Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
Komentáře od Akulacz (2)
Také jsem vždy kupoval x6x karty­(od obou výrobců, hlavně kvůli tomu že byly doby kdy provozovat NV pod Linuxem byl očistec­) od dob co toto značení přišlo, protože vždy nabízely dobrý poměr cena­/výkon a lowend byl trochu jinde. Výjimku jsem udělal u 750 když byla hubená léta ale pak jsem ­"fasoval­" i na doma WS s quadrem, teď už ho nechtěli dát tak jsem vzal rx6600 hlavně kvůli nízkému TDP ­(do mATX boxu kde není příliš místa­)
Kdyby toto byla 4050 a stála 200$ tak bych asi také byl šťastnější ale proč tomu tak není píšu trochu výše, reálné to bude možná ve výprodeji až tu bude další generace, která bude nejspíše zase o něco dražší...
Odpovědět0  0
Měl by jste také začít něco vyrábět...
Když vezmu tuto 4060 a AD107... Aby stála 360$ na krámu včetně DPH­(300$ bez­) tak by jste ji měl vyrobit maximálně za 180­-200$ protože zbytek vám sežere doprava, daně a prodejní řetězec. Tu paměť ­(8GB­) koupíte od výrobce za 24­-32$, evidentně to je zloděj když vám ji prodá za 4x tolik co ddr4, ale buď si postavíte svoji foundry za miliardy dolarů, nebo to musíte od nich koupit. Pak přijde NV, která jen tsmc za tento pidičip zaplatí cca 40$, jen je problém že od tsmc dostane jen placku plnou čipů. Tu placku musí poslat do další fabriky kde udělají BEOL, rozřežou a zapouzdří. Dokonce si i ta zlá NV řekne o nějakou marží aby měla za co vyvinout další generaci... Takže za tento miniaturní krumpl dáte 80­-100$ ­(skoro jako za hiend v generaci pascal­) a najednou vám zbývá 50­-70$ na zbytek karty, zaměstnance, vývoj... Možná když koukneme na tyhle čísla, tak se není co divit v že většina edic za doporučenou cenu nemá nějaké extra provedení... Když vezmu Navi 33 tak tam ta cena za ­"čip­" z tsmc bude o 5­-7$ nižší ale prodejní je o 30$ níže...
A třeba nějaká 7700 s 12GB ­(což by mělo na fHD a qHD být přijatelné­) bude mít cenu která by 7600 16GB příliš konkurovala, tak ji nemusí dávat smysl vydávat, když by každý radši koupil výkonnější model...
Nebo můžeme jít k jablečným, kde koupím celý stroj, který má 16GB­(sdílených­) a za podobný výkon si řekne jen 2300$. Podobnou sestavu postavím kolem 1000$, když budu brát herní výkon, samozřejmě pokud budu každý den stříhat videa a podobně, tak se mi vyplatí to jablko vzít, ale pokud na tom budu převážně hrát, tak si charitu představuji jinak...
Odpovědět1  0
Jak píšu výše, to částečné nabití na těch třeba 50km se ale neprojeví na životnosti jako celý cyklus. Řekněme že nabijete třeba 15% kapacity každý den, aby jste měl jistotu pro případ nějaké delší cesty. Na životnosti akumulátoru se to ale neprojeví jako celý cyklus ani jako 0,15 cyklu ale někde mezi. Když budete nabíjet pomalu, tak třeba jako 0,25 cyklu, když by jste to takto ládoval každý den třeba 50kw tak už se to bude blížit tomu celému cyklu. Takže když budu 5x za týden nabíjet trochu, tak se dostanu na 65 celých cyklů, se kterými počítá výrobce. Pokud budete nabíjet stále rychle­(22­-50kw­), tak to bude tomu vašemu scénáři odpovídat a baterie za těch 8 let nebude v příliš dobrém stavu. Zkusit se to dá na telefonu, když budete nabíjet z 5W nabíječky, baterie vydrží poměrně dlouho, když budu každý den nabíjet z 20W+ nabíječky baterie bude do dvou let polomrtvá. Tam ale jsou kvůli váze Li­-Pol baterie s výdrží třeba jen 200 plných cyklů a nabíjíme je proudy třeba 4C v případě té 20W nabíječky při kapacitě 5Ah...
Odpovědět0  0
Tak zřejmě počítá, že to ten člověk každý večer dá na nabíječku, dobije těch 10% co projel za den a počítá to jako celý cyklus...
V reálu tyto mikrocykly budou někde mezi 1­-0,1 standardního cyklu i v závislosti na nabíjecím proudu a dalších okolnostech. Bms by pak měla třeba to týdenní pomalé nabíjení po 5x10% vyhodnotit jako jeden celý cyklus, pokud to dobře chápu...
Odpovědět0  0
No už jsme viděli na 60Ti že NV za ně chce příplatek 100$
Nákupní cena pro výrobce by měla být 24­-32$, takže reálný minimální příplatek v krámě je tak 50$. To by asi docela zájem byl ale za 400$ by to hodnocení dopadlo ještě hůře.
Odpovědět0  0
Jen bych dodal 2025 +­-200 let, bohužel indičtí manažeři ­"Járu­" ještě nepobrali, ač jeho metody často používají. už i flájboj Eda jako já zjistil že ­"vypouštením tabákového dýmu do vody procesor nevzniká­" a to jedu 40 denně a zkoušel jsem i doutníky různých kvalit...
Bohužel teď tu mám z Intelu 3 inženýry indické a jednoho z Mexika, kterému aspoň trochu došlo, že se jedná o čistící prostředek na okna...
Mea culpa... A18 jsem pobral jako název processu od výše nejmenované firmy, neznaje názvosloví další firmy, takže by tu to teoreticky odpovídat mohlo...
Odpovědět0  0
Jsem srab a většinou mi stačí pět piv... Takže v pětině cesty z toho kola upadnu... A už také nejsem nejmladší, takže z těch 180km co jsem zvládl za den je tak 60... Hodina jízdy, 8h pauza na vyfunění a pak druhá hodina jízdy :D
Jinak všude když to je možné chodím pěšky, do oblíbené hospůdky to mám 4km a jako správný kolenovrt si to radši odšlapu ­(a trochu se i cestou proberu­) než dát 10­-15€ za taxi, auto mám opravdu jen na cesty do práce­(stovky km­) velké nákupy, nebo na chalupu kde sebou tahám spoustu krámů...
Odpovědět0  0
"Finančně je docela jasné, kde má co smysl nahrazovat.­" Ale to mluvíme o tom samém, jen těch 12k co je v článku úplně nevychází, jedině v případě nabíjení z FVE nebo dotace.
Když do vašeho druhého příkladu dosadím třeba ten Spring, rozdíl proti obdobné skořápce s ICE je 200k, což při úspoře 40k­/rok vychází srovnatelně­(za těch zmíněných 5 let­)+ nějaká ta úspora bude na servisu. Problém bude když to bude malé a bude potřeba větší povoz, kde bude rozdíl v ceně 300­-400k, tam už by to chtělo 35k+ km, ale ve většině případů by do města i to malé autíčko mělo stačit a bude se s tím i lépe parkovat­(další možná úspora pro BEV v některých městech­). Což je z mého pohledu nejlepší ­"ekologická­" varianta­-čistší vzduch ve městech.
Pak příklad třetí, servis co jezdí třeba po okrese a najede 150km­/den za 7l benzínu... Řekněme úspora 70k ­(120vs50k­)+něco na servisu.
Tam už ten spring bude na hraně s dojezdem ­(v zimě po pěti letech možná i za, pokud nebude možnost nabíjet v místě zastávek­) ale zase bude dávat smysl o třídu větší auto s příplatkem 350k+ Toto je zase ideální ekonomická varianta+globální snížení emisí.
Pak pokud půjde o služebák pro manažera za milion a půl, kde už jsou ceny srovnatelné a dojezd i nějaká ztráta času při nabíjení je přijatelná, tak tam už se i těch pár desítek tisíc rozdílu z prvního příkladu v neprospěch BEV ztratí a je tu jen to snížení emisí.

V tom Německu tím samozřejmě zamíchají dotace, ale u nás je pokud se nepletu podpora pouze pro státní správu a podniky. A pak u těch nadnárodních korporací, kde už ­"klimatické­" audity jedou dnes, tam už se na ekonomickou stránku v takových případech nehledí. Jen na na to koukám pohledem běžného člověka­/normální menší až střední firmy kde to musí dávat smysl i ekonomicky... V naší nové mateřské firmě teď nakoupili id3 a ti výše jezdí teslami­(a už před 15 lety tam bylo nějaké elektrické Kangoo co jezdilo jen v rámci areálu­), ale tam jsou to ty důvody výše včetně dotací. U nás to je od historického Sharana přes BMW 2,3 Touring po X4 ale vše v naftě, protože běžná cesta je v řádu stovek km.
Časem s tím samozřejmě zamíchá zdražení paliv jedním směrem, možné zdanění ­"auto­" elektřiny druhým, ale to se těžko započítává, když nevíme co na nás vymyslí zítra... Třeba se budou měřit mikročástice z gum koloběžek a podrážek bot a v příští pětiletce budeme chodit všichni pěšky a možná i bosí :P
Odpovědět0  0
Třeba jsem to přehlédl, ale nepřijde mi že bych viděl nějaké oficiální prohlášení v tomhle smyslu, většinou to vídám jen v diskuzích od různých fanaDDiků, kteří svým Hypem vzbuzují nereálná očekávání a tím spíše AMD poškozují... Ale ty ­"ultras­" má každá značka.
Nevím co se stalo u N31 ale u N33 se domnívám že problém je v densitě, která stoupla téměř o polovinu ale dle Tsmc by standardní nárůst 7>6 měl být jen kolem 20%. To má nejspíše vliv na spotřebu a schopnost dosahovat vysokých frekvencí, čímž se dostali mimo plánované cíle a museli přeznačovat...
NV zase vyčítají extrémní zdražení u vyšších řad a nižší čipy v této třídě, ale AD107 bude stát vyrobit více než GP104 který byl v 1080 a o trochu ­(20­-25%­) levněji než GA104 z 3070Ti... Holt levně už bylo... Ale aspoň se vrátily velmi dobré provozní vlastnosti a pokud výrobci neojebou chlazení, tak to bude dobrá karta pro méně náročné, kterou bych klidně koupil, ale upgrade zatím není potřeba, možná za rok...
Odpovědět0  0
To máte pravdu, ale osobně bych jako první nahrazoval ty co jezdí v tom omezeném okruhu, ale hodně km protože i když to bude jezdit za 10l tak i přes levnější servis bude návratnost někde na 100k a to by se mělo stihnout do 5 let, aby to mohlo jít do šrotu nebo bazaru, podle toho kdo s tím jezdil... V minulé firmě jsme takhle měly benzín na cesty do dálky a nafťáky jezdily po městě, jelikož byly novější, v lepší výbavě tak je potřebovala větší zvířata...
Ale někdy se to špatně skloubí a v těch velkých firmách už to možná ani neřeší a kupují je spíš aby splnili klimatickou neutralitu...
Odpovědět0  1
Tak ten snižující se nájezd je celkem logický, podstatnou část nových aut koupí nebo pronajmou firmy, kde většinou to stihne 100k za 3­-5 let co si ta auta nechávají. Odtud pak putují k soukromým uživatelům ­(případně podobná dovozová­) kde už je i těch 10k­/rok mnohdy hodně.
Jen mě zaráží ten nízký nájezd BEV, tam bych s ohledem na návratnost počítal, že si je budou pořizovat primárně tam, kde se počítá s velkým nájezdem...
Odpovědět0  1
No přidej k tomu instinct 2xx který má 724mm2, spoustu apu a embded ryzenů které musí být dostupné 10­-15 let a pak druhý problém, kapacity pouzdření které se postupně zlepšují ale stále by ještě měly být větší brzdou než kapacity u tsmc.
Současný pokles sice mohl nějaké kapacity uvolnit­( pokud je tedy nevyužily ty produkty s vyšší marží­) ale zároveň zároveň znamená horší ceny, takže proč vrhat na trh ohromné množství produktů, na kterých nic moc nevydělájí, zvláště když je tak nepovedený jak se všude píše.
Když se podíváš na loňské výsledky tak rostou hlavně datacentra a embded, zatímco gaming­(který krom GPU obsahuje i konzole­) jde dolů, jednak díky nižší poptávce a produktům, které úplně neuspokojily očekávání. Pak se mi zdá celkem logické jen tak udržovat dodávky aby se neřeklo a soustředit se na lepší část trhu, s tím že se uvidí, jak se povede další generace a tam případně zatlačit...
Odpovědět1  0
Tak nezavděčíte se všem nikdy a nikde, to je dnes všeobecný problém a na internetu obzvláště.
Tak ať se to srovná, aspoň já poděkuji za práci celé redakce i za ty soutěže. Také spousta článků není to co bych tu cíleně hledal, ale když mě to nezajímá tak to holt přeskočím a nadávání si nechám si práce :D
Třeba se ještě někdy štěstí usměje... Ale už se mi zadařil Gamepad od konkurence a dvě deskovky, tak možná mám vybráno...
Takže díky za to co děláte a ­"VYDĚRŽAJ PIONĚR­"

Odpovědět1  0
Třeba proto že ty 5nm Epycy mají 397mm2 6nm i­/o chiplet, to už by smysl dávat mohlo ne?
Odpovědět0  0
32GB ale čeho? Nejspíše DDR4...
8Gb­(1GB­) GDDR6 čip na velkoobchodním trhu stojí 3­-4$ přidej marže, cla, daně a jsi minimálně na dvojnásobku takže cca 48­-64$ což stále není až taková částka, ale u karty za 250­-300$ to bude znát dost. Vem si že NV si řekne za těch 8GB navíc 100$, což také moc nepotěšilo. Asi by to byli schopni zrealizovat za polovinu, ale to by se pak mnohem hůře prodávala 8GB varianta...
Odpovědět2  0
Druhý pohled je, že AMD dává přednost výrobkům s vyšší marží a ty upřednostňuje. Takže Epyc, cdna, ryzen a rdna je holt až poslední a jelikož prodají vše co vyrobí tak proč válčit když by nebyli schopni vyrábět. Jednoduše se teď válčí hlavně s Intelem, s NV spíše jen v oblasti akcelerátorů a rdna jen tak doplňuje nabídku aby něco bylo...
Odpovědět1  0
O nule taky nebyl důvod mluvit a stejně se tak hned na začátku diskuze stalo a je to krásně kulaté číslo které nezkazí žádná jednička ani jiné rušivé elementy...
Ano cena roste, ale tam jsou jen dvě možnosti, buď se tam ukládá velké množství nedůvěryhodné a bezcenné fiat, nebo roste­(pulzuje­) bublina. Problém vidím v tom že ten příliv nových investorů může tu volatilitu naopak zvýšit, jelikož tam nacpe prachy kdejakej Jouda, kterej se při jakémkoliv větším výkyvu posere a co se bude dít dále při dostatečném počtu joudů vám snad dojde, nehledě na to že na joudy mohou mít prohlášení některých lidí ještě větší vliv.
Odpovědět2  0
Tohle je ale velmi podobný blud...
Pravda, jedná se také o důvěru, ale v to, že někdo bude produkovat nějaké reálné hodnoty, které mohou lidé dále směnit za jiné reálné hodnoty­(komodity, produkty, služby­) Ano je to on řád horší než než to zlato... Ale není pravda, že může jen tak přijít hyperinflace. Ta přijde buď když se když přijde nějaký extrémní vnější vliv, například válka ať už skutečná nebo obchodní, nebo pokud ten stát hospodaří opravdu špatně a tiskne ­"papírky či nuly­" ve velkém. Ale stále jsme v řádu vyšších procent i dnes kdy hospodaří hodně špatně...
Trochu hůř jsou na tom akcie, také by měly zohledňovat výkonnost podniku a být tak navázány na nějakou reálnější hodnotu, jen jsou mnohem snadněji ovlivnitelné a výkyvy jsou tu větší.
Budu rád rád když mi osvjetlíte v čem je to kouzlo coinů. Ano základ je podobný, někteří lidé se domluvili že to má nějakou hodnotu to je podobné, to že je dané určité množství eliminuje inflaci. Ale podložené to je pouze důvěrou v důvěru, pokud by se nepřicházeli noví investoři, a nesypali do toho ty nedůvěryhodné papírky, tak předpokládám že by docházelo pouze ke kopírování nějaké průměrné inflace, pokud by nedocházelo k nějakým vnějším vlivům. Bohužel tady je vnějším vlivem kdejaký Franta či Elon co má dostatečný počet následovníků a když se blbě vyspí a s kocovinou vyplodí nějaký post, tak způsobí paniku a volatilita tu bývá ještě horší než na tom akciovém trhu, kde je aspoň pseudoreálný základ.
V případě nějaké krize, bude hodně záležet co přijde a podle toho se jen určí pořadí ve kterém budou tyto pseudohodnoty hroutit.
Pokud pak pominu investiční­/spekulativní funkci coinů, tak jediný smysl to dává pokud žijete v nějakém nestabilním prostředí a chystáte se prchnout do nějakého stabilnějšího.
Třeba se jako prostý flájboj Eda mýlím a určitě se rád dozvím o co stabilnější základ coiny mají proti fiat měnám...

Odpovědět1  0
Proto píšu na zvážení a za určitých podmínek. Teď jsem chtěl po pěti letech vyměnit auto, protože v době kdy jsem ho kupoval bylo zadání zcela jiné než jezdím teď... Byl jsem hodně skromný, ale třeba ve škodovce na mě bafli 480k za fobii , tak jsem rychle utekl. Jediné co jsem po nich chtěl byl šestikvalt a příplatek za barvu...
U Hyundai to vypadalo lépe, za 350 i20... Jen čekají na facelift, který bude samozřejmě dražší a nic s 6° že starého modelu nemají leda na druhé straně republiky za 400 ve vyšší výbavě nebo s 5° zbytek značek se také motal kolem 400.
Na to ježdění kolem domu by to dnes vycházelo 300 za nákupní tašku, 350 za menší auto. Ale stačilo by mít FVE a možnost nabíjet v práci a realizovat tak určitou část nabíjení ­"zdarma­", a už to začne dávat větší smysl, třeba v té Francii kde vám ještě přidají 5­-7k€ rozhodně. Trpět budou hlavně ti co potřebuji jezdit daleko. Navíc cena paliv určitě půjde nahoru, už jen ty emisní povolenky na dopravu, teď se odhaduje asi 2,50 na litr ale jestli s tím ti debilové zase dovolí kupčit, tak to může být násobně více...
Odpovědět0  0
Tak 22k€ chtějí například za Zoe ­"bez baterie­" který je o technikou o řád výše a zhruba by mohl odpovídat té R5. Za baterii 40 i 50kwh si účtují 8k takže tady by mohla být tak 6k? Takže za 19k mi to také nepřijde moc levné...
Odpovědět0  0
To já také, ale tato informace se objevila v našem tisku ­(tlači :⁠­-⁠D­) ­"Základní částka, za kterou by se měl vůz objevit na domácím francouzském trhu, je přibližně 22 tisíc eur, tedy zhruba 545 tisíc korun­", ale za takovou cenu už by to auto na zvážení bylo... Tedy pro mě v aktuální situaci ne, protože běžně jezdím 500km+ trasy a ne vždy je na konci ideální infrastruktura ­(někdy i žádná­) ale jezdit řádově desítky km, mít dostupné nabíjení v práci i u domu, tak bych do tohov šel. Strejček si na jaře za 400 koupil 6 let starý leaf, v práci nabíjí zadarmo, doma za rozumnou cenu, ale výlet nad 100km už vyžaduje plánování, nad 150 už to je dobrodružství. A návratnost je někde v době, kdy bude asi vhodné vyměnit baterii...
Odpovědět0  0
To ta R5 tedy vypadá mnohem lépe a tam mluvili o 22k€ ­(doufejme že nemysleli po zadotování­) na francouzském trhu. Asi tam bude ­(R5­) opět kufr na ­"dvě basy piva­" takže jestli to může mít pod 200l jako třeba Fiat 500? Zbytek parametrů je ale o třídu výše a bral bych to jako plnohodnotné auto pro 2+2 na cesty po okolí a párkrát za rok přetrpět delší cestu. Tohle jako ten Spring opět pouze do města, ale tu R5, mít práci daleko jako běžný smrtelník bych už klidně zvážil, protože příplatek 5­-6k€ proti běžnému autu v této kategorii už smysl dává a je tu i naděje, že se to zaplatí i běžnému smrtelníkovi a ne jen firmě kde to najede 30k+ za rok...
Odpovědět1  0
Já tu třeba nedávno psal, že když už stát něco podporuje ­(dotuje­), tak by měl začít u sebe u povozů určených do měst a že čím menší auto, které splní daný účel tím lepší.
Třeba jako příklad pošťák co vozí dopisy a drobné zásilky by to zvládl ve vozítku typu Spring podobně jako v caddyně kterou u nás jezdí teď a ta cena i bez dotace už je podobná...
Když už se rozhodlo že půjdeme tímto kurzem, tak bych se snažil jako první elektrifikovat to co jezdí převážně po městě­(pošta, státní správa, pizza a jiné rozvážky­) a jako první se snažit mít čistý vzduch tam a postupně, jak půjde pokrok to rozšiřovat do dalších oblastí...
Tyhle babety se střechou jsou ale také takový extrém. I to městské vozítko by mělo zvládat aspoň 80ku a těch 16+ bych to také zvedl aspoň na 55
Odpovědět2  0
Tak když se zvolí správné materiály a bude dost hořčice, tak by to mohlo na konci životnosti jít aspoň sežrat...
Odpovědět2  0
Tak je spíš otázka, jak moc velký vliv na využití bude mít uživatel, aby v průběhu času nebyla jeho baterie ­"znárodněna­". To je možná věc které se bojí spousta lidí, že začátku věřím že se to bude chovat korektně ale ta pár let?

Jinak to je moc pěkný vozejček, z mého pohledu dost velká část retro pokusů dopadá špatně ale tady se to povedlo. A pokud se potvrdí parametry a cena, tak to vypadá na pěknou stylovku. Těch 110k, 325km a 22k€ už zní použitelně na běžné ježdění...
Odpovědět0  0
A u jablečných opráší staré šasi a vrátí se štěrbina na CD. Budou se tam strkat řízky ­( v případě veganů kus zelí­) když to tak žere, aby to nezdechlo... Nebo jestli je v armu taková banda debilů, aby jim trvalo zpracovat jednodušší instrukce déle než u x86?
Odpovědět0  0
"zhruba o 1000 bodů pod RTX 4070 Laptop ­(necelých 19 tisíc bodů­)­"
Nemělo by tam být 4090?
Odpovědět1  0
Tak pokud na takové auto člověku stačí 7 výplat ­(proti 26 u nás­) tak už jde takové experimenty provozovat, ten egolf teoreticky ani nemusí být nějak extra dotovaný, jelikož cena je přibližně podobná jako u nás.
U nás to holt bude znamenat, že se bude jezdit čím dál staršími křápy do chvíle než příliš zdraží paliva. Pak už se začnou hledat vidle po stodolách a bude to v prdeli...
Odpovědět0  0
Tak tohle beru, když pojedu 2x za rok na dovču, tak si stejně budu tu trasu nějak plánovat a když přijedu po těch 200km na nabíječku kde bude plno, tak na té další třeba po 50km To vyjde, ale zase jen blázen bude plánovat nabíjení nadoraz, aby si nemohl popojet o kus dál. Ta hodina bude spíš lepší výsledek, ale když to bude na déle, tak to holt spojím s jídlem...
Stále to je ale rozumné spíše pro lidi, co mají vysoký nájezd v okolí vlastní nabíječky a občasný výlet někam mimo zase takový extrém není.
Ty hotely to je také kus od kusu... Z posledních čtyř u jednoho nebylo vůbec nic, dva byly hůře vybavené a jeden perfektně
Osobně bych tak byl schopen fungovat s vozejčkem s dojezdem 400+ s velkým podílem dálnice, ale finančně by to začlo dávat smysl při ceně benzínu kolem stovky...
Odpovědět0  0
No já počítám že se vyřádí i na tom benzínu a ještě rádi budeme kupovat BEV jako třeba v tom Norsku, kde už teď díky zdanění je BEV golf levnější než benzín...
Já teď třeba po těch pěti letech koukám po novém autě a je to v těch nižších třídách docela smutné. Osobně beru auto jen jako přemisťovadlo, takže mám na něj relativně nízké požadavky, jediné za co bych si rád připlatil by byla nějaká ta úspora, ale tam bych chtěl aby byla návratnost tak 80k max 100k km, nehledě na to že novější auta jsou čím dál složitější a náročnější na údržbu díky emisním normám. Bohatě mi stačilo když za fabii si řekli 480 a to jsem chtěl jen 6kvalt a menší příplatek za barvu. A možnost nabíjení doma za rozumné peníze počítám že bude tak za pět let.
Odpovědět0  0
No prokázal že v té vyšší třídě, kde jsou ceny srovnatelné, se krom těch co často a rádi spěchají, může takové auto i vyplatit.
Zajímavé je třeba u Dácie Spring, že v konfigurátoru, pokud člověk nastaví nízkou nebo vysokou teplotu, ukazuje to poloviční dojezd... Otázka jestli se jen krejou, nebo je to podobné realitě...
Asi bych i ten častý argument, že nedojedou na dovolenou neřešil, většinou stejně dělám pauzu tak po 200km, sice kratší ale na 1000km bych nabral zpoždění tak hodinku?
Horší to je s ekonomikou, když vezmu B segment tak HEV mi vychází návratnost tak 250k při aktuálních cenách paliva.
PHEV 166k pokud bych měl FVE na střeše a jezdil krátké trasy­(což nemám a nejezdím­). BEV jen o trochu víc, ale když začnu nabíjet pravidelně na veřejných rychlonabíječkách, tak jsem opět na číslech, že během doby kdy to budu provozovat, se mi to nevyplatí...
Odpovědět0  1
Kde mají takové limity? Dálnice 130­(100 jen některé úseky třeba přes Národní parky­), některé úseky bylo i 140 ale to už zrušili, okreska a tunely 100 pokud jsou dva tubusy, město 50. Jen husté obydlené místa nebo centra mají 30­/40 a průtahy většinou regulují dle provozu a ovzduší mezi 60­-100...
Odpovědět0  0
To co popisuje mi přijde, že u starších atmosférických dieselů, kde byl relativně vysoký kroutící moment odspodu, celkem fungovalo.... Dříve u nafty platilo že do města patří atmosféra a na delší trasy při vyšší konstantní rychlosti a zátěži patří turbo. A ono to asi bude trochu platit i dnes, už jsem to psal minule, ale třeba ta moje 1.0 atmosféra si o moc víc než 6l nevezme ať s tím jedu jak chci... Protože tam nedostanu víc vzduchu a tím ­( díky dobře nastavené řídící jednotce­) ani víc paliva. Moderní turbo tam nafouká mnohem více vzduchu, ale v tu chvíli potřebuje i mnohem více paliva­( ač poměr je lepší než při nižším zatížení­) a tam mi z mých zkušeností vychází lepší varianta plynulejší akcelerace než ta razantní ale zase ne z 80 na 100 za minutu, to už je zase druhý extrém...
Když vezmu magentis 2l TDI tak já jsem s tím jezdil tímhle stylem pod 6 zatímco kolega co byl na 800km o půl hodiny rychlejší tam měl 8l. A třeba golf 1.4tsi 110kw při kultivované jízdě byl dle pp pod 5l, stačilo trochu přidat a 7­-8 nebyl problém při lehce kratším jízdním čase. Asi nejhorší co jsem kdy měl byla X4 3.0tdi­(když pominu čas strávený v servisu, který překonala jen Sportage­) kterou trumfla jen Š120S s dvěma webery a spotřebou 15­-30l...
Několikrát jsem vedl i debatu o vysokooktanovém benzínu, kde mi tvrdili že na spotřebu to má nulový efekt, ale z mých zkušeností mi vychází že na dálnici ­(kde mám nohu na podlaze­) mají pravdu, ale na okreskách mi to dokáže udělat rozdíl až 10% a dostat se tak skoro na normovanou spotřebu před wltp... Tady by mě docela zajímaly vaše zkušenosti...
Odpovědět0  0
No když se budete takto dívat do minulosti, tak můžete pozorovat, že ty krize přichází ve stále kratších cyklech, a to já třeba vidím v tom, že naše měny nejsou navázány na nějakou pevnou stabilní hodnotu. Pokud by aspoň fungovalo navázání na HDP, tak by nějaká relativní stabilita mohla být, ale ani to už nefunguje...
Ale ani ten Bitcoin nevidím jako řešení, protože i ten nefunguje jak původně měl­(pokud už tenkrát nebyl aktuální stav úmyslem­) a podobně jako třeba emisní povolenky ­( které jsem počítal že měly fungovat jako prostředek na financování přechodu na čistější zdroje energie­) se dnes v rukách spekulantů chovají mnohdy ještě hůře než Fiat měny...
Odpovědět0  0
Tak tam ty ­"náklaďáky­" měli hodně často opodstatnění na těch jejich velkých farmách a pod, jen si je lidé ze zvyku vzali sebou i do měst a různé jejich Muscle car co mají také rádi, mají s těmi velkými pickupy srovnatelné motory.
Ale mají relativně levná a dostupná paliva, tak ani ropné krize na ně tolik nezapůsobily. Postupně se to tam také mění, ale kdyby měli benzín za 50, jako bylo nedávno u nás, tak o tom taky budou více přemýšlet...
Odpovědět0  0
Tohle je pro středně movitého synka na ježdění do školy, jehož rodič nemá na vlastní vlak nebo autobus­(jak bylo v jednom vtipu­). Možná i pizza boy by to v deštivé dny ­(pokud to tedy má okýnka a netrče do toho­)docela ocenil... Ve finále to je dokonce levnější než některé Aixam a podobná vozítka, která mají výkon i užitnou hodnotu podobnou a trochu se také prodávají.
V minulé diskuzi jsem zmiňoval že čím menší auto, které splní daný účel tím lepší. Jako vzor jsem dával japonské kei­-car, které občas i v Evropě byly k vidění, většinou s nám obvyklejšími motory. Tam už se o plnohodnotném mikroautě mluvit dá. Bohužel u nás ke koupi takového auta není moc velká motivace, cena je skoro stejná ­(když vezmu Smart tak i násobně vyšší a žádné zvýhodnění jako v tom Japonsku tu také pokud vím nemáme. Ono i v minulé arose jsem pračku odvezl, ale na takové okapy jsem stejně potřeboval půjčit dodávku.
Jinak ten Spring pro nějakou ne příliš aktivní rodinku­/důchodce z domečku co popojíždí 20km do práce, školy, na nákup, úřad... asi dobrý. Kdyby prošlo euro 7 tak už bude cena s Fabií srovnatelná a při dobrém tarifu­/fve by se to i vyplatilo. Samozřejmě aktivní nebo vícečlenná rodina potřebuje auto větší, nebo tohle jako druhé. Třeba tady v Rakousku celkem k vidění jsou a Zoe které je tedy podstatně dražší tu je dost běžné auto...

Odpovědět1  0
Proto zmiňuji, že i kdyby to byl majoritní zdroj, bude muset být kombinován s nějakými úložišti a dalšími zdroji, které ale pokud mají být z dnešního pohledu ekologické, nebudou také stabilní.
Vím jak myslíte to 100% myšlení, ale když to trochu přetočím, tak třeba v práci musí jít mě myšlení na 200 ne­-li 1000%, předvídat­/nalézt a opravit všechny chyby, které ať už konstrukce nebo kdokoliv jiný mohl udělat. A ty škody můžou být fatální jak na majetku i na životech. Třeba tento týden jsem řešil takové dvě ­"hlouposti­" kdy někdo něco přehlédl v manuálech... První byla že měřáky koncentrace potřebují chlazení, bez kterého může dojít k poškození, škoda 2000$ na měřáku, případně dalších xyz$ na zmršených waferech... Druhá byla že na O3 monitoru nějak zapomněli, že krom vstupů na odběr vzorků to má také výstup, kde ty vzorky vyfukuje a nechali to funět na pracoviště... Za normálního stavu úplná blbost ale v případě netěsnosti systému může dojít ke kontaminaci pracoviště. Sice ne příliš velikému, ale lepší každému takovému problému předcházet... A to bude ta deformace kdy na každé blbosti hledám potencionální rizika ač jsou nepatrné.
Když se vrátím k tématu, tak z mého pohledu, kdyby to úředníci mysleli opravdu vážně, tak podporují FVE na každé střeše a začnou na těch svých a na polích by místo elektriky nechali pěstovat potraviny... Stejně u elektromobility, první bych podpořil vozidla, která má stát nějakým způsobem pod sebou a kde to má smysl=jezdí to převážně po městě. Takže třeba ty vozidla pošty, magistrátu, městské policie... ale jen ty kde to smysl dává. V další řadě třeba třeba zvýhodnění e­-taxíků a různých rozvozových služeb které operují převážně ve městech a když budou peníze navíc tak klidně pokračovat dále... Třeba proti parkování zdarma ve městech nemám nic, ale u dálniční známky už výhrady mám, protože když elektrifikovat tak jako první města... A pak ještě takovou blbou myšlenku, pokud to stačí, tak čím menší auto, tím lepší auto. Japonci nám v tom budiž příkladem s jejich kei car, tam je hlavním tlakem nedostatek prostoru ale podle mě to je směr správný a jak se zdá, tak ta daňová zvýhodnění těchto malých aut fungují a tak tato kategorie aut nezmizela.
Odpovědět0  0
Tak třeba v tom Japonsku mají problémy se seismickou aktivitou trochu častěji, proto se možná snaží vyhnout kabelu. Ale zase v případě těch ostrovů by možná bylo na zvážení použití přílivové elektrárny ­(ač to také bude mít dost velký vliv na mořskou faunu­) která také ale bude mít také tu závadu že to nebude časově stabilní zdroj, takže nějaké úložiště bude třeba. Ale to i v tomto případě, protože když loď bude cca cestě, tak bude tma, pokud jich tedy neplánují tolik aby se střídaly...
Odpovědět0  0
A možná by tam pak ani ty baterky nemusely být, jen by se po zaparkování pustil plný výkon, případně připojily i teplovody na lepší využití ztrátového tepla...
Odpovědět2  0
Kdyby byli co nač, tak to pytlujou jako tmu, jako záložní řešení jak píšeš, by snad to smysl dávalo ale tohle zní jak kravský nápad pirátstva, že si elektřinu, jídlo a všechny výrobky přivezeme...
Odpovědět2  0
Taky moc nevěřím že by se to zlepšilo, ono krom té standardní inflace, kdy zdražuje práce a materiály, do toho hodně hází vidle cena procesu. A jak se blížíme k hranici možností křemíku, tak už cena roste rychleji než výkonnostní posun. Když jsem tak orientačně počítal, tak mi vyšlo že ten čip v 4060Ti může být podobně drahý jako GA104 a GP 102 čili 3070ti a 1080ti... Ampére ještě tak drahé nebylo ale Ada už ano, proto ty nižší čipy tak ořezali aby aspoň tam byla cena ­"přiměřená"
Odpovědět0  0
No buď mi selhala paměť, nebo to tak tenkrát neprezentovali a nepřijde mi že by tam zmiňovali možnost nabíjení ale už to je dlouho. Podle mě tak 2010 kdy jsem na nějaké prezentaci v rámci VW treffen ukazovali malou a velkou audinu ­(a1 a a8?­) Asi to byly i nějaké předprodukční kusy nebo prototypy a tam tyhle srandovní hodnoty byly.
Ten zbytek chápu, proto jsem si ho ještě nekoupil, protože na moje použití by byl asi stále nejlepší naftový smraďoch.
Tu Dachnu jsem kupoval v situaci kdy jsem jezdil 15km do práce nebo na nákup do velkého města a tak byl jednoduchý benzín nejlepší volba. Navíc jsem ještě neměl splacený domek, tak byl limit 200­-250k ale radši jsem chtěl nové abych to měl bez starostí. Teď už bych měl rozpočet mnohem vyšší ale zase dávat 800+ za phev, které v mém případě bude mít celkem malou úsporu se mi zase nechce a jelikož ještě pár let v tom paneláku asi strávíme, tak ta největší výhoda je pasé...
Odpovědět0  0
Možná to bylo v nějaké reklamní brožuře a on to přejal, nebo to občas viděl na PP. Co pamatuju, tak u těch prvních HEV se udávala kouzelná čísla jako litr a někdy i min... Když jsem teď koukal na sm tak tam u Jetty jsou 5­-6,5 s nejlepšími krátkodobými asi 4,3.

Docela by mě zajímalo jak v praxi funguje ten E­-Tech od Renaultu, ale to pár km testovací jízda neukáže, to by chtělo aspoň týden dva ale ani papírově to moc hezká čísla neukazuje...
Odpovědět0  0
Sandero II, jestli to dobře pamatuji tak uváděli když jsem to kupoval 57 nebo 59. Od prodejce tam mělo být 5l ­( a to byla jediná chvíle kdy jsem viděl hladové oko...­) A po pár kilometrech jsem tam nalil 62l.

S hybridem jsem bohužel najel málo, jen dva dny po městě a tam to ukazovalo asi 4l ač majitel tvrdil že s tím jezdí za 2,5l.
U toho phev když vezmu cenový rozdíl, tak pokud budu platit za elektřinu tak se k dálnici nesmím ani přiblížit :­/ FEV na střeše by to už dokázalo hodně změnit, ale aktuálně dát třeba 400k navíc pro ten dobrý pocit a úsporu 10k za rok to je pro trochu bohatší lidi...
Odpovědět0  0
No já PP ani nemám tak jen výpočet podle tankování a z 90% beru benzín na dvou pumpách. Mám 1.0 54kw a když jedu podle předpisů po okreskách, nebo když se kochám na dálnici, tak jsem na 5.1. Pravidelně jezdím 500km trasu, kde tak orientačně jsou 70km okresky a tak 80km můžou být průtahy městy, tunely a jiné cesty kde je 80­-100km limit. Když jedu podle předpisů tak jsem na těch 5,3­-5,5 když spěchám a nekoukám na značky tak to mám za 5,7­-6. Ty nový turba ­(případně atmosféra s přímým vstřikem­), se dokážou při úsporné jízdě chovat líp ale zase když člověk nejede plynule a šlape na podlahu zase mnohem hůř.
Uvažoval jsem i o full­/plug­-in hybridu, ale tam při mých trasách si nejsem jist, jestli by nebyla spotřeba ještě vyšší. A i kdyby byla náhodou tak litr, návratnost po 250k km my smysl nedává, možná až bude litr za 100 tak bych to začal zvažovat...
Odpovědět0  0
No ty nové s čím dál menšími nádržemi asi těžko, mě tam soudruzi omylem dali velkou­(60l­) takže jet celou dobu po dálnici tak 90­-100 tak by se to povedlo, jen ne za ty 4h a stejně by to nějakou pauzu chtělo. Při tom co tam popisuje by mi asi zbylo pár desítek kilometrů ale stejně radši tankuju tak v půlce nádrže. Nejvíc jsem tam lil na dovolené asi 50l po 970km ale to jsem to moc nehnal abych dojel na hranice a nemusel tankovat za draho. Ale s těmi 35­-40l nádržemi co se dávají dnes souhlasím, že tak 600­-800 při úsporné jízdě je max...
Zajímavé je že ta nepřímovstřiková atmosféra co mám se ani při prasecké jízdě ne a ne dostat přes 6.1l ­(podle dotankování­)
Odpovědět0  0
No budete produkovat nadměrné emise z brzd a gum, nehledě na to, že po návratu z vaší vyplácané baterky v případě špatného počasí nebudete moci zásobovat sousedy elektřinou... Jako slušný člověk by jste se nad okruhem proletěl letadlem, nebo letěl na nějaký summit, případně se přilepil na tom okruhu...
A mimo ­"irony mode­" běžte si zajezdit dokud to je ještě legální, já se budu muset dokopat k tomu udělat garáž, abych měl kde uložit nějaké pěkné euro­-1 autíčko, asi to nebude nic extra výkonného možná i pod 30kW, ale tu radost to udělá... Zatím mám ve výběru Renault 4cv nebo Fiat 850 případně 124 nebo alfa gt junior ale to už v dobrém stavu bude asi víc než jsem ochoten investovat...
Odpovědět1  0
No být ten rozdíl v článku zmíněných 20% tak by se jednalo o celkem rozumnou variantu pro většinu lidí, kteří mají přístup k rozumné formě nabíjení­(doma, v práci případně v okolí za rozumnou cenu­) dnes za takový příplatek získáte leda HEV,který se vám vyplatí po 100k ježdění po městě, případně čtvrt melounu v kombinovaném provozu.
Zatím to ale spíš vypadá, že do uvedení těchto modelů i ta fabie zdraží na těch 25k€ a pak si to EV každý ještě rád koupí, jako třeba v tom Norsku.
Odpovědět0  0
Tak najdou se pokrokoví lidé co člověku u takovéhoto auta vypustí ­"duši­". Já osobně to také pokládám za mor ale nahrávají tomu i ­(jestli jsem nebyl dezinformován :D ­) ty emisní pokuty, které zvyšují nároky na menší auta.­(kde třeba u takové fabie požadují 3,6l­/100­)
Na druhou stranu tam i pár výhod, starším lidem se do vyššího auta lépe nastupuje, mnohdy to bude i trochu bezpečnější, nebo jeho v případě mého bratra, je třeba v opravdové zimě bez 4kolky problém vůbec dojet domů, ale pokud to někdo bere jen jako módu, tak by se na to měl vys... A já doufám že mě k tomu nikdy nedonutí a stále na trhu bude nějaká neopuchlá varianta...
Co se týče BEV tak být v situaci jako před pěti lety ­( když jsem jezdil kolem komína a ta dovolená jednou za rok by šla přežít nebo zařídit jinak­) být rozdíl v ceně přiměřený tak bych zase tak moc neváhal. Dnes bohužel je pro mě 500km a více celkem běžná cesta, klidně několikrát do měsíce. Když to vezmu ekonomicky i ekologicky, pokud si koupím hybrid, tak na té dálnici bude žrát hodně podobně, ne­-li více a úsporně se to bude chovat přibližně na 10­-20% trasy co ujedu.
Takže zatím inspirován různými ekoaktivisty a politiky začínám uvažovat o nákupu letadla jako o nejekologičtějším dopravním prostředku :P
Odpovědět1  0
Jen aby to neměli ještě dražší, jestli do teď smažili chipsy na vyjetém oleji, a když už ani to nešlo, mohli tím dobarvovat nápoj...
Odpovědět1  0
Těch faktorů tam je hodně třeba řidič, podmínky kde se auto provozuje a hlavně jestli jde o vhodné auto pro daný druh provozu.
To je vidět třeba u toho mercedesu, ve finále se to auto dá poblíž těch normovaných spotřeb provozovat, ale kolik zákazníků je bude takto provozovat? Cílovka si spíše bude užívat dynamické vlastnosti a s ohledem na cenu je nějaký ten litr navíc úplně nerozhodí a když to bude brát ekologicky, tak v této cenové kategorii má podstatně lepší možnosti, než když bude mít rozpočet třeba půl mega.
A dobré je také nekoukat jen na tu spotřebu, ale i na celkové provozní náklady, pokud to člověk bere více jako přemisťovadlo a ne i zdroj zábavy...
Já třeba když jsem před pěti lety kupoval nové auto, tak požadavek byl cesta kolem komína, 15km do práce­/blízkého velkého města a nízký nájezd­(za první rok jsem měl 8k i s cestou do Chorvatska­).
Z toho mi vyšla nejlepší atmosféra s nepřímým vstřikem. Sice vyšší spotřeba, ale na servis naprosto nenáročné auto. Starou normu psali 4,9l v nové o 8k slabší verze má žrát 5,2 což už se při tom původním režimu dalo ­(dle dotankování, občas se i lehce pod pět zadařilo, ale to jedině se ­"100­")
Zbylé 4 roky trávím většinu času na dálnici, ale vzhledem k tomu že krom spotřebních záležitostí to auto nic jiného nechtělo jsem stále v porovnání s příplatkem na TDI stále v plusu.

Teď jsem koukal po něčem novém a z ekonomického hlediska stále nic moc lepšího nevidím, když vezmu HEV které by mi teoreticky litr uspořilo ­(s tím vysokým podílem dálnice spíše ne­) tak návratnost skoro čtvrt milionu kilometrů žádná sláva, EV nemaje zatím možnost nabíjet v místě bydliště, ani kolikrát v místě kam jedu, vychází jako ještě horší varianta, nehledě na to že tolik ­(sice bych mohl ale nechci­) za auto opravdu nedám.
Odpovědět0  0
Tvrzení je o tom, že AMD nejspíše požaduje po výrobci aby provedení napájecí kaskády u modelů s 620 chipsetem stačilo na 65w modely a více je na nich, jak moc se rozšoupnou...
Starší A modely se 4+ fázemi většinou zvládaly vše, ale bez pbo takže max 105W. Jak píšu níže zatím vyšly dva ošizené modely msi pro a Asrock nonplus kde ještě není CPU support list k nalezení. Ty ostatní mají kaskádu o řád lepší 6­-8+ fázi včetně chladiče a tam by problém nastat nemusel.
30*12=360W no bohužel dnes procesory které by pracovali s 12V spočítáte na prstech ruky velmi nešikovného truhláře, nebo pyrotechnika. ­"Průměrná­" hodnota navýšena o ztráty bude podobná tomu co píšete, špičky ze zdroje 12V můžou být klidně i o řád vyšší než průměr a klidně odpovídat proudu na výstupu takže ten 30A mosfet zvládne krátkodobě třeba jen 30W@1,2V. Nějak mi utkvělo v hlavě že Intel pro nějakou generaci procesorů požadoval 960A­( možná to byla ta aktuální a pro tu nadcházející tam bylo snad ještě více­) proč by tam dávali jinak 16­-24 fází pro ­"125W­" procesory?
Odpovědět1  0
Ony ty ­(aktuálně vydané­) Asus a GB desky taky vypadají trochu lépe než ten nonplus Asrock nebo MSI PRO kde je ta kaskáda hodně chudá a bez chladiče­( a CPU support list není k nalezení­). Třeba ty gb mají 8+, Asus u té nejobyčejnější prime nejspíše 6+ fází
Navíc dvacítky většinou nepodporují ani pbo, takže ty lepší modely asi budou schopny uživit vše, jen člověk přijde o těch pár procent výkonu co nabízí pbo. Ty oholené kousky za 85$ by snad mohly zvládnout ty 105w kousky­(což by odpovídalo těm starším A­-modelům s podobně špatným napájením a také bez pbo­) a ostatní snad v Eco módu.
Za mě pokud to bude nějak uvedeno na krabici a třeba v support listu s poznámkou že u určitých cpu může dojít k snížení výkonu ok. Většinou taková levná deska bude v kombinaci s levným CPU, ono když spáruju h610 a 13900 tak to taky nebude žádná hitparáda.
Odpovědět0  0
No mě to přijde jako hodně chudý příbuzný...
Hlavně kaskáda a 1xM2 a 2xsata, 2xddr je v matx celkem běžná praxe a lepší koupit dost paměti hned na začátku, než pak riskovat problémy s kompatibilitou a třeba nižší frekvence pamětí.
Tohle tak do kanceláře ale i v základním herním PC bych chtěl aspoň 2xM2 a pořádnou kaskádu s chladičem, abych se nemusel bát dát tam víc než 65w CPU...
Odpovědět1  1
No ono to širší je, nesmí ho mít ani na těch osobních, ze kterých přistupují ke svým pracovním účtům.
Odpovědět2  0
No pokud zdaní ICE tak že jsou dražší než BEV i v těch nižších třídách tak se nedivte že je moc lidí nekupuje...
Odpovědět1  0
Když vezmu že ­"hráči­" generují NV asi 40% tržeb, tak by pro ně něco dělat měla. Proti profi vizualizaci­(quadro­), to je skoro o řád více, ale možná máš pravdu, že ty čipy navrhuje pro profi požadavky a hráčům pak marketing musí vysvětlit, že ty funkce potřebují také, protože vyjet samostatnou architekturu pro karty kterých se prodají statisíce ­(sice s vysokou marží­) se nevyplatí, ale ono by mohlo stačit jen odstřihnout ty věci navíc jako u 16xx a v řádu prodejů milionů kusů by se to mohlo i vyplatit a sdílet ty ­"quadro technologie­" třeba jen s nejvyššími řadami GeForce... Je zajímavé že AMD smysl dělat dvě separátní architektury smysl dává i přes mnohem nižší zastoupení na trhu.
PS: třeba NX mi jede svižněji na radeonu než na cenově o řád vyšší GF, quadro by samozřejmě bylo o řád lepší, ale starý WS mi umřel­( chvíli po záruce­) a nějaký management vymyslel, že mi stačí laptop ­(aktuálně 10c12t s iGPU čemuž nekope prdel i starý r5 2500­) takže tenhle stroj už byl z vlastní kapsy, proto tam quadro už nebylo. Jinak mám doma až na tu poslední kartu také sbírku různých NV...
Odpovědět0  0
Já myslím že Jakub měl na mysli něco v tom smyslu, že pro některé tam není ani na to a platí tak zbytečně za to co nepoužívá, na těch nižších kartách si RT zkusí, zjistí že jim to běhá mizerně a pak už to radši všude vypne. Pak samozřejmě tu je ta druhá skupina, co to reálně používá a otázka je, jak jsou ty skupiny v reálu velké.
Jestli RT a tensor jádra zaberou řekněme 30% tak jestli bylo dobré zaříznout GTX řadu, která by dost velké skupině stačila. Ale při zastoupení na trhu asi není pro NV problém zákazníkům prodávat dražší řešení a marketing to dovede zákazníkům vysvětlit, že se bez RT a TC neobejdou...
Odpovědět0  0
Tak třeba se bazary přeorientují na pronájem vraků, jen třeba zavedou nějakou spoluúčast na servis, aby je to nesežralo...
Nebo se holt auto ekologicky po pár letech sešrotuje až třeba baterie nebude v dobré kondici a zbytek bude mít málo displejů a dalších serepetiček aby se vyplatilo cálovat za výměnu...
Pokud ta auta nebudou v osobním vlastnictví, tak předpokládám že jejich životnost dost klesne, jak to je třeba vidět u mnohých služebních .
Odpovědět0  0
No u nás by se mohl zvolit opačný postup, postavit ty nabíječky i v místech, které navrhujete a do vzdálenosti 1 míle postavit tu dálnici...
Odpovědět0  0
Já měl podobnou zkušenost se Seagate ale to už je hodně dávno, tenkrát umíralo tak 20% disků během prvního roku a od té doby preferuji WD. To ale pořád bylo super proti IBM, kde umřel každý...
Odpovědět0  0
No otázka je jaká bude cena a dostupnost, pokud to bude jako u R680M, které ještě nedávno byly spíše raritou v obchodě a když tak v prémiových modelech za 30+ takže když člověk pomine provozní vlastnosti a lepší výbavu, o kterou třeba ani nestál, tak za podobný peníz pořídí něco s 3060. Sám jsem na tento kousek čekal, ale na podzim před dlouhou služební cestou mi umřel pracovní ntb a potřeboval jsem rychle něco náhradního, tak jsem vyměkl a koupil IdeaPad s 3050.
Kdy nás potěší podobné APU i v desktopu je už vůbec ve hvězdách, takže dnes v podobné hladině leda 5600­/700G nebo nějaká karta z bazaru...
Odpovědět0  0
Ano jezdím celkem úsporně a porovnávám převážně svá data ­(dle tankování ­) a z toho mi vychází ta původní myšlenka, kterou jsem nahodil, že nám přibírají auta na váze a většina pokroku která se udála byla spotřebována na rozhýbání té hmotnosti navíc, místo aby vedla k úspoře paliva.
A že ty malá auta která by mohla být úsporná jsou postupně likvidována a pokud ještě jsou v nabídce, tak za cenu hodně blízkou těm větším.
A ty hybridní, které v některých režimech dokáží tu spotřebu zásadně vylepšit, v těch menších autech nejsou vůbec a nebo to jsou jen taková šidítka na vylepšení papírové spotřeby...
Odpovědět0  0
No já u toho Lupa třeba vidím od 2,59l a není to na jedné trase ale dlouhodobě za 70kkm. A Polo SDI taky nebyl problém pod 5l
Se všemi naftovými oktávkami krom jednoho vraku jsem jezdil také pod 5 ať už 1,9 či 1.6. S 1.6i 5,7­-6l
Až Magentis 2.0 CRDi se nedal dlouhodobě dostat pod 6
A dnes už historická 324D se dala také držet na těch 5, když tam nebyl velký podíl poskakování po městě, soused měl tou dobou ­(přelom století­) Mazdu 626 2l benzín a v pohodě taky jezdil za 6,5
Odpovědět0  0
Máte pravdu, počítal jsem s trochu lepšími spotřebami­(ale aspoň řádově se shodujeme­), možná i doufaje že se začneme vracet k menším, lehčím, úspornějším autům, ale to bude také asi moje hloupost :D Pokud to nebyla dezinformace, tak co jsem postřehl tak u ICE se u emisních pokut zvýhodňují těžká auta proti těm menším, což vlastně likviduje segment malých úsporných aut, i když i ta jsou těžší čímž ty emise zase zvyšujeme.
Už na přelomu tisíciletí tu byla malá auta co jezdila za 3l nafty a ty větší to zvládaly také klidně pod 5...
Odpovědět0  0
No mám to z části také podobně, dohraných věcí mám také málo, většinou mě to také po nějaké době přepřestane bavit, nebo mi to přeruší pracovní povinnosti, kdy nemám čas hrát a pak je problém se k tomu vrátit. Ale to hodně ovlivňuje skladba her které hraju, většinou to jsou grand strategy nebo RPG, kde si po nucené pauze už nepamatuji kde jsem vlastně skončil a kam jsem vlastně směřoval...
S tou obtížností to mám ale spíš opačně, většinou hraju na nějakou střední­(pokud to tedy není ve stylu když párkrát správné klikneš tak jsi vyhrál­) protože HC mode bez save mám každý den a u her si chci raději odpočinout. A když už zatoužím po tortuře tak vytáhnu Thunder in the east, rozložím si to na podlaze­(protože tak velký stůl není součástí obvyklé domácnosti­) a začnu vybírat z toho tisíce žetonků ty určené pro daný scénář. Když to mám nachystáno, tak zjistím že se potencionální spoluhráč radši oběsil na tkaničkách od bot a jdu to sklidit...
Odpovědět0  0
Jak jsem psal, síť bude mít problém hlavně se super,ultra,hyper chargery, jinak by musela zkolabovat každý den v čase oběda...
Průměrné auto u nás by mělo potřebovat dobít 5­-6kwh­/den, což bude problém na velkém sídlišti, kde bude i problém těch tisíc přípojek... V menším městě­/vesnici, obzvláště když tam je větší možnost plácnout na střechu FVE ­(když budu mít na BEV tak budu mít i na FVE­) bych nějaké výrazné problémy se sítí nečekal.
Vynucený přechod na topení elektřinou by to samozřejmě ovlivnit mohl, ale to se zase bude týkat jen těch velkých měst. Většina vesničanů už tou dobou bude sedět na Mírově za pálení petlahví, napadení úředníka při kontrole kotle a podobné přečiny...
Odpovědět0  2
Úplně stačí zrušit důchody, pak bude na chvíli rozpočet v plusu. Až ani to nebude stačit, zavede se daň z chudoby, což bude stačit na financování letu a přistání na slunci...
Odpovědět0  0
Teoreticky ty přebytky co vyvážíme, by měly být cca 10x vyšší než spotřebují osobní auta ­(jestli jsem dobře hledal, tak ta kamionová doprava má nároky asi jako polovina osobních a zbytek nákladní dopravy by mohl být podobný, takže celkově by to mohlo být 20% přebytků­), takže i s těmito ztrátami by to u nás mohlo fungovat, vyrábělo by se mimo špičku, kdy jsou některé zdroje stejně utlumovány, čímž by se poměr ještě zlepšil. U nás by vlastně stačilo jen nahradit ty ­"špinavé­" zdroje a vyřešit úložiště odpadu.
U baterií by to chtělo, aby úředníci a aktivisti přiložili ve volných chvílích ruku k dílu a pomohli s vývojem nové generace baterií. Optimálně z běžně dostupných a netoxických surovin...
A pak pořešit tu infrastrukturu, kde problém jsou velké aglomerace, čerpačky u dálnic a rychlonabíjení. Na to pomalé přes noc je vlastně dimenzován skoro každý dům­/byt kde je třeba elektrický sporák nebo kotel...
Hlavně je potřeba podporovat výzkum na více cestách a ne ­"politicky­" od stolu rozhodnout že jediná správná je X... Ale už jsem trochu ztratil ideje a moc nevěřím že by se dnes někdo odvážil změnit kurz.
Sám teď řeším za co­/jestli vyměnit aktuální vozejček. Jak jsem psal u diskuze o dacii, elektromobil by celkem splnil mé požadavky,krom ceny a pondělí a pátku, kdy se potřebuji rychle přesunout v řádu stovek kilometrů. Obyč nebo nedej bože mild­-hybrid beru jako nesmysl. Takže zůstává PHEV nebo LPG, kde u PHEV se těžko vejdu pod třičtvrtě melounu a příplatek 200­-300k se mi vrátí za 8+ let v případě stejného modelu. Když pořídím něco obyčejnějšího s lpg, tak se mi za podobnou dobu vrátí prakticky celý rozdíl ceny, když pak auto prodám. A v nižších řadách výrobci nic nenabízí leda mHEV na tužkovky...
Odpovědět0  1
Podle mě hodně záleží, komu se to auto ve skutečnosti prodává. Pokud větší část končí ve firmách, úřadech, nebo společnostech na sdílení aut, tak to může tu statistiku hodně zkreslit. Ti běžní uživatelé s tím budou jezdit, tak jak to vidíš ty, mamina s tím ráno vyklopí děti ve škole, zaparkuje v práci a odpoledne zpět s nájezdem třeba 10km, ale ty firemní auta budou opravdu jen poskakovat po městě mezi zákazníky, pobočkami, a naskáčou těch km třeba 80 jen po městě.
Odpovědět0  0
No na út­-čt,so­-ne by mi to bohatě stačilo, když tedy pominu tu cenu... Jen v pondělí a pátek bych musel mít v kufru agregát...
A když se mi rozdíl v ceně vrátí třeba po 150k... To snad radši LPG, kde emise budou srovnatelné ne­-li nižší než u mildhybridu a návratnost je někde na 30k?
Ale u nějaké rozvážkové služby­/pošty... Kde to najedou za 3 roky tam by to smysl dávat mohlo...
Odpovědět2  0
Mě to moc divné nepřijde u auta určeného do města, pokud nejedeš po průtahu, tak běžně jen poskakuješ od křižovatky ke křižovatce a kolikrát tě předbíhají i pěšáci...
Odpovědět3  0
No stále ještě při tom ­"skutečně mobilním­" použití nemůžeme očekávat výkon. Na hraní buď zásuvka, nebo nějaký steamdeck ale i ten zvládne usnout u náročnějších titulů za hodinu...
Já bych takovou 35W 4050 docela ocenil, ale v kombinaci s U procesorem. Pokud po tom nebudu chtít vysoká FPS ­(což ta 50 stejně většinou nezvládne­) tak se i to H stejně fláká.
Dost mě zajímá jak dopadne Phoenix point, takový 6c model s plnou GPU by mohl být zajímavý na středně náročné hraní. Ale bojím se ten už bude mít GPU ořezané a cena asi taky nebude úplně lidová...
Odpovědět0  0
Takovou pětijádrovou i3 jsem si vždycky přál...
Odpovědět0  0
U těch herních to je většinou jedno, protože většina lidí to přenese tak max z pokoje do kuchyně, nebo před obědem uklidí ze stolu... Jediný problém tam budou zvuky co to bude vyluzovat...
Problém je že čím dál více lidí to má jako stroj primární a tak kladou váhu na jiné parametry než se cenily dříve.
Já herní ntb beru jako možnost si zahrát i po večerech někde na hotelu a na to mi vcelku stačí 3050 na FHD displeji. Hrát na tom stále bych ale nechtěl, tady mi přijde fajn že 50 dostala více vram, ale více jsem zvědav co a za kolik předvede Phoenix point...
Odpovědět0  0
No jestli jsem něco nepřehlédl, tak většina byl hype různých leakerů.
To co slibovali přímo oni se jakžtakž splnilo, jen ty frekvence ne ale tam přiznali chybu a uvidíme jak rychle ji opraví, respektive jak na tom budou ty nižší čipy. Takže ani tento únik bych nebral moc vážně... Ono i u NV se objevovaly podobné zprávy a ta poslední, že 5xxx přinesou dalších 100% navrch... No možná v RT nebo se opravdu těch 800W nebojí :D
Ten XT model se neprodává protože má proti XTX špatně nastavenou cenu, 4090 koupí ti co chtějí to nejlepší a na ceně jim až tak nezáleží a 4080 má proti 90 tu cenu nastavenou trochu lépe ale stále dost vysoko...
Odpovědět0  0
Zase ta nekontrolovaná dodá dostatek energie okamžitě a jako benefit sníží v daném regionu potřebu dalších dodávek prakticky na nulu, takže z dnešního pohledu se jedná o zdroj velmi ekologicky, dalo by se říci i udržitelný...
Odpovědět1  1
Není, podle struktury to je Hopper H100 a ty čipy okolo jsou hbm paměti, ne chiplety s IC.
Odpovědět0  0
No asi nejsem pro to správný adept...
"Ten plukovník je ale debil, ten by zasloužil... Sakra, to se z toho... No asi prohrajeme, štáb to má za sebou a ty kalhoty by chtěly vyměnit... To by se jeden... ­" Píp,píp,píp
Odpovědět1  0
Crichton Michael: Člověk na konci... Tam to najdete a odehrává se to někde v sedmdesátách, knížku vřele doporučuji a snad to tady dopadne o trochu lépe...
Odpovědět1  0
No jsem pouhý flájboj Eda, tak dnes nerozumím spoustě věcí...
Taky žiju v domnění pokud to je v dobrém stavu, tak ať to stále jezdí. Takhle jsem nechal staré auto za balíček sušenek, chlapík investoval asi 3000 a trochu práce do servisu a jeho žena­(papíry ještě čerstvé­) se s tím ještě přes tři roky povozila a naučila řídit než to v cca 23 letech dali na likvidaci. Trochu jinak koukám na staré dízly, co jim z výfuku padají brikety...
Od nového za takový balík bych čekal, že ta úspora bude opravdová ale za 4,5 už jsem jezdil s autem z roku 87 2.4D teď mám tři hrnky benzín a ve třech do Chorvatska za 5,3 se mi docela eko zdá, i když to valím těch 130­-160­(v Německu­) na dálnici tak jsem přes 6 ještě nedostal...
Takže pokud nový nebude jezdit v reálu do 4 tak mi to smysl nedává.
Odpovědět2  0
Ještě abych to vzal konkrétně, bude to pět let co jsem si koupil Sandero na ježdění kolem komína a nájezd tak 6­-7k ročně, nejsem náročný tak to bylo dostatečně a vyhovující a spolehlivostí to předčilo skoro vše v čem jsem jezdil ­(za ty roky pouze servisní prohlídky a olej a jednou rozbité čelní sklo, zhruba stejně návštěv jako s BMW X4, 218, Kia Sportage každé zhruba čtvrt roku­)
Pak se situace změnila a začal jsem jezdit 20­-30 ročně a začal uvažovat o novém. Koukal jsem na Corollu, že bych se plácl přes kapsu ale nová generace má prý tu ­"výhodu­" že už je pouze HEV... Takže se budu asi chovat ekologicky a jezdit s tím co mám dokud se to nerozsype, nebo dokud nepřijde nějaká rozumná nabídka...
Odpovědět1  0
Za mě dává smysl jen ten plugin, který nabídne několik desítek km bez emisí a přes noc, v práci, při nákupu nabít. Obyč hybridy většinou nabízí tu úsporu paliva hodně malou a dojezd třeba 2km ­(nemluvě o pár metrech v případě některých mild na pár tužkovek­) mi přijde jen jako úlitba bohům z kanceláře...
A k té ceně, minule tu byly ty vozíčky na sluníčko za 9­-12k$, když v Japonsku mají za tu cenu 4 místný auto A segmentu s dvojnásobným dojezdem a možností jet i po dálnici­(200km+, 130km­/h­). Tak tady by bylo potřeba aby bylo v nabídce něco v B segmentu­(sandero, fabia...­) Za nějakých 350­-400 ­(takže tak do 100k příplatku­)což by si běžný člověk mohl ještě stále dovolit. V těch vyšších kategoriích se ta situace pomalu zlepšuje a v nejvyšších už se ty ceny srovnaly i s EV. Ale pokud to někdo myslí s ekologii vážně tak jsou jen dvě možnosti, buď dostat tyto technologie k běžným lidem, nebo jim ty auta sebrat...
Odpovědět3  1
To hodně závisí na způsobu nabíjení, při rychlonabíjení to klidně může být i více, při pomalém nabíjení přes noc ty výsledky budou mnohem lepší... Využitelnou kapacitu pak hodně ovlivní i vybíjecí proudy uvádí se účinnost 92­-98% s nabíječkou by to stále mohlo být přes 90%. Já mám nějaké zkušenosti s menšími li­-xx bateriemi a ty ztráty standardním 1C při nabíjení jsou poměrně malé, velký rozdíl ve využitelné kapacitě udělá až vybíjení ­(a to hlavně vnitřní odpor baterie­) kdy při 1C dokážu využít většinu energie kterou jsem dodal, při 10C jsem řekněme na 80% ale při 30C už dostanu jen 50% a zbytek přeměním na teplo.
A to samovybíjení je ­"skoro­" zanedbatelné, většinou pod 1%­/den pokud je baterie v dobré kondici.
Takže těch 25­/20kw není scénář na zítra ale spíše na 14 dní. Samozřejmě trochu jinak to bude vypadat u běžného auta a nějakého 500k vozejčku.
Já osobně jsem zastánce toho aby se legislativní pokrok srovnal s tím vědeckým, takže s aktuální úrovní pokroku je pro mě ideál plugin s pomaloběžným generátorem, který poběží v optimálních otáčkách s minimální spotřebou a menší baterií. Po městě a okolí by to jezdilo bez emisí a pokud by přišla dlouhá cesta, tak se holt trochu benzínu spálí, při přestávce a rekuperací se něco doplní do baterie a ani ta cesta k moři by nikoho omezovat neměla... Jde o to jestli by někdo dokázal nabídnout­/vyrobit něco takového s rozumnou cenovkou, nebo je něco pravdy na té konspirační teorii, že lůza má chodit pěšky a auta mají zůstat pro pár vyvolených...
Odpovědět4  0
Já pamatuji tak asi před 20 lety někdo produkoval podobné ­"kondenzátory­" a zkoušely se v modelech, původní účel už nepamatuji.
Docela by mě zajímala efektivita a samovybíjení. Je hezké že ­"baterii­" nabiju za minutu, ale pokud na to spotřebuju násobek energie, kterou mi poté dodá. A třeba i vliv okolních teplot.
Ale pokud by tyto vlastnosti v normě, tak by mohla být dobrá kombinace s klasickými bateriemi, kde by kondenzátor sloužil jako buffer pro rekuperaci a rychlonabíjení, což li­-x bateriím příliš nevyhovuje a v případě malých nájezdů by mohl šetřit cykly.
Pokud tedy nepůjde o technologii ještě dražší a materiálově náročnější. Taková městská vozítka nebo MHD, kde takové požadavky na dojezd nejsou by mohly vystačit klidně jen s nimi...
Pokud tedy bude nabíjet čím... Protože za mého života už moc nepočítám že by se dostávěly nějaké další bloky JE.
Tak deset let než se to schválí, deště let, než seženou povolení ke stavbě a pak se zjistí, že stejně není za co :D leda že by se dala získávat energie z lidské blbosti... Taky bych si občas něco nabil...
Odpovědět2  0
Tak dnes na podobné účely, pokud stačí procesorový výkon, plně vyhoví třeba 5700G. Na hry už to je hodně velký kompromis, tam je zmíněná 2060 na fhd opravdu takový základ a aplikace dost často trpí neduhem, že vyžadují profi karty­(nebo s nimi dosahují násobně lepších výsledků­), což je i cenově dost jiná pohádka. Původně jsem koukal na RTX 4000­(TU104­) jako náhradu umřelé P2000, ale nakonec jsem rezignoval a vzal tu 6600 za polovic...
Odpovědět0  0
Tak NV tyhle kousky držela hlavně díky kryptu, takhle využili diverzifikace dodavatelů­/procesů, za normální situace by je řizli mnohem dříve. Na druhou stranu ta 2060 je ještě dnes na méně náročné použití stále velmi dobře použitelná, také jsem ji zvažoval, ale nakonec to vyhrála 6600nonXT díky lepším provozním vlastnostem. AMD mohla také nechat bouchat u GF 590ky ale to zase takové terno nebylo a musela by nabídnout lepší cenu, což se nejspíše příliš nehodilo výrobcům, když výrobní náklady mohly být hodně podobné ale rozdíl ve výkonu dost podstatný...
Odpovědět5  0
No pokud se nám brzy objeví iGPU o výkonu 6600­/3060 které bez problémů zvládne fhd, něco jako zvěsti o Phoenix point. Jen uvidíme jestli to nebude brzdit paměťová sběrnice... Už dnes taková 5600­/700G něco zvládne, ale ono to ještě není. A jak říkáš, ti co budou chtít něco lepšího, budou muset vytáhnout z kapsy ještě více...
Já třeba na grafiku měl připravených 8k respektive 16k na CPU a GPU. Nakonec jsem vzal, hlavně kvůli provozním vlastnostem obyč 6600 která moje herní nároky pokryje, ale musel jsem 3,5k přidat, protože čekat další rok už se mi nechtělo...
Odpovědět1  0
Tak u nějakého zpracování hi­-res videa, nebo jiné práce s objemnými daty by to někdo mohl využít, případně pokud se více začne používat directstorage.
Já třeba ještě nedávno jel pouze na SATA disku a přechod na nvme zas taková změna nebyla, jako u přechodu z plotny. To byl tenkrát takový malý zázrak, tohle jsou pro běžného uživatele jen malé krůčky...
Odpovědět2  0
On by možná stačil nějaký ­"B640­" chipset s rozumnou kaskádou a pouze PCI­-E 4.0, pětku potřebuje­/využije poměrně malá skupina lidí. Tam by asi neobstál argument o vysoké výrobní náročnosti a cena mohla být rozumná a pak by si tuatam možná někdo koupil i tu 7600x která mi teď nedává smysl skoro žádný...
U těch grafik to zabíjí ty ceny a co tak čtu, tak ti méně nároční raději přechází na konzole, což by mohlo trh s herními GPU­(hlavně mainstream­) poškodit ještě více. Mě to moc nevyhovuje, jednak se mi nechce kupovat hry znovu a pass mi také úplně nevyhovuje, jelikož chci hrát to na co mám chuť a ne to co je aktuálně v nabídce...
A hlavně PC užívám i na spoustu pracovních činností, takže bych musel držet stejně oboje.
Odpovědět2  0
Třeba v mém okolí rx5700 pár lidí kvůli ovladačům hned vracelo a připlatili si na 2070. Já 6600 kupoval se zpožděním, protože ani sleva ze 100 na 15k mě jednu dobu neoslovila a jediné co mě mrzí, že TDP limit jde snížit jen na 96%, tak to zatím řeším FPS limitem, než si najdu čas hledat řešení...
Ale před asi rokem jsem tak pokukoval po ntb v jednom Elektro řetězci a pán mi říká ať na ten jeden kousek vůbec nekoukám, že ho bude kupovat on. Tak jsem zkoušel nabídnout jestli by neměl místo i9300 lepší 5600, kdy zbytek konfigurace byl totožný a cena nižší.
Pán o tom přemýšlel, ale pak přišel ­"asistent prodeje­" a vysvětlil nám, že AMD procesory někam odcházejí... Tak jsem radši šel taky abych zase nebyl drzý až vyzývavý...
Odpovědět1  1
Tak oni na to mají i legislativu.
Normální auta tam platí šílené daně, Kei car mají velké zvýhodnění hlavně kvůli prostoru, který zabírají v jejich přeplněných městech. Dnes jsou omezené na tuším 3,4x1,4m 660ccm Turbo 64HP což těm prckům dá i docela hbitost a najdete tam i sporťáky v tomto provedení. Do Evropy se některé také dodávaly ­(třeba Daihatsu­), ale většinou s 1.0­-1.3l aby to tu aspoň někdo koupil.
Takže bych řekl, že většina Japonců si odplivne, půjde si koupit od Nissanu Sakuru za 11k$, krám co jede 130 a ujede až 180km... Jen nemá elektrárnu na střeše...
Odpovědět1  0
Tak tady v tom 18­" těle by snad nějaké chlazení být mohlo...
Já si teď ­"polepšil­" z i5 8250u na 1235u a je vidět že ty jádra jsou opravdu úsporná... Na baterku je to mrtvé úplně, ale zato to dlouho vydrží, v síti těch deset jader je o trochu pomalejších než původní 4c Kaby a můj starý ryzen 2500u mi dle ­"pocitu­" ­(Intel® benchmark­) přijde výkonný jak oboje dohromady. Zítra se schválně zkusím podívat, na kterých jádrech se ty apky válí a proč to je tak mrtvé...
Odpovědět0  0
Tak na courání po městě stačí třeba Aixamu na 6kw omezená ­"500­" diesel.
Za mě by bylo optimum pro normální 4 místné pohybovadlo o velikosti toho Ayga, případně trochu větších, PHEV ústrojí s baterkou aspoň na 50km­(6­-10kwh­) 50kw e­-motorem a 20­-30kw ­"generátorem­" což by mohla být nějaká dlouhozdvihová ­"650­" co by si v případě potřeby brumla na 2000ot. Ve městě a okolí by se to pohybovalo dostatečně a i na té dálnici se dalo jet a určitě by to pokrylo nároky velké části lidí...
Určitě lepší než podivné 12v systémy co sníží spotřebu o deci aby se byrokrat nažral a koza nechcípla úplně...
Odpovědět0  0
No ale když vezmeš 60mm a 3000ot tak 120mm větráku stačí těch otáček tisíc. Navíc nám to dost kazí aerodynamika a čím menší za vrtule, tím prasečťejší je tam proudění a tím horší je účinnost, proto když to jde, vždy se vyplatí použít co největší průměr. Tady nás samozřejmě omezí rozměry skříní a komponentů a nabídka jak píšeš.
A když je větrák na chladiči, tak aby překonal jeho odpor, je žádoucí vyšší tlak, čili nižší stoupání lopatek a tak může vycházet větrák nižší než u volně montovaného.
Ta fluidní ložiska se jako kluzná chovají jen než se větrák roztočí, nebo pokud jsou otáčky velmi nízké, mimo rozsah pro který byla navržena. Pak tam je místo kuliček vrstva oleje, ale opět to funguje jen když je rotor dobře vyrobený a vyvážený. Takže cvakání může značit že je nevyvážený rotor, nízké otáčky ­(kdy ještě nefunguje ložisko správně, nebo motor vypadává že synchronizace­), nebo čínské dítě blbě nalepilo magnety...
Odpovědět0  0
Tohle je zakořeněné v anglosaské populaci... Oni totiž už od dětství koukají­/čtou blbosti o nějakých fazolích co rostou do nebe... U nás se zase uchytily takové blbosti, že každej tydýt může mít funkci­(korunu­). A když se to nakombinuje, tak...
Odpovědět2  1
Ono ten chladící potenciál dokáže ovlivnit hodně věcí.
Teď ještě koukám, že jsem se přepsal v minulém příspěvku, mělo být 24% navíc.
Nejvíce ovlivňuje výkon průměr, ten jde nahoru s pátou mocninou, pak otáčky ­- třetí mocnina, pak ještě plocha, tvar a stoupání listů, tvar kanálu. Velké stoupání=velký průtok, malé velký statický tlak a tam se musí najít správný kompromis s použitým radiátorem. Proto je potřeba na jiný větrák na chladič a jiný na vyhánění vzduchu z bedny.
Například když zvětšíme průměr 2x při polovičních otáčkách, tak dostaneme 4x větší ­"chladící výkon­" ­(ale i odběr motoru­) když otáčky necháme tak 32x větší, nebo při stejném výkonu stačí otáčky 3,2x nižší pokud zachováme ostatní parametry.
Odpovědět0  0
Ono těch 5mm=14% výkonu navíc, tvar lopatek dokáže udělat ještě větší rozdíly, ale tam už bych počítal, že jsou velmi blízko optima a tam bude rozdíl minimální. Spíš jen optimalizace tvaru, kvůli snížení počtu listů.
Odpovědět4  0
Dnes jsem na firemním SP zahlédl nějakou zmínku o přechodu na 11... Ani jsem to nemusel otevírat a ntb demonstrativně spáchal sebevraždu a už nejde zapnout... Po pravdě, ani se mu nedivím, jen mám strach, že dostanu nový touto vymoženosti vybavený už od počátku... Asi promažu psací stroj, protože ten hlásil bsod, jen když jsem zmáčkl dvě klávesy najednou...
Odpovědět2  0
V případě že by dobíjení bylo ideálně rozložené tak by tento blok zhruba měl pokrýt nároky osobní přepravy na Slovensku, realita bohužel bude jiná, takže by měli přistavět ještě tak 2­-3, ale na to prokládám nebudou ani peníze ani politická vůle...
A u nás by to činilo tak 15% veškeré vyprodukované energie, což odpovídá tak jednomu bloku v Temelínu, 30% uhelných elektráren­(které tou dobou budou zavřené­) nebo 130% obnovitelných zdrojů­(ty budou plnit v příští pětiletce minimálně na 300%­). Opět za podmínky, že se budeme při nabíjení ideálně střídat... Takže v reálu ve špičce většina toho co produkují naše JE. A to neřeším pokrokové země jako Německo, kde se vyrábí energie v zásuvce a maso v obchodě v mrazáku...
Z toho mi vychází že to plánuje banda debilů, nebo je plán že lidé budou chodit pěšky a vozit se pouze ­"jelita­" národa, což bude znamenat takřka krach automobilového průmyslu, nezaměstnanost tak 25%... A nevím jestli se za tohoto stavu zvládne ještě postavit nějaká elektrárna, když se to nepovedlo za 20 let relativní prosperity... Nu budoucnost vidím hnědě...
Odpovědět2  0