Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Alexa bude umět zavolat pomoc člověku ve smrtelném nebezpečí

27.6.2019, Jan Vítek, aktualita
Alexa bude umět zavolat pomoc člověku ve smrtelném nebezpečí
Virtuální asistentka Alexa vyvíjená společností Amazon má brzy dostat do vínku novou funkci, díky níž bude schopna dle různých projevů rozpoznat, že člověk poblíž právě prodělává infarkt. Bude mu pak schopna přivolat pomoc. 
Virtuální asistent je obvykle připraven na to, aby plnil vyslovené příkazy, takže případně může být nápomocný i při nějaké krizové situaci. To jej však ovládá člověk, a to sám a vědomě, jenomže co když je zrovna indisponován a nedokáže si sám zavolat pomoc? Právě v takovém případě by měla posloužit nová funkce využívající umělou inteligenci pro rozpoznání typických projevů při infarktu či snad i jiných zdravotních potížích, které nás mohou ohrozit na životě a zabránit si zavolat pomoc vlastními silami. 
 
 
Jde o práci výzkumníků z University of Washington, která je pochopitelně založená na tom, že Alexa nebo jiný virtuální asistent bude neustále aktivně naslouchat svému okolí a vyhodnocovat vše, co dolehne k jejím mikrofonům. 
 
Systém tak v případě infarktu poslouchá, zda neuslyší charakteristické nepravidelné lapání po vzduchu známé jako agonální dýchání. Na to byl vytrénován model umělé inteligence, pro což se využilo přesně 7316 asi 2,5sekundových zvukových záznamů, které byly v průběhu osmi let náhodně zachyceny různými chytrými zařízeními včetně mobilních telefonů. Inteligence tak dokáže rozpoznat onen charakteristický zvukový průběh a lze si představit, že na celé věci bylo asi nejpracnější shánění oněch záznamů. Vedle toho byly také použity další záznamy, a to na 83 hodin normálního dýchání člověka jak při snění, tak bdění, aby se AI také naučila, na co reagovat naopak nemá. 
 
Vytvořený systém byl schopen rozpoznat lapání po vzduchu ze vzdálenosti až šesti metrů, přičemž pak už záleží jen na tom, co může poté udělat, třeba zavolat na tísňovou linku s předem připraveným vzkazem. 
 
Autoři ale stále nejsou přesvědčeni, že by jejich systém už byl hoden nasazení v praxi. Jde především o spolehlivost v reálném provozu. Jistě by se zde hodilo přinejmenším to, aby dal jasně najevo, že se chystá zavolat pomoc, aby to člověk mohl případně hned zrušit. Ostatně sebelepší systém se může snadno splést, když uslyší třeba něco, co se odehrává ve filmu. Na druhou stranu nemusí slyšet nic, pokud bude hrát hudba a uživatel také musí akceptovat to, že asistent zpracovává neustále veškeré zvuky v okolí, což už je téměř na úrovni s dobrovolnou instalací štěnice.