se jim prostě asi hodí.
Taky by tam místo signalizace prostě mohli vymyslet nějakou kontrolu odporu konektoru třeba předtim než grafika naběhne a začne z něj papat, všechno jde když se chce, když mi to může v biosu ukazovat jaký napětí má CMOS baterka, tak můžou určitě i zjistit odpor vedení ke grafice, nebo tam dát tepelnej senzor co by snížil výkon třeba při 90°C což by značilo nějakej problém, tepelnej senzor má dneska každá kravina v PC, zase, neni to žádnej problém, grafika jich má dneska několik, jeden navíc u konektoru nemůže bejt problém. Prostě jde to řeišt vechno mnohem líp, ale holt když se nechce, tak se nechce.
Odpovědět1  0
HoCh (333) | 20.2.20249:33
Problém je v mechanický slabé konstrukcí tělesa konektoru i upevňovací ho zobáčku a to žádné zkrácení signalizačních pinů nevyřeší. Videa z testování ukazují, ze i u zcela zasunuteho konektotu staci boční tlak na přívodní kabely, třeba při zavření skříně, k jeho naklonění způsobujícími pootevření dutinek konektoru a jen bodový kontakt, kde přechodové odpory začnou kontakty při přenosu velkých výkonů zahrivat a teplo bude způsobovat postupnou degradaci.

Pri použití ve slabších kartách se ten problém neprojeví buď vůbec, nebo az po delší dobe. Kdyby byl maximální přenášeny výkon třeba do 300w, tak by konektory možná kartu přežijí, ale když se přes něj u 4090 snaží tlačit skoro dvakrát větší výkon, tak se není čemu divit, ze to konektor nezvladne. Případů zničených karet není víc jen díky tomu, ze ty 4090 představují jen malý podíl z karet s tímto konektorem a ne každý je honí na krev.

Tohle nVidia, která ten konstrukčně osizeny konektor spolu s Dellem protlačila do PCIE standardu, dost posrala. Kdyby jeho těleso a kontakty udělala robustnější, mohl to být, díky pinům signalizujicim dostupný výkon, pěkný univerzální konektor pouzitelny pro širokou paletu napajecich zdroju od slabých, až po ty nejvýkonnější.
Odpovědět7  0
Pavel Matějka (1655) | 20.2.20248:21
Nevěřím.

Takhle zjebat vývoj hloupého konektoru, na to musí být fakt machři. Pro přenos větších proudů potřebujete větší styčné plochy, tohle má v podstatě jen bodový dotyk. To prostě nemůže dělat dobrotu. Nemluvě o tom, že i konektory s dobrým dotykem korodují a zvyšuje se jim přechodový odpor.
Konektory jsou technika, stará cca 130 let. Konstruktéři by je už měli zvládat.
Odpovědět7  0
ZipX (192) | 20.2.202411:24
Všetko je o cene, niekto sa rozhodol šetriť ­(aj keď molex minifit je drahší než klasický­) ale je viac­-menej stavaný na prenos signálov, nie na testovanie tepelného vyžarovania pinov vystaveným nadmernym prúdom
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.