Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD Tonga má opravdu 384bitové rozhraní, ale nevyužívá ho

4.12.2015, Jan Vítek, aktualita
AMD Tonga má opravdu 384bitové rozhraní, ale nevyužívá ho
Nedávno představená karta AMD Radeon R9 380X s čipem Antigua, stejně jako její předchůdkyně s čipem Tonga, využívá 256bitové paměťové rozhraní, ovšem nemusela by. Má totiž k dispozici 384 bitů, ale ty se AMD rozhodlo nevyužít.
Leckoho překvapilo, že když v minulém roce dorazila karta Radeon R9 285 s GPU Tonga jako přímý nástupce Tahiti, využila pouze 256bitové paměťové rozhraní, ačkoliv Radeon R9 280(X) mají 384bitové a lepší karty jako R9 290(X) mají dokonce 512bitové. Kvůli tomu má R9 285 paměťovou datovou propustnost pouze 176 GB/s, s čímž si díky architektuře GCN 1.2 dokáže ale lépe poradit než takový Radeon R9 280 s propustností 240 GB/s.


Když se podíváme na aktuální generaci karet, pak nástupcem karty R9 285 je R9 380 s čipem Antigua Pro (to je ale jen přeznačená Tonga), přičemž zbrusu nový Radeon R9 380X (Antigua XT) přišel s plným počtem shaderů, které tento čip dokáže nabídnout. Obě tyto karty ale stále využívají 256bitové rozhraní, ačkoliv nyní bylo potvrzeno samotným šéfem AMD Radeon Group, Rajou Kodurim, že Tonga i Antigua mají k dispozici 384bitové rozhraní. AMD se ale rozhodlo tuto plnou šířku nevyužít. Proč?


Ikona Odkaz na databázi
Tahiti
Tonga
Na trhu od
prosince 2011
září 2014
Architektura
GCN 1.0
GCN 1.2
Výrobní proces
28nm
28nm
Počet tranzistorů
4,3 mld
5 mld
Velikost čipu (mm2)
365
359
Počet Compute Unit
32
32
Stream procesory
2048
2048
TMU
128
128
ROP
32
32
Paměťové rozhraní
384bit
až 384bit


Můžeme se jen dohadovat, jaký je hlavní důvod toho, že AMD nevyužila u karet s Tonga a Antigua plnou šířku sběrnice. Důvody mohou být především dva. Jednak AMD možná nechtělo, aby takové karty svým výkonem ohrožovaly výše postavené Radeony, a tak jim raději trošku přištřihlo křídla. A pak je tu fakt, že využití 384bitové sběrnice by znamenalo, že by se firma nemohla rozhodovat mezi 2 GB a 4 GB paměti, ale mezi 3 GB a 6 GB, což vyplývá z paměťové architektury. Pro dnešní hry přitom může být 3 GB paměti nedostatečná kapacita a 6 GB by už bylo zbytečně moc, což by se také odrazilo na ceně. Kapacita 4 GB je tedy pro dnešní mainstream ideální.

Zdroj: Videocardz