Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD Ryzen 7 9800X3D má mít 120W TDP a značně vyšší základní takt 4,7 GHz

Včera, Milan Šurkala, aktualita
AMD Ryzen 7 9800X3D má mít 120W TDP a značně vyšší základní takt 4,7 GHz
Jen pár dní nás pravděpodobně dělí od uvedení nového herního procesoru AMD Ryzen 7 9800X3D. Objevují se další informace o něm, např. jeho spotřeba TDP má činit 120 W, takty mají být docela dost zvýšené.
Za 3 dny se mají začít prodávat nové desktopové procesory Intel Core Ultra 200 (Arrow Lake-S), přičemž jim tento moment chce ukradnout AMD. Hovoří se totiž o tom, že jen o den později má představit nové herní procesory Ryzen 9000X3D na architektuře Zen 5. Zatím není jasné, kolik modelů bude představeno (prodej by měl být zahájen 7. listopadu), s velkou pravděpodobností to bude alespoň Ryzen 7 9800X3D. Tento procesor by měl mít 8 jader, podporu pro 16 vláken a velkou 96MB cache třetí úrovně (32 MB ve formě klasické L3 cache a 64 MB ve formě přídavné 3D V-Cache). L2 cache má pak 1 MB na jádro, celkem tedy 8 MB. L2 a L3 dávají dohromady 104 MB.
 
Pokud jde o frekvence, ta základní by se měla dostat na hodně vysokých 4,7 GHz. Pro představu, minulý Ryzen 7 7800X3D měl jen 4,2 GHz, takže tu máme nárůst 500 MHz, a oproti novému Ryzenu 7 9700X je to dokonce 900 MHz navíc (ten má jen 3,8 GHz). Otázkou je ale také Boost. Už víme, že by novinka měla mít Boost 5,2 GHz na všech jádrech, nicméně se mluví o tom, že toto by měla být i maximální frekvence jednojádrového Boostu. To už tak dobrou zprávou není, je to jen o 200 MHz více než u 7800X3D. Naproti tomu 9700X bez 3D V-Cache má ještě vyšších 5,5 GHz.
 
Pokud jde o spotřebu TDP, ta by měla zůstat na 120 W jako u 7800X3D (PPT by tak měla činit 163 W). Dá se však předpokládat, že skutečná spotřeba ve hrách bude hluboko pod těmito hranicemi. Nové procesory by měly zaujmout plnou podporou přetaktování, která byla u předchozích generací poněkud omezena.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.