AMD s Valve vyvíjí lepší linuxové ovladače pro konzole Steam Deck
3.8.2021, Jan Vítek, aktualita
AMD nebylo nikdy úspěšnějším výrobcem konzolového hardwaru, než je dnes. Za to aktuálně platí uživatelé PC, kteří nemají k dispozici tolik hardwaru od AMD, kolik by si mohli přát, ale s tím se nedá nic dělat.
AMD se chystá rozšířit svou přítomnost na konzolovém trhu pomocí další firmy, a to Valve, která podobně jako Sony a Microsoft využije ve svých produktech APU využívající architektury Zen a RDNA. V případě Valve Steam Deck půjde v podstatě o mobilní APU se Zen 2 a RDNA 2 doplněné o 16 GB paměti LPDDR5. To by přitom snad mělo v rozlišení displeje (800p) dosáhnout v AAA hrách na nízké až střední nastavení kvality alespoň 30 FPS, jak firma Valve slíbila, ale podrobné informace jsme se ještě nedozvěděli. Ostatně za tím bude i ten prostý fakt, že ještě zdaleka neskončil celý vývoj konzole.
Jde tu především o ten fakt, že konzole bude vybavena linuxovým systémem vybaveným softwarovou vrstvou Proton, která zajistí možnost hrát v podstatě veškeré hry z knihovny firmy Valve, čili i ty pro Windows. Jsou tu tedy dva hlavní faktory, které ovlivní výkon her. APU s moderní RDNA 2 přitom patří mezi ty pozitivní, zatímco Proton bude mít v moci běh her spíše jen zpomalovat. Pak ale můžeme zmínit také technologii FidelityFX Super Resolution, která bude jistě na konzoli k dispozici, ale zde záleží spíše na podpoře ze strany her.
AMD s Valve však nyní pracují na tom, aby hardware ve Steam Deck běžel efektivně. Půjde především o vylepšené linuxové ovladače pro jádra Zen 2. Tato práce se dle Phoronixu týká především škálování výkonu procesoru a toho, že aktuální ovladač ACPI CPUFreq nefunguje na platformách AMD příliš efektivně.
Jinými slovy jde o to, aby procesor byl schopen pružněji reagovat na potřebu výkonu a zvyšovat svůj takt, což je důležité i vzhledem k tomu, že CPU jádra se budou muset s grafikou podělit na celkovém TDP 15 W (max.).