95 % NFT dnes nemá vůbec žádnou hodnotu, ta je na čisté nule
22.9.2023, Milan Šurkala, aktualita
Trh s NFT už zdaleka není takový, jako býval dřív. On už totiž takřka neexistuje. Nedávná studie totiž zjistila, že drtivá většina tokenů nemá vůbec žádnou hodnotu a jsou v podstatě neprodejné za jakoukoli částku.
Rok 2021 byl ve světě IT dost ve znamení NFT (Non-Fungible Token). Odhaduje se, že v tom roce se tu protočilo 25 mld. USD a za rekordní srpen 2021 byla prodána NFT v celkové hodnotě 2,8 mld. USD. Tomu už ale odzvonilo. Na serveru dappGambl se totiž objevil výsledek studie, který říká, že v letošním červenci měl trh už jen 80 mil. USD, což jsou pouhá 3 % výše zmíněného rekordního měsíce. To ale zdaleka není vše. Ve studii bylo studováno 73.257 různých NFT kolekcí a 95 % z nich (69.795) má nyní hodnotu v podobě čisté nuly. Hovoří se o tom, že jde o 23 milionů lidí, jejichž investice do tokenů dnes nemá hodnotu jediného centu.
ilustrační obrázek, zdroj: Adobe Stock
Navíc se ukazuje, že 79 % ze všech NFT kolekcí se ani neprodalo a nabídka tak výrazně převyšuje poptávku. Problémem NFT je i extrémní spotřeba při jejich ražení. Studie se podívala na téměř 196 tisíc NFT kolekcí, které byly vyraženy zbytečně a nemají zjevného vlastníka, přičemž na toto bylo spotřebováno 27,8 GWh energie. Podle autorů studie to odpovídá 16,2 tisícům tun CO2, roční spotřebě 2000 domů, 3500 aut nebo uhlíkové stopě 4000 pasažérů na trase z Londýna do Wellingtonu na Novém Zélandu.
Nynější trh s 8850 nejlepšími NFT kolekcemi ukazuje, že už i mezi nimi je 1600 takových, které dnes mají nulovou cenu. 41 % z nich má cenu mezi 5 až 100 USD a pouze méně než 1 % je za více než 6 tisíc USD. Zde připomeňme, že instagramer Beeple prodal 5000 svých digitálních obrázků jako NFT za 69 mil. USD. NFT tak vypadají jako mrtvá technologie, nicméně zatímco drtivá většina z nich už patrně nikdy nenabyde vyšší hodnotu, stále jsou zde případy užití, kdy mohou mít smysl a přináší funkce navíc. Pomocí NFT se potvrzuje pravost některých limitovaných edicí zboží, mohou majitelům zajistit vstupy na speciální události nebo speciální obsah a služby, mohou být také spojeny s obsahem do her a podobně.
Zdroj: dappgambl.com, rollingstone.com