3D technologie: Anti-aliasing
12.11.2003, Zdeněk Kabát, článek
Každý z Vás jistě slyšel o technologii k vyhlazování hran, která je obecně známá pod názvem Anti-aliasing. V tomto článku si popíšeme detailně, jak tato technika funguje a rozebereme různé její aplikace jako je Quincunx či SmoothVision.
Kapitoly článku:
b) ATi Technologies
- SmoothVision – Radeon 8500, 9000 (Pro), 9100, 9200 (Pro)
- SmoothVision 2.0 – Radeon 9500 (Pro), 9700 (Pro)
- SmoothVision 2.1 – Radeon 9600 (Pro, XT), Radeon 9800 (Pro, XT)
- Quality mód
- 2x Quality
- 3x Quality
Metoda identická s 2x HRAA a 2x Accuview, dva subpixely pro každý bod, kritické úhly 45° a 135°.
- 4x Quality
- Vynikající vyhlazování při horizontálním úhlu, vertikální úhly téměř nevyhlazeny.
- 5x Quality
Technika obdobná jako u nVidia 4x HRAA a Accuview, kritické úhly shodné (horizontální, vertikální, méně pak 45° a 135°).
- 6x Quality
Lepší vyhlazování úhlů blízkých horizontálním okrajům než u 4x Quality.
- 2x Performance
Nejlepší způsob anti-aliasingu společnosti ATi. Z osmi subpixelů rozptylového vzorce je jich aplikováno šest, kritické úhly téměř neexistují.
Performance mód
- 3x Performance
Každý druhý řádek je rozdělen na dva subpixely. Velice neefektivní, ale výkonnostně nenáročné vyhlazování, kritických úhlů je mnoho.
- 4x Performance
Každý druhý řádek a každý druhý sloupec má zdvojené pixely (dalo by se nazvat 1,5x1,5 Supersampling), kvalita vyhlazování je lepší, kritické úhly jsou horizontální, vertikální a obě diagonály.
- 5x Performance
Zde jsou sudé sloupce rozděleny na 4 subpixely a liché na dva subpixely. Filter kernel pak pracuje jako 1,5x2 supersampling, čímž se kvalita obrazu blíží 4x Quality módu.
- 6x Performance
Všechny body jsou rozděleny na čtyři subpixely a každý pixel se průměruje z vlastních a dvou sousedních subpixelů. Velikost filtru je tedy 2x3.
Sudé řádky jsou rozděleny na 6 subpixelů, liché na 4 subpixely, barva každého bodu se počítá jen z vlastních elementů. Výkon lepší než u 6x Quality, kvalita obrazu o něco nižší. O něco menší efektivita na vertikálních okrajích.