Nejprve tedy něco málo o Riva TNT2 Ultra. TNT je šikovná zkratka pro TwiNTexel architekturu, což znamená, že TNT2 má dvě paralelní vykreslovací jednotky schopné např. aplikovat dvě textury najednou (pokud daná hra používá např. bump mapping a podobné techniky multitexturingu pro kvalitnější vzhled) nebo vykreslit dva pixely v jednom cyklu. Samozřejmostí je hardwarová podpora 3D funkcí, jako je anizotropické filtrování, bump mapping, fogging, 32-bitový Z/stencil buffer, 32-bitové vykreslování, textury až 2048x2048. TNT2 podporuje i DVD přehrávání. Označení "Ultra" znamená, že Riva TNT2 čip pracuje na frekvenci 150MHz ("obyčejné" TNT2 jen na 125MHz).
Výkon TNT2 Ultra čipu doplňuje 32MB SDRAM paměti pracujících na 183MHz. Nejvyšší rozlišení, kterého je díky 300MHZ RAMDAC Blaster TNT2 Ultra v 2D schopen, je 1920x1600 v pravých barvách při 70Hz obnovovací frekvenci. Čip je chlazen aktivně, tedy větráčkem, díky tomu zůstává jeho teplota na přijatelné úrovni i v 3D hrách. Čip Riva TNT2 Ultra sice podporuje AGP 4x, Blaster však umí jen AGP 2x (ona zatím stejně není žádná základní deska, která by AGP 4x uměla).
Instalace 3D Blaster TNT2 Ultra je stejně jednoduchá, jako obvykle, stačí vložit kartu do AGP slotu, dodávaný CD disk do mechaniky a počkat na spuštění průvodce instalací. Chcete-li využít výkon 3D Blastera i ve hrách s Glide rozhraním, můžete si stáhnout "Unified" ovladače z Creative nebo referenční přímo z nVidia (ty zahrnují podporu 3DNow! a SSE instrukcí Intelu a AMD).
TNT2 Ultra je čip zaměřený na hry a s tím si 3D Blaster Riva TNT2 Ultra asi většina uživatelů pořídí. A jaký že tedy ten výkon skutečně je ? Podrobili jsme Blastera několika herním benchmarkům, jejichž výsledky najdete v tabulce. Výkon 3D Blastera můžete srovnat s AOpen PA 3010 (TNT2, 32MB), Diamond Stealth III S540 (Savage4, 32MB) a Voodoo3 2000 (16MB). Testy probíhaly s procesorem Celeron 400MHz, 64MB SDRAM paměti a 9,1GB (WD) diskem na základní desce Abit P2L97.
3D Blast TNT2 U | AOpen PA3010 | Diamond Stealth III | Voodoo3 2000 | |
| ||||
| 69,0 | 57,5 | 76,1 | 74,3 |
800x600 | 64,0 | 54,1 | 51,3 | 71,1 |
| 57,8 | 38,3 | 31,6 | 46,2 |
| ||||
| 52,9 | 43,7 | 65,3 | 55,9 |
| 51,0 | 40,9 | 47,8 | 54,8 |
| 45,0 | 34,7 | 30,1 | 44,2 |
| ||||
| 32,0 | 28,6 | 25,6 | 42,64 |
| 25,6 | 25,0 | 20,2 | 41,52 |
| 18,3 | 18,3 | 13,9 | 39,63 |
| ||||
| 43,3 | 41,9 | 45,1 | - |
| 37,4 | 36,6 | 38,7 | - |
| 26,2 | 25,3 | 21,7 | - |
Co z výsledků vyplývá ? Na špici se stále drží Voodoo3, zejména v Glide hrách (Unreal), TNT2 Ultra mu však šlape na paty a ve vyšším rozlišení dokonce překonává. Totéž platí i ve vztahu k Savage4, který má největší pokles rychlosti s rostoucím rozlišením.
3D Blaster Riva TNT2 Ultra je vybaven i TV výstupem, měli jsme jej ale bohužel jen krátce, takže jsme TV výstup nevyzkoušeli. Měl by umožňovat použít jak PAL, tak NTSC normu.
Co říci závěrem ? 3D Blaster Riva TNT2 Ultra je vynikající grafická karta s dobrou podporou na stránkách Creative. Ve hrách je rychlá ažaž, obraz je velmi kvalitní v 3D i 2D. Uspokojí jak náročné hráče, tak i ostatní uživatele, kteří touží po kvalitní grafické kartě.