Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD s Valve vyvíjí lepší linuxové ovladače pro konzole Steam Deck

3.8.2021, Jan Vítek, aktualita
AMD s Valve vyvíjí lepší linuxové ovladače pro konzole Steam Deck
AMD nebylo nikdy úspěšnějším výrobcem konzolového hardwaru, než je dnes. Za to aktuálně platí uživatelé PC, kteří nemají k dispozici tolik hardwaru od AMD, kolik by si mohli přát, ale s tím se nedá nic dělat. 
AMD se chystá rozšířit svou přítomnost na konzolovém trhu pomocí další firmy, a to Valve, která podobně jako Sony a Microsoft využije ve svých produktech APU využívající architektury Zen a RDNA. V případě Valve Steam Deck půjde v podstatě o mobilní APU se Zen 2 a RDNA 2 doplněné o 16 GB paměti LPDDR5. To by přitom snad mělo v rozlišení displeje (800p) dosáhnout v AAA hrách na nízké až střední nastavení kvality alespoň 30 FPS, jak firma Valve slíbila, ale podrobné informace jsme se ještě nedozvěděli. Ostatně za tím bude i ten prostý fakt, že ještě zdaleka neskončil celý vývoj konzole. 
 
 
Jde tu především o ten fakt, že konzole bude vybavena linuxovým systémem vybaveným softwarovou vrstvou Proton, která zajistí možnost hrát v podstatě veškeré hry z knihovny firmy Valve, čili i ty pro Windows. Jsou tu tedy dva hlavní faktory, které ovlivní výkon her. APU s moderní RDNA 2 přitom patří mezi ty pozitivní, zatímco Proton bude mít v moci běh her spíše jen zpomalovat. Pak ale můžeme zmínit také technologii FidelityFX Super Resolution, která bude jistě na konzoli k dispozici, ale zde záleží spíše na podpoře ze strany her. 
 
AMD s Valve však nyní pracují na tom, aby hardware ve Steam Deck běžel efektivně. Půjde především o vylepšené linuxové ovladače pro jádra Zen 2. Tato práce se dle Phoronixu týká především škálování výkonu procesoru a toho, že aktuální ovladač ACPI CPUFreq nefunguje na platformách AMD příliš efektivně.
 
Jinými slovy jde o to, aby procesor byl schopen pružněji reagovat na potřebu výkonu a zvyšovat svůj takt, což je důležité i vzhledem k tomu, že CPU jádra se budou muset s grafikou podělit na celkovém TDP 15 W (max.).