Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Akumulátory z EV Nissan Leaf nachází druhý život v autonomních robotech

13.3.2021, Milan Šurkala, aktualita
Akumulátory z EV Nissan Leaf nachází druhý život v autonomních robotech
Automobilka Nissan řeší životnost akumulátorů s elektromobilů Nissan Leaf upcyclingem. Když už nemohou sloužit v elektromobilech, poslouží ještě nějakou dobu v autonomních robotech v továrnách společnosti.
Jedním z velkých problémů elektromobility je spousta vysloužilých akumulátorů. Recyklační procesy jsou zatím nepříliš efektivní a drahé, a tak se věc řeší tím, že se po vyřazení z aut nadále používají tam, kde jejich snížená energetická hustota není tak kritická. Už od roku 2018 tak automobilka Nissan prodává vysloužilé akumulátory jako úložiště do solárních systémů, ne až tak dávno přibylo použití v autonomních robotech. Konkrétně jde o tzv. AGV (Automated Guided Vehicles), které v továrnách automobilky autonomně rozváží díly pro montáž po předem definovaných trasách a pochopitelně mají detektory, aby se vzájemně nenabouraly. Ještě před několika roky se zde používaly olověné akumulátory, ty ale moc dlouho nevydržely a bylo nutné je měnit zhruba každý rok až dva.
 
Nissan AGV
 
Před 8 lety se do nich začaly montovat akumulátory z Leafů, tehdy šlo ale o nové články. Těch je ve 24kWh akumulátoru auta 48 a do každého AGV jdou tři (akumulátor z jednoho Leafu tak vystačí na 16 AGV). Od minulého roku se ale do AGV začaly montovat právě ony vysloužilé články, u kterých se počítá, že v robotech vydrží ještě dalších 7-8 let. Po cestě se pak na vyhrazených místech rychle dobíjí.
 
Nissan AGV
 
Jen v továrně Oppama na jih od Tokia je 700 takových AGV a po celém světě jich má Nissan zhruba 4000. Zde ale současně vidíme, že je to jen kapka v moři a veškerá AGV Nissanu poberou akumulátory z pouhých 250 Leafů za předpokladu, že by všechny články byly v natolik dobré kondici, že by byly dále použitelné. Máme zde i jednu všeobecnou výhodu. S tím, jak se nachází více uplatnění pro vysloužilé akumulátory z elektromobilů (ty tak není třeba hned recyklovat), současně roste i jejich výkupní cena. Pro majitele EV se tak výměna akumulátoru stává cenově o něco přijatelnější. Stále je to ale velmi drahá "legrace".