3DMark05 - benchmark 'par excellence'
4.10.2004, Zdeněk Kabát, článek
Společnost Futuremark vypustila na světlo světa další ze série grafických benchmarků - 3DMark05. Ačkoliv toho grafický trh tolik nového nepřinesl, je třeba limitovat výkon hrubé síly. 3DMark05 dá zabrat i těm nejsilnějším kartám a vyzkouší i práci Pixel a Vertex shaderů verze 3.0. Navíc je graficky nádherný!
Kapitoly článku:
- 3DMark05 - benchmark 'par excellence'
- Herní testy v 3DMarku 05
- Rozšířené testy - CPU, fillrate, shadery…
- Možnosti nastavení, ORB a závěr
- Příloha: Screenshoty
Možnosti nastavení
Obr. 16 - Možnosti nastavení
Až na konec jsem si nechal možnosti nastavení, které 3DMark05 nabízí. Zde je celý "strom" nastavení, který Vás bude provázet celým 3DMarkem:
* Nelze kombinovat shadery verze 2_x s 3_0. Možnosti 2_a/2_b platí jen pro Radeony X700 a X800 a GeForce 6, 3_0 jen pro GeForce 6.
Dále je v nastavení možnost Fixed framerate. 3DMark05 používá v základních herních testech tzv. time-based rendering. To jednoduše znamená, že testy trvají pevně daný časový úsek, ve kterém se grafická karta snaží vykreslit co nejvíce snímků. Tento způsob sice není maximálně objektivní, ale vzhledem k náročnosti herních scén zcela nezbytný.
Naproti tomu existuje frame-based rendering, který renderuje každý snímek celé scény a poskytuje tak přesné výsledky. Když si ale představím, že na GeForce FX 5200 spustím 3DMark05 ve frame-based renderingu, mohu si na dobu testu naplánovat výlet do Paříže. Přesto benchmark tuto možnost nabízí - pokud ve Fixed framerate nastavíte určitou hodnotu fps, máte jistotu 100% objektivního srovnání dvou sestav. Musíte ale nastavit takové číslo, aby ho karta zvládalo (nikoliv tedy 50 fps).
Výpočet výsledného skóre
Pro vypočítání skóre pro grafickou kartu a procesor platí následující dva vzorce:
3DMark05 byl stejně jako předchozí verze dimenzován na počáteční hodnoty kolem 1000-5000 bodů, což dokazuje i skóre 2263 3DMarks dosažené na testovacím nepřetaktovaném Radeonu 9800 Pro. Nejvyšší zatím dosažené skóre je cca 8200 3DMarks, čímž se chlubí "macci" s velmi těžce přetaktovaným Radeonem X800XT PE.
Obr. 17, 18 - Výsledky testů
Online ResultBrowser
Samozřejmě ani tentokrát nechybí databáze všech naměřených výsledků uživatelů 3DMarku 05, tzv. Online ResultBrowser, nebo-li ORB. Pracuje naprosto stejně jako předchozí verze a kromě naměřených výsledků uploaduje i detaily vaší sestavy.
Minimální požadavky
Požadavky na 3DMark05 také nejsou zrovna procházka růžovým sadem:
Po instalaci zabírá 3DMark05 na disku necelých 600MB, což je již opravdu hodně. Spuštěná aplikace sama o sobě pak zabere v paměti jen asi 15MB (včetně swap na disku), jiná situace samozřejmě nastane při spuštění benchmarků.
Závěr
Po dobu psaní tohoto článku jsem přemýšlel, jestli je vůbec něco, co na 3DMarku 05 obzvlášť vyzdvihnout nebo co mu naopak vytknout. Nakonec jsem se rozhodl srovnat s předchozí verzí. Na rozdíl od roku 2003 je tedy 3DMark05 zaměřený čistě a jenom na DirectX 9.0, takže si bez novější grafické karty příliš "nezahrajete". Herní testy jsou velmi vyvážené - všechny jsou postavené na Shader Modelu 2 a jejich náročnost je podobná, jen je každý zaměřen na jinou herní oblast.
Obr. 19 - … ze stránek Futuremark
Rozšířené testy se také celkem povedly - CPU test by měl konečně poměrně objektivně ukazovat možnosti procesoru a je připraven i na dual-core. Vylepšení se dočkaly i testy fillrate a pixel a vertex shaderu. Velmi sympatická je i možnost vytvoření grafu průběhu testu s možností jeho následující libovolné úpravy.
Zpočátku budete v 3DMarku05 dosahovat jen nízkých hodnot a pokud nemáte GeForce 6800 Ultra, budou herní testy připomínat spíše slideshow. Nicméně takto to vypadalo i s předchozí verzí, takže do jednoho, dvou let se můžeme připravit na plynulý chod. A závěrem musím samozřejmě vyzdvihnout grafickou stránku z estetického hlediska, protože hlavně Game Test 2 a 3 jsou krásné (screenshoty naleznete na poslední straně).
Zde jsou linky na stažení:
Pozn.: Nově vydaný hotfix s buildem 110 opravuje chybu, kvůli které bylo možné obejít ORB a zapsat neplatné skóre. Bez tohoto patche nelze uložit výsledky do ORB!
Obr. 16 - Možnosti nastavení
Až na konec jsem si nechal možnosti nastavení, které 3DMark05 nabízí. Zde je celý "strom" nastavení, který Vás bude provázet celým 3DMarkem:
- Resolution: 320x200 až 2048x1536 (default 1024x768)
- Anti-aliasing:
- None
- Non-maskable AA (0, 1, 2) - totéž, co Supersampling
- 2 sample AA
- 4 sample AA
- 6 sample AA (jen ATi)
- 8 sample AA (jen nVidia)
- Texture Filtering:
- Optimal - mezi bilineárním a trilineárním filtrem. Filtry se k jednotlivým objektům přiřazují v průběhu vývoje podle výsledného efektu
- Bilinear
- Trilinear
- Anisotropic (0-16, default 8)
- VS Profile a PS Profile*:
- 2_0
- 2_a
- 2_b (jen PS)
- 3_0
- Force full precision - Při vývoji 3DMarku bylo určeno, ve kterých shaderech je povoleno bez degradace kvality užít jen částečnou 16-bit přesnost výpočtů. Tato možnost zapne plnou 24-bit přesnost pro všechny shadery bez výjimky.
- Disable DST - Vypíná Depth-Stencil textury, pro běžného uživatele zbytečné.
- Disable post-processing - Vypíná bloom efekt používaný při intenzivních odrazech světla.
- Force software vertex shaders - Přenáší výpočty geometrie scény na CPU.
- Color mipmaps - Zobrazí barevně mipmapy (viz testy filtrování na předchozí stránce).
* Nelze kombinovat shadery verze 2_x s 3_0. Možnosti 2_a/2_b platí jen pro Radeony X700 a X800 a GeForce 6, 3_0 jen pro GeForce 6.
Dále je v nastavení možnost Fixed framerate. 3DMark05 používá v základních herních testech tzv. time-based rendering. To jednoduše znamená, že testy trvají pevně daný časový úsek, ve kterém se grafická karta snaží vykreslit co nejvíce snímků. Tento způsob sice není maximálně objektivní, ale vzhledem k náročnosti herních scén zcela nezbytný.
Naproti tomu existuje frame-based rendering, který renderuje každý snímek celé scény a poskytuje tak přesné výsledky. Když si ale představím, že na GeForce FX 5200 spustím 3DMark05 ve frame-based renderingu, mohu si na dobu testu naplánovat výlet do Paříže. Přesto benchmark tuto možnost nabízí - pokud ve Fixed framerate nastavíte určitou hodnotu fps, máte jistotu 100% objektivního srovnání dvou sestav. Musíte ale nastavit takové číslo, aby ho karta zvládalo (nikoliv tedy 50 fps).
Výpočet výsledného skóre
Pro vypočítání skóre pro grafickou kartu a procesor platí následující dva vzorce:
3DMark05 byl stejně jako předchozí verze dimenzován na počáteční hodnoty kolem 1000-5000 bodů, což dokazuje i skóre 2263 3DMarks dosažené na testovacím nepřetaktovaném Radeonu 9800 Pro. Nejvyšší zatím dosažené skóre je cca 8200 3DMarks, čímž se chlubí "macci" s velmi těžce přetaktovaným Radeonem X800XT PE.
Obr. 17, 18 - Výsledky testů
Online ResultBrowser
Samozřejmě ani tentokrát nechybí databáze všech naměřených výsledků uživatelů 3DMarku 05, tzv. Online ResultBrowser, nebo-li ORB. Pracuje naprosto stejně jako předchozí verze a kromě naměřených výsledků uploaduje i detaily vaší sestavy.
Minimální požadavky
Požadavky na 3DMark05 také nejsou zrovna procházka růžovým sadem:
- Procesor s podporou SSE, min. 2GHz/2000+
- 512MB paměti
- 1,5GB místa na disku
- Windows 2000/XP
- DirectX 9.0c
- Grafická karta s podporou Shader Modelu 2.0+ a 128MB paměti
Po instalaci zabírá 3DMark05 na disku necelých 600MB, což je již opravdu hodně. Spuštěná aplikace sama o sobě pak zabere v paměti jen asi 15MB (včetně swap na disku), jiná situace samozřejmě nastane při spuštění benchmarků.
Závěr
Po dobu psaní tohoto článku jsem přemýšlel, jestli je vůbec něco, co na 3DMarku 05 obzvlášť vyzdvihnout nebo co mu naopak vytknout. Nakonec jsem se rozhodl srovnat s předchozí verzí. Na rozdíl od roku 2003 je tedy 3DMark05 zaměřený čistě a jenom na DirectX 9.0, takže si bez novější grafické karty příliš "nezahrajete". Herní testy jsou velmi vyvážené - všechny jsou postavené na Shader Modelu 2 a jejich náročnost je podobná, jen je každý zaměřen na jinou herní oblast.
Obr. 19 - … ze stránek Futuremark
Rozšířené testy se také celkem povedly - CPU test by měl konečně poměrně objektivně ukazovat možnosti procesoru a je připraven i na dual-core. Vylepšení se dočkaly i testy fillrate a pixel a vertex shaderu. Velmi sympatická je i možnost vytvoření grafu průběhu testu s možností jeho následující libovolné úpravy.
Zpočátku budete v 3DMarku05 dosahovat jen nízkých hodnot a pokud nemáte GeForce 6800 Ultra, budou herní testy připomínat spíše slideshow. Nicméně takto to vypadalo i s předchozí verzí, takže do jednoho, dvou let se můžeme připravit na plynulý chod. A závěrem musím samozřejmě vyzdvihnout grafickou stránku z estetického hlediska, protože hlavně Game Test 2 a 3 jsou krásné (screenshoty naleznete na poslední straně).
Zde jsou linky na stažení:
- 3Dmark05 build 100 (283MB)
- 3Dmark05 hotfix (build 110) (2,8MB)
Pozn.: Nově vydaný hotfix s buildem 110 opravuje chybu, kvůli které bylo možné obejít ORB a zapsat neplatné skóre. Bez tohoto patche nelze uložit výsledky do ORB!