AMD a NVIDIA pracují s Microsoftem na API pro ray tracing ve hrách
20.3.2018, Jan Vítek, aktualita
AMD vedle společnosti NVIDIA ohlásilo, že společně s Microsoftem bude pracovat na vývoji DirectX Raytracing API, které můžeme v krátkosti označovat za DXR. To by tak mělo přinést metodu vykreslování, která se světu PC dosud v jistém ohledu vyhýbala.
Píšeme v jistém ohledu, protože ray tracing se samozřejmě už dlouho využívá třeba v aplikacích pro tvorbu 3D scén jako 3D Studio Max. Jenomže vzhledem k velkým nárokům na výpočetní výkon nebyl ray tracing běžně na počítačích PC nasazen pro vykreslování grafiky v reálném čase, čili třeba v enginu her, kde probíhá úspornější klasický rendering formou rasterizace.
Ray tracing je dobře známá metoda počítačového vykreslování obrazu, kde se na rozdíl od rasterizace dá snadno dosáhnout vysoce věrného obrazu především s ohledem na putování světla, jeho reflexi a refrakci. Lze tak snadno vytvořit třeba výše znázorněnou scénu plnou skleněných či reflexivních předmětů, které působí realisticky jak samy o sobě, tak svým působením na blízké okolí. To nám běžný rasterizační rendering nikdy nezajistí, ovšem ray tracing měl vždy oproti němu krvavé nároky na výkon.
Nicméně už párkrát jsme si mohli přečíst o tom, že ray tracing býval příliš náročný na výkon, a to "až doteď". Zmínit můžeme Caustic Graphics, speciální čipy z německé University of Saarland a také technologii NVIDIE z roku 2008. Že by se ale ray tracing od té doby v počítačích PC prosadil do mainstreamu vykreslovacích technologií v reálném čase, to se říci nedá. Skeptičtí bychom tak mohli být i nyní, i když dnes už je to přece jen jiné. Jde už totiž nejen o celé nové API, na němž pracuje Microsoft, NVIDIA i AMD, ale přislíbena byla také pro DXR podpora enginů Unreal, Unity, Frostbite a Allegorithmic a herních firem EA, Remedy a 4A games, které již mají pracovat na konkrétních projektech čili hrách.
Slíbena tak byla celá nová třída ray tracovaných her, jejichž grafika by mohla vypadat asi nějak takto:
V této scéně můžeme vidět především pěkně ztvárněné volumetrické světlo a také realistické odrazy okolní scény v lesklých objektech, z nichž skutečně je na sto honů cítit ray tracing.
NVIDIA pracuje na své technologii RTX, čili praktické implementaci DirectX Raytracing API, která se dostane do jejích technologií GameWorks. Software je nyní ve stádiu raného přístupu, ale brzy bude nabízen ve finální verzi. Půjde především o nové způsoby nasvícení scény, odrazy světla a techniky ambient occlusion.
Co se týče AMD, to mluví o Radeon ProRender a jeho podpoře v API Vulkan, ovšem na DXR s Microsoftem spolupracuje také. AMD ve svém krátkém videu informuje především o tom, že bude kombinovat to nejlepší z obou světů, čili vysoký výkon rasterizace a vysokou kvalitu obrazu ray tracingu. Pak už se jen dozvíme, že AMD chce o nasazení této technologie jednat s herními vývojáři.