Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
6.3.2024, Milan Šurkala, aktualita
Zatímco Nvidia DLSS a Intel XeSS ke svým výpočtům využívají systémů AI, v případě AMD FSR (FidelityFX Super Resolution) tomu tak nebylo. To se ale brzy změní, neboť i AMD chce naskočit na umělou inteligenci.
rizecek (247) | 9.3.202412:13
Osobně jsem hráčem už dost dlouho a narval jsem do PC už také dost peněz, ale v těhle funcích se už pomalu začínám ztrácet... To je samé AI, snížení rozlišení, falešné ­(vymyšlené­) FPS. Netvrdím, že je to úplně na škodu, ale rád bych uvítal pořádné grafické enginy a ne předražené karty, kterým hoří napájení. Hry postavené na Unreal Enginu, kde grafika her vypadá jak z roku 2015 pro HW z roku 2030 a vše generované za pomocí AI, aby to vše nějak mohlo fungovat..
Když Nvidie přišla ve 2019 s DLSS říkal jsem si, že by to mohlo být fajn, ale zároveň také průser a je to tu.... Dokáže to vylepšit obraz, ale dnes tu je AI ne kvůli nám hráčům dostat lepší výkon, ale jako náplast pro lenost vývojářů hry pořádně vyzkoušet, otestovat, optimalizovat.
Jo ušetří jim to čas. Klidně i 2­-3 měsíce optimalizovaní, ale zase na to doplatíem jenom my.
Nevím prostě mi vše dnes příjde strašně umělé oproti tomu na čem jsem vyrůstal... Crysis 3, kterej fungoval nativně v 1080P na GTX 650 Ti při 60FPS a dnes, aby jste na dnešní hry potřebovali 20x rychlejší kartu s dopočítáváním FPS a ani se to nevyrovná graficky tomu Crysisovi.

90% her se dnes nevyrovná graficky ani hře The Division 1 a to ta hra dostala pořádnej downgrade grafiky
Odpovědět0  0
pidalin (1502) | 6.3.202412:05
Kdyby FSR podporovala fakt každá hra, tak neni důvod kupovat nvidii, bohužel je furt spousta her co má jenom DLSS.
Odpovědět0  0
unreall (532) | 6.3.202415:41
Existuje taký nevinný vtip pochádzajúci z reality, že Radeon FSR tolko nepotrebuje, ma totiž dostatok rasterizačného výkonu. 🤭
Odpovědět2  1
mareknr (269) | 7.3.202410:13
Dolezita je aj kvalita vystupu. A ta je na strane DLSS. Dalsia vec je vykon v RT plus na strane NV je aj lepsia efektivita. AMD je zasa o nieco lacnejsia. VRAM sa so super verziami zrovnala. Takze ak niekto nema silnu mantru ohladom pomeru cena­/vykon, je to skor naopak a nie je iny dovod preco kupovat AMD. NV ponuka vykon v rasterizacii aj v RT, prinasa nove technologie, ktore AMD iba dotahuje. V podstate AMD je aktualne iba lacnejsia alternativa s kompromismi.
Odpovědět0  0
DavidM1 (160) | 7.3.202411:31
Opakovaně se ukázalo že DLSS je kvalitou mírně řečeno kompromisní... RT je dnes zcela okrajová krávovina. Reálný přínos nula.Ovšem pokud má někdo s NVidii pocit že má moc výkonu tak stačí aktivovat RT:­)
A ve které galaxii je VRAM 12 a 16GB srovnáno? Navíc po uvedení 7900 GRE přestaly ,,Super,, karty dávat za součastné peníze smysl.
Odpovědět2  0
mareknr (269) | 7.3.202412:03
DLSS na quality a casto aj na balanced v 4K aj 2K dost tazko rozoznas od nativu. Dokonca ak chces mat aj AA, tak je DLSS lepsia volba ako nativ s TAA. Je to per hra, takze su priklady aj opacne, ale to vseobecne zahodenie proste nesedi.
No a prinos RT je nulovy len tam, kde sa pouzil iba aby sa nepovedalo resp. kvoli marketingu. Tam kde sa ale vyuzil vo vacsej miere alebo kde sa rovno vyuzil PT, tak je rozdiel oproti rasterizacii dost velky. Pokial niekto tvrdi, ze raytracing v CP alebo Alan Wake 2 nie je vidiet alebo ze tam nie je prinosny, je to prinajmensom velka ignoracia.
Co sa tyka VRAM, tak ani vsetky GPU od AMD predsa nemaju 16GB VRAM. Tym zrovnanim som myslel na RTX 4070 Ti, ktora dostala namiesto 12 GB uz 16 a teda minimalne tolko uz maju aj 4080 a 4090. U nizsich urovniach, ktore su urcene na 2K alebo FHD staci aj 12GB. Je rozdiel medzi tym, co si hra alokuje, ked ma priestor a co realne potrebuje. Suhlasil by som ak by islo o 8GB, ale 12GB snad nestaci iba pre 4K.
No a 7900GRE dava na 100% zmysel iba ak si clovek povie, ze vsetko, v com je NV lepsia alebo podporuje navyse, je kravovina, tak potom hej. Inak sa vzdy da rozmyslat nad tym, ci sa ti oplati priplacat za nieco este lepsie.
Odpovědět0  0
unreall (532) | 16.3.202419:03
Spomínaš zrovna tie hry, kde RT pôsobí ako zámerne vynútené, teda, že buď zámerne tie hry bez RT vyzerajú zbytočne horšie, alebo sa s tým autorom proste nechcelo babrať a hodili tam radšej to RT.

Inak povedané, jasne, že tieto hry s RT vyzeraju krajšie, ale keď och zrovnaš s inými hrami, ktoré na RT nespoliehajú, tak zistíš, že niečo je tu špatne. Zvyknem často uvádzať, ako príklad remake prvej Mafie, ktorá vyzerá asi tak o parník krajšie v upršanej nočnej jazde, ako Cyberpunk. Čiže tam, kde by malo RT mat logicky výhodu. Keď RT na Cyberpunk vypneš, vyzerá to ako nejaký omyl, obzvlášť, čo sa tieňov týka. Vtipne je, že už Crysis dokázal pracovať s hrou svetla a tieňa lepšie…

Niekde asi bude problém… Mne je totiž úplne fuk, či niečo realne odráža niečo iné, ak to ma žrať väčšinu výkonu a vyzerať niekedy dokonca ešte horšie, ako poctivá “manuálna” práca, tak o to vážne nestojím.
Odpovědět0  0
del42sa (249) | 6.3.20247:55
"AMD FSR nově přijde s výpočty pomocí AI jako DLSS a XeSS­"

ten titulek je poněkud zavádějící, výpočty budou probíhat i nadále pomocí shaderů, jako doposud, ale AI pomůže odstranit artefakty vznikající při upscalingu
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4982) | 6.3.20248:58
1, AI není výpočetní jednotka, ale algoritmus. Te věta nemluví o tom, na jakém HW to poběží, ale na jakém SW.
2, Sám říkáte, že AI pomůže odstranit artefakty, takže ty výpočty budou probíhat s pomocí AI.
Odpovědět5  0
del42sa (249) | 6.3.20249:20
nebudou, upscaling bude probíhat za pomoci shaderů a dodatečně se na výsledný obraz aplikuje AI, které pomůže odstranit artefakty vzniklé při upscalingu
Odpovědět0  3
Milan Šurkala (4982) | 6.3.20249:38
A aplikace AI není výpočet s pomocí AI?
Odpovědět2  0
del42sa (249) | 6.3.202412:30
jabka­/hrušky obojí je ovoce
Odpovědět0  2
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.