AMD restrukturalizuje, má novou grafickou divizi
10.9.2015, Jan Vítek, aktualita
Raja Koduri dostal ve firmě AMD vedení nově vytvořené divize Radeon Technologies Group, jejíž zaměření je zcela zřejmé. Koduri je přitom velice zkušený veterán, jenž pracoval ještě ve společnosti ATI před tím, než ji AMD akvizovalo.
47letý Raja Koduri je také člověk, který má na svědomí vůbec první grafické čipy kompatibilní s DirectX 9, což by tedy měly být série Radeon 9600 a 9800 z roku 2003. Je tedy zřejmé, že vedoucí pracovník divize Radeon Technologies Group má zkušeností dost, však dnes má ve firmě AMD nově i titul Chief Architect. Jako takový se bude zodpovídat přímo generální ředitelce společnosti Dr. Lise Su a zaujme pozici Senior Vice President. Raja Koduri tak bude vést vývoj samostatných grafických čipů, nových APU a také produktů pro GPGPU aplikace.
Po akvizici společnosti ATI v roce 2006 existovaly v AMD dvě velké relativně samostatné skupiny, jedna vyrábějící CPU a druhá GPU. Tato struktura zůstala po několik let zachována, což je logické, však nejde přes noc firmu jako ATI plně integrovat do jiné firmy. Poté ale skončilo panování Dirka Meyera a za něj nastoupil nový CEO Rory Read, který se odhodlal k restrukturalizaci firmy. To znamenalo spojení obou skupin do jedné, a to Computing and Graphics. Vedle ní byla vytvořena divize Embedded, Enterprise and Semi-custom, jež se zaměřila na nové, rychle rostoucí trhy.
Nyní se tedy firma AMD vytvořením Radeon Technologies Group částečně vrací k původnímu uspořádání, ale žádnou předchozí divizi nezrušila, čili nyní má tři. Je jen v podstatě jisté, že se divize Computing and Graphics přejmenuje, když už se jí vývoj grafických čipů nebude týkat. Můžeme se pak dohadovat, co stojí za tímto rozhodnutím firmy AMD. Nejspíše vidí nové možnosti na trhu s grafickými kartami a potřebuje pružněji vyvíjet grafické produkty, však nás brzy čeká přechod na 16nm a snad i 14nm čipy, na úkor GDDR5 se rozmohou paměti HBM a nové možnosti také můžeme vidět na trhu virtuální a rozšířené reality, kde bude zapotřebí především výkon. Očekává se tedy, že grafické karty v nejbližší budoucnosti konečně nabídnou podstatně lepší výkony, které budou zapotřebí ke kvalitnímu hraní s VR headsetem a zapotřebí budou také nové technologie jako LiquidVR, jež zajistí, abychom se v helmě dívali na nezpožděný a netrhající se obraz a nedělalo se nám po pěti minutách špatně.
Lisa Su potvrdila, že nová divize byla založena proto, aby AMD mohlo lépe a rychleji vyvíjet grafické produkty a dobře konkurovalo NVIDII a Intelu. Jinými slovy, lidé vyvíjející grafické čipy dostanou více prostoru a větší svobodu k tomu, aby se mohli věnovat své práci, což je dobrá zpráva pro ně a snad i pro nás. Enterprise Embedded and Semi-custom zůstává pod vedením Forresta Norroda, bývalého serverového specialisty z firmy Dell a dosud nepřejmenovaná divize Computing and Graphics bude dále vedena Jimem Andersonem, který dříve pracoval a IBM a Intelu. Především on je nyní zodpovědný za vývoj očekávané architektury Zen, která však má být využita i v budoucích APU. Čili bude nutné, aby mezi oběma divizemi existovala dobrá spolupráce, když APU spadají pod novou Radeon Technologies Group.
Zdroj: wccftech
Po akvizici společnosti ATI v roce 2006 existovaly v AMD dvě velké relativně samostatné skupiny, jedna vyrábějící CPU a druhá GPU. Tato struktura zůstala po několik let zachována, což je logické, však nejde přes noc firmu jako ATI plně integrovat do jiné firmy. Poté ale skončilo panování Dirka Meyera a za něj nastoupil nový CEO Rory Read, který se odhodlal k restrukturalizaci firmy. To znamenalo spojení obou skupin do jedné, a to Computing and Graphics. Vedle ní byla vytvořena divize Embedded, Enterprise and Semi-custom, jež se zaměřila na nové, rychle rostoucí trhy.
Nyní se tedy firma AMD vytvořením Radeon Technologies Group částečně vrací k původnímu uspořádání, ale žádnou předchozí divizi nezrušila, čili nyní má tři. Je jen v podstatě jisté, že se divize Computing and Graphics přejmenuje, když už se jí vývoj grafických čipů nebude týkat. Můžeme se pak dohadovat, co stojí za tímto rozhodnutím firmy AMD. Nejspíše vidí nové možnosti na trhu s grafickými kartami a potřebuje pružněji vyvíjet grafické produkty, však nás brzy čeká přechod na 16nm a snad i 14nm čipy, na úkor GDDR5 se rozmohou paměti HBM a nové možnosti také můžeme vidět na trhu virtuální a rozšířené reality, kde bude zapotřebí především výkon. Očekává se tedy, že grafické karty v nejbližší budoucnosti konečně nabídnou podstatně lepší výkony, které budou zapotřebí ke kvalitnímu hraní s VR headsetem a zapotřebí budou také nové technologie jako LiquidVR, jež zajistí, abychom se v helmě dívali na nezpožděný a netrhající se obraz a nedělalo se nám po pěti minutách špatně.
Lisa Su potvrdila, že nová divize byla založena proto, aby AMD mohlo lépe a rychleji vyvíjet grafické produkty a dobře konkurovalo NVIDII a Intelu. Jinými slovy, lidé vyvíjející grafické čipy dostanou více prostoru a větší svobodu k tomu, aby se mohli věnovat své práci, což je dobrá zpráva pro ně a snad i pro nás. Enterprise Embedded and Semi-custom zůstává pod vedením Forresta Norroda, bývalého serverového specialisty z firmy Dell a dosud nepřejmenovaná divize Computing and Graphics bude dále vedena Jimem Andersonem, který dříve pracoval a IBM a Intelu. Především on je nyní zodpovědný za vývoj očekávané architektury Zen, která však má být využita i v budoucích APU. Čili bude nutné, aby mezi oběma divizemi existovala dobrá spolupráce, když APU spadají pod novou Radeon Technologies Group.
Zdroj: wccftech