Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD opravuje mikrokód pro Ryzeny 9000 se 2 CCD, výrazně zlepšuje vysoké latence

Dnes, Milan Šurkala, aktualita
AMD opravuje mikrokód pro Ryzeny 9000 se 2 CCD, výrazně zlepšuje vysoké latence
Procesory AMD Ryzen řady 99x0 trpěly na jeden sice nepříliš významný problém, ale přece jen problém. Proti Ryzenům řady 79x0 totiž vykazovaly výrazně delší latence při komunikaci mezi jednotlivými CCD. To bylo nyní opraveno.
Procesory AMD Ryzen 9000 nemají zrovna na růžích ustláno. Nejprve překvapily poměrně malým nárůstem výkonu, a to především ve hrách, kde se to povedlo opravit ze strany Microsoftu lepší predikcí větvení. Prodejně jde o docela propadáky nejen z důvodu ne až tak vysokého nárůstu výkonu, ale také z důvodu podstatně vyšší ceny. Nyní se ukazuje, že nižší výkon může být způsoben i dalším problémem, a to horšími latencemi u procesorů se dvěma CCD. Konkrétně jde o komunikaci jader mezi jednotlivými CCD, kde jsou tyto časy více než dvojnásobné ve srovnání s předchůdci. AMD však toto vyřešilo v nové aktualizaci mikrokódu a půjde o jednu z novinek AGESA 1.2.0.2.
 
Podle měření jednoho z uživatelů fóra Overclock se časy při komunikacích mezi různými CCD snížily ze 180 ns na zhruba 75 ns, tedy na hodnoty podobné Ryzenům 79x0 (tedy 7900 i 7950). Toto může mít mírný vliv na aplikace, které jsou na tyto druhy komunikace více jader citlivé, nicméně se nepředpokládá, že by to v praxi mělo přinést nějaké významnější navýšení výkonu.
 
Problém je zajímavý z toho důvodu, že Ryzeny 79x0 i 99x0 používají stejný čip IOD a stejnou Infinity Fabric. Ukázalo se, že problém vznikl tím, že AMD ladilo parametry procesorů pro zvýšení výkonu v některých typech úloh, ale vedlejším efektem bylo prodloužení latencí, což zase zhoršilo výkon v jiných. Nový update tak latence vrací na podobnou úroveň jako u předchůdců. Jak ale již bylo řečeno, zatím se zdá, že delší latence ovlivňovaly spíše syntetické benchmarky než reálné aplikace.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.