Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

24 z 36 tahačů Tesla Semi má Pepsi díky dotacím v podstatě zadarmo

23.4.2023, Milan Šurkala, aktualita
24 z 36 tahačů Tesla Semi má Pepsi díky dotacím v podstatě zadarmo
O tahačích Tesla Semi pro společnost Pepsi se toho napsalo už dost. V úterý je společnost oficiálně představila a ukázala nejen vozy, ale také 750kW nabíječky. Mnohým se ale jistě nebude líbit to, že 2/3 z nich má společnost díky dotacím v podstatě zadarmo.
V prosinci loňského roku dodala společnost Tesla první tahače Semi společnosti Pepsi, která je od té doby testovala. V úterý došlo k jejich oficiálnímu představení a společnost ukázala i nové 750kW nabíječky Supercharger. Pepsi objednala 100 těchto vozů už v roce 2017, dodány tedy byly až po 6 letech. Jejich výroba je totiž i dnes jen velmi omezená. V prvních várkách bude dodáno 36 vozů, přičemž 21 vozů bude provozováno u stáčírny v Sacramentru, dalších 15 bude provozováno v Modestu v Kalifornii (pro značku FritoLay). V každé této lokaci jsou čtyři nabíječky s výše zmíněným výkonem 750 kW. Nevíme sice, jak dlouho bude trvat nabití jednoho vybitého vozu, čistě teoreticky by to mohlo být lehce přes hodinu, ale dobře víme, že nabíjecí výkon postupně klesá (a ne málo), a tak bychom spíše mohli počítat se dvěma hodinami.
 
Tesla Semi
 
Asi každého, kdo nemá rád politické protlačování čehokoli (a elektromobilů zvláště) patrně nepotěší zpráva, že tyto vozy má Pepsi v podstatě zadarmo a zaplatila za ně dokonce mnohem méně, než kdyby zakoupila nové naftové vozy, přičemž jejich skutečná cena je mnohem vyšší. Sacramento Metropolitan Air Quality Management District totiž poskytl Pepsi grant ve výši 4,5 mil. USD na nákup 18 z 21 těchto vozů. Díky tomu se dozvídáme i přibližnou cenu, která nám tímto vyjde na 250 tisíc USD. Je to více než původně plánovaných 180 tisíc USD, o kterých se mluvilo při představení (ostatně se i předpokládalo, že se také kvůli inflaci podívá dále za hranici 200 tisíc). Pokud jde o naftové vozy, základní Class-8 varianty vychází na cca 120-170 tisíc USD, nicméně vyšší konfigurace se i u nafty mohou dostat dost přes 200 tisíc USD. Místní a státní dotace na vozy a nabíjecí infrastrukturu nicméně s výše zmíněným grantem činily celkem 15 mil. USD.
 
 
Nicméně ani zde to nekončí. Na každý z těchto vozů dostala Pepsi ještě federální dotaci ve výši 40 tisíc USD. Když to spočítáme, máme to 36 vozů po 40 tisících USD, což je ve výsledku 1,44 mil. USD, tedy přepočteně dalších cca 6 trucků zdarma. Tím se dostáváme na 24 z 36 vozů zaplacených dotacemi. Místo zhruba 9 mil. USD, které by za ně Pepsi mělo v dotačně nepokřiveném prostředí dát, nám to vychází, že za ně dalo jen 3 mil. USD (83 tisíc USD na vůz). Celkově to máme na grantech pro vozy a nabíjecí infrastrukturu cca 16,5 mil. USD. To nám bohužel moc neukáže, nakolik jsou elektrické vozy pro takové nasazení výhodnější. Pokud se s námi Pepsi o čísla např. v příštím roce nepodělí, patrně to žádná výhra nebude. Pokud se podělí (což v negativním případě asi neudělá), budeme si moci spočítat, za jak dlouho se elektrický truck proti tomu naftovému zaplatí.
 
Erica Edwards z Pepsi se při představení vyjádřila, že vozy najedou 400 mil (640 km), než je potřeba je nabít. Připomeňme ještě, že když je zkoušeli na trase dlouhé 425 mil (684 km), podle prvních testů se vracely nabité ze zhruba 20 %.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
Doporučujeme náš obsáhlý článek o rozdílech v technologiích baterií.