AMD slibuje, že v příštím roce už bude v grafikách konkurenceschopné
4.12.2018, Jan Vítek, aktualita
Lisa Su obdržela dotaz ohledně toho, jak se její AMD vypořádá s novými grafickými kartami NVIDIE. Je zřejmé, že jde o otázku týkající se již příštího roku a odpověď byla povzbudivá. AMD chce zaútočit i v hi-endu. Jak to provede?
Tento rok byl z hlediska grafických karet a technologií velice zajímavý. Na začátku roku byl extrémní nedostatek karet a ceny stoupaly do závratných výšin, jen aby se to na konci roku změnilo téměř v opak. O karty moc velký zájem není, ovšem že by to mělo za následek jejich prudké zlevňování oproti původním cenám, o tom se mluvit nedá.
O grafickou revoluci se pak pokusila NVIDIA představením generace Turing a nutno říci, že vzhledem ke stavu konkurence si k tomu vybrala vhodnou dobu. AMD v současné době nemůže využít toho, že grafické čipy Turing nejsou silné v klasických hrách a potřebují podporu ray tracingu a DLSS anti-aliasingu, aby mohly plně předvést své přednosti. Takových her se ale zatím zrovna nedostává, takže NVIDIA může děkovat za to, že AMD v této době nedokáže ve hrách ohrozit ani její předchozí Pascaly a nemůže pomalého nástupu ray tracingu a umělé inteligence ve hrách využít ve svůj prospěch.
V příštím roce se dočkáme 7nm grafické generace určené už pro běžné spotřebitele (na rozdíl od GPU Vega 20) a můžeme se podívat, co k tomu mohla říci CEO AMD Lisa Su. Ta věří, že její firma bude v příštím roce už velice konkurenceschopná, což zahrnuje i GPU hi-end. Bere v potaz i zbrusu nová GPU od konkurence a má připravenou vlastní sadu produktů, které budou proti nim postaveny.
Pokud jde o ray tracing, ten je dle Lisy Su důležitá technologie, ale jak už tomu bývá, je zapotřebí, aby kolem ní dozrál celý ekosystém. AMD na ray tracing nezapomíná a pracuje na hardwarových i softwarových řešeních. Předpokládá tak, že ray tracing bude v budoucnu velice důležitý, zvláště když se konečně probojuje do mainstreamu. To v podstatě odpovídá nedávnému vyjádření jiného zástupce firmy AMD, dle nějž je na ray tracing moc brzo a AMD vyčkává, až se na trhu více zabydlí. NVIDIA tak pro celý průmysl dělá tu obtížnou a drahou práci s nejistým výsledkem, ale tak už to prostě bývá, že někdo musí prošlápnout cestu, aby po ní prošli jiní a kdo jiný než NVIDIA na to nyní má prostředky a příležitost.
Je tu ale ještě jedna věc. Dosud jsme slyšeli o tom, že 7nm čipy AMD Navi dokáží nabídnout výkon srovnatelný s GTX 1080 za přívětivou cenu. Tomu však vůbec neodpovídá vyjádření Lisy Su, která mluví o konkurenci pro hi-end, což karta úrovně GTX 1080 už není ani omylem. Mohla by však být, pokud by byla vybavena třeba dvěma čipy s takovým výkonem, takže tu máme opět téma MCM čipů, tentokrát v podobě GPU. Dočkáme se tedy něčeho podobného? Bylo by to logické vzhledem k tomu, co AMD v poslední době předvádí, ale v grafickém světě PC také bezprecedentní.
Lze totiž předpokládat, že by AMD nepřišlo pouze s dvoučipovými kartami, které využijí CrossFire, ale s řešením, které by se chovalo ve výsledku jako jeden velký čip. Otázka je, zda pro něco takového může stačit běžné propojení v rámci substrátové destičky a s využitím Infinity Fabric, nebo bude zapotřebí něco lepšího, jako je EMIB nebo rovnou křemíkový interposer. Stejně tak si musíme počkat na to, zda AMD bude i ve spotřebitelském sektoru dále prosazovat paměti typu HBM2, nebo využije GDDR6. Však ty stačí i hi-end Turingům a z jejich nasazení rozhodně kouká méně problémů než z vícečipového řešení, které navíc ještě využije HBM2.
Zdroj: wccftech, AMD webcast