Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD vs. NVIDIA: jak zub času ovlivňuje výkon GPU?

15.7.2019, Jan Vítek, aktualita
AMD vs. NVIDIA: jak zub času ovlivňuje výkon GPU?
Pokud by si někdo myslel, že se starým křemíkovým hardwarem je to podobné jako se starým spalovacím motorem, může být vcelku v klidu. Starý křemíkový čip časem nezíská horší výkon, ale o tom však nerozhoduje sám.
Grafická karta nebo procesor zpravidla náhle umírají, než aby se u nich projevoval degradující výkon, i když v případě grafických karet se mohou objevit třeba množící se artefakty a pokud se někdo nestará o svůj hardware, výkon může jít dolů už jen s tím, jak se zanáší chladič nečistotami a přehřívající GPU už nesnese tak vysoké takty jako dříve. 
 
Výkon hardwaru ale nemusí degradovat, může naopak gradovat, a to s tím, jak jsou vyvíjeny ovladače a přizpůsobován software. To byl případ i prvních procesorů Ryzen, jejichž reálný výkon po roce obecně vzrostl, což bylo dáno tím, jak se na jejich architekturu adaptovali vývojáři softwaru včetně systémů Windows. Nyní jde ale o grafické karty a na to se zaměřil server techPowerUp, který se podíval na to, jak se vyvinul výkon karet architektur Pascal, Turing a GCN. 
 
V prvé řadě je tu otázka toho, jak jej ovlivnily záplaty pro Meltdown, Spectre a podobné bezpečnostní exploity moderních procesorů. A pak je tu trošku paranoidní přesvědčení v jistých kruzích, že NVIDIA v rámci nových ovladačů postupně uměle omezuje výkon starších karet, aby ty novější vedle nich vypadaly v testech lépe. Ovšem že je to paranoidní přesvědčení, to samo o sobě ještě neznamená, že to není pravda, ostatně příklad z průmyslu by tu byl, pokud se podíváme směrem k Applu. Na druhou stranu to může vycházet prostě z toho faktu, že NVIDIA své snahy o optimalizaci zaměřuje především na nejnovější generaci GPU, což je ostatně logické. 
 
Server Extremetech provedl své testy na desce Asus Prime Z370-A se 32 GB DDR4-3200 a s procesorem Intel Core i7-8086K. GPU NVIDIA byla testována zčásti už v září 2018 s ovladači 411.63 a nejnověji pak s 430.86. AMD Radeon Vega 64 a Radeon VII využívaly Adrenaline 19.5.2 a nový VII je srovnáván s ovladači z doby jeho vypuštění na trh. Windows 10 1803 byly vyměněny za moderní 1903 a co se týče exploitových záplat, ty byly aplikovány. 
 
V případě dvou her se objevily poklesy výkonu, a to jak na Radeonech, tak na GeForce: Ashes of the Singularity: Escalation a Warhammer II, a to pod jakýmkoliv API, což může být právě dopad záplat. Pak tu jsou testy Deus Ex: Mankind Divided, Hitman, Metro Last Light Redux, Middle Earth: Shadow of War, Rise of the Tomb Raider, Shadow of the Tomb Raider, Assassin’s Creed: Origins a Far Cry 5, přičemž dobrá zpráva je, že v žádné z nich už výkon nespadl. 
 
 
Minimální FPS ve Full HD napříč tituly vzrostly, a to téměř u všech karet, přičemž v případě zprůměrování průměrné snímkovací frekvence je to spíše stejné. 
 
 
Pozoruhodné je však to, že v rozlišeních 1440p a 4K to bylo výrazně lepší a objevil se nárůst výkonu v minimálních i průměrných FPS bez ohledu na to, zda jde o novou RTX či starší GTX, stejně jako Vegu 64 nebo Radeon VII, i když zrovna tato v testu nejnovější karta se téměř nikam neposunula.  
 
Především ale nic v testu nenasvědčuje tomu, že by NVIDIA omezovala výkon Pascalů, ovšem nějaké obecné závěry se z toho dělat nedají, protože je tu až příliš mnoho proměnných, které mohly výsledky ovlivnit. Není prostě možné zajistit srovnatelné podmínky při testování s tak velkým odstupem, aby se dalo říci, že máme zcela pod kontrolou vše to, co mohlo způsobit rozdíly. 
 


Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.