Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
12.9.2024, Milan Šurkala, aktualita
AMD uvádí pro mobilní procesory Ryzen AI 300 Strix Point novou funkci Variable Graphics Memory. Uživatel si sám v ovladačích může nastavit kapacitu dedikované paměti pro VRAM nad rámec té sdílené.
ajsmen (2) | 16.9.20246:34
Na hry je to asi docela jedno, nicmene na LLMs a praci s AI se to hodi.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1652) | 12.9.202412:06
Velikost RAM, vyhrazené pro grafiku, si můžu nastavit i ve svém Lenovu s R5 8645HS. Ale musím do UEFI. Standardně jsou tam 2 GB.
Odpovědět0  0
cj190133 (40) | 12.9.202410:08
Ide stále o tú istú RAM, aj keď je dedikovaná len pre GPU. Ušetrí sa možno nejaká réžia, ktorá je potrebná pre shared memory, ale je to len kozmetická záležitosť, ­"pre dobrý pocit­". V praxi pravdepodobne nepozorovateľné zlepšenie.
Odpovědět0  0
gepard2 (103) | 12.9.202411:06
Ano. Protože ten systém si tu RAM stejně alokuje, byť automaticky. Toto má smysl spíše když mám méně systémové RAM a chci ji vyčlenit pro GPU, aby mi tu ram nežral systém. Ale nenapadá mě moc příslušný scénář. Asi např. když na integrované grafice těžím bitcoiny, mám 12 GB RAM a chci to rozdělit na 4 GB pro systém a 8 GB pro GPU, abych měl vyšší výkon pro těžbu, a to že systém se bude cpát do swapu mě nezajímá.
Odpovědět1  0
coremar (432) | 12.9.202411:07
Reálně bych čekal, že jde o to, že takhle můžete té paměti použít pro GPU výrazně víc a pro aplikace se to zároveň bude tvářit jako Vram. Výkonu to asi opravdu nepřidá moc, ale možná to bude mít určité opodstatnění spíše pro Ai, než pro hry. Ne výkonem, ale tou kapacitou už by mohlo.
Odpovědět0  0
HoCh (333) | 12.9.202411:57
Kosmetická záležitost to není. Při standardním nastavení je paměť, kterou deklaruje iGPU hrám malá a některé hry nejde spustit ve vyšší kvalitě ­(třeba tanky WoT­).

Největší problém malé paměti dostupné pro grafiku jsou ale propady FPS. Chování závisí na tom, jestli a jakou strategii má konkrétní hra pro práci s malou pamětí. Běžné grafiky mají pevnou velikost paměti a tak hádám, že jen málo her bude optimalizováno pro možnost masivního využití dynamického zvětšování paměti.

Pokud má hra pro načítání méně paměti, pracuje častěji s diskem. A režie se správou paměti a dekomprese dat z disku spotřebovává zdroje v průběhu hry. Pokud nemá hra velmi dobrou strategii dopředného načítání dat, která budou dále potřeba, dochází k propadům fps, nebo i k až následnému doskakování textur do generovaného obrazu. U iGPU s tím jsou problémy i v tak jednoduchých a předvídatelných případech, jako jsou grafické benchmarky např. Unigine Heaven nebo Shadow Of The Tomb Raider.
Odpovědět6  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.