Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD útočí na GameWorks novým otevřeným standardem GPUOpen

16.12.2015, Jan Vítek, aktualita
AMD útočí na GameWorks novým otevřeným standardem GPUOpen
Divize Radeon Technologies Group nás informovala na svém Tech Summitu o své nové iniciativě GPUOpen, která má vytvořit konkurenci pro GameWorks firmy NVIDIA. A jak říká název, půjde o otevřenou iniciativu.
AMD tedy pochopitelně nechce, aby si NVIDIA se svým GameWorks usurpovala dohled nad vývojem her a nutila studia přizpůsobovat je možnostem grafických karet GeForce. Vzpomenout přitom můžeme na hru Witcher 3 z letošního jara a prosazované HairWorks, které dělaly Radeonům problémy a neúměrně je zatěžovaly. Z pohledu vývojářů a podílu na trhu s grafikami je přitom AMD stále přinejmenším srovnatelným konkurentem firmy NVIDIA. Mezi desktopovými grafickými kartami sice drží aktuálně jen cca pětinový podíl, ale mezi konzolemi je to rovných sto procent. Dle odhadů firmy AMD tak dnes ve 220 milionech domácností fungují konzole s jejím hardwarem, přičemž jde o Nintendo Wii, PlayStation 4, Xbox 360 a Xbox One.





Co si tedy máme představit pod GPUOpen? V podstatě vše, co je potřebné pro vývoj her a jiného softwaru pro moderní GPU. Do tohoto výčtu patří různé technologie pro vizuální efekty jako TressFX, nástroje, knihovny a softwarové vývojové sady (SDK). Základní filosofií přitom zůstává v poslední době tak často omílané "close to the metal", čili co nejpřímější využití zdrojů GPU s co nejmenším počtem softwarových vrstev mezi samotnou aplikací a hardwarem. AMD tak operuje i s tím, že NVIDIA GameWorks vývojářům takovou věc na konzolích Xbox One a PS4 nebo na PC s Radeonem neumožní. To je ostatně zřejmé, když se GameWorks orientuje na GeForce.





Iniciativa GPUOpen má začínat tam, kde skončilo Mantle a jde především o rozšíření přístupu k programování her pro moderní konzole i do světa dnešních PC. Pro vývojáře by to mělo znamenat, že budou moci více zužitkovat svou práci při programování konzolových verzí her, a to právě na PC. Získají přímý přístup ke zdrojům GPU a rozsáhlé a otevřené nabídce efektů, nástrojů, atd.





AMD slibuje, že příslušné prostředky pro GPUOpen budou k volně dispozici na GitHub již brzy v novém roce, pravděpodobně už v lednu. Firma vedle toho také přijde s novými otevřenými ovladači pro Linux, které se zaměřují na HPC (High-Performance Computing) a vzpomenout můžeme také na nedávno prezentovanou "Boltzmann Initiative", která mimo jiné nabídne automatický kompilátor aplikací napsaných pro architekturu CUDA, který jej přeloží do C++, díky čemuž je bude možné využívat také na jiném hardwaru než na kartách NVIDIA. AMD počítá s tím, že většinou půjde automaticky konvertovat 90 procent kódu a zbytek ručně.

Zdroj: TZ AMD
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.

reklama