AMD vs. NVIDIA: jak zub času ovlivňuje výkon GPU?
15.7.2019, Jan Vítek, aktualita
Pokud by si někdo myslel, že se starým křemíkovým hardwarem je to podobné jako se starým spalovacím motorem, může být vcelku v klidu. Starý křemíkový čip časem nezíská horší výkon, ale o tom však nerozhoduje sám.
Grafická karta nebo procesor zpravidla náhle umírají, než aby se u nich projevoval degradující výkon, i když v případě grafických karet se mohou objevit třeba množící se artefakty a pokud se někdo nestará o svůj hardware, výkon může jít dolů už jen s tím, jak se zanáší chladič nečistotami a přehřívající GPU už nesnese tak vysoké takty jako dříve.
Výkon hardwaru ale nemusí degradovat, může naopak gradovat, a to s tím, jak jsou vyvíjeny ovladače a přizpůsobován software. To byl případ i prvních procesorů Ryzen, jejichž reálný výkon po roce obecně vzrostl, což bylo dáno tím, jak se na jejich architekturu adaptovali vývojáři softwaru včetně systémů Windows. Nyní jde ale o grafické karty a na to se zaměřil server techPowerUp, který se podíval na to, jak se vyvinul výkon karet architektur Pascal, Turing a GCN.
V prvé řadě je tu otázka toho, jak jej ovlivnily záplaty pro Meltdown, Spectre a podobné bezpečnostní exploity moderních procesorů. A pak je tu trošku paranoidní přesvědčení v jistých kruzích, že NVIDIA v rámci nových ovladačů postupně uměle omezuje výkon starších karet, aby ty novější vedle nich vypadaly v testech lépe. Ovšem že je to paranoidní přesvědčení, to samo o sobě ještě neznamená, že to není pravda, ostatně příklad z průmyslu by tu byl, pokud se podíváme směrem k Applu. Na druhou stranu to může vycházet prostě z toho faktu, že NVIDIA své snahy o optimalizaci zaměřuje především na nejnovější generaci GPU, což je ostatně logické.
Server Extremetech provedl své testy na desce Asus Prime Z370-A se 32 GB DDR4-3200 a s procesorem Intel Core i7-8086K. GPU NVIDIA byla testována zčásti už v září 2018 s ovladači 411.63 a nejnověji pak s 430.86. AMD Radeon Vega 64 a Radeon VII využívaly Adrenaline 19.5.2 a nový VII je srovnáván s ovladači z doby jeho vypuštění na trh. Windows 10 1803 byly vyměněny za moderní 1903 a co se týče exploitových záplat, ty byly aplikovány.
V případě dvou her se objevily poklesy výkonu, a to jak na Radeonech, tak na GeForce: Ashes of the Singularity: Escalation a Warhammer II, a to pod jakýmkoliv API, což může být právě dopad záplat. Pak tu jsou testy Deus Ex: Mankind Divided, Hitman, Metro Last Light Redux, Middle Earth: Shadow of War, Rise of the Tomb Raider, Shadow of the Tomb Raider, Assassin’s Creed: Origins a Far Cry 5, přičemž dobrá zpráva je, že v žádné z nich už výkon nespadl.
Minimální FPS ve Full HD napříč tituly vzrostly, a to téměř u všech karet, přičemž v případě zprůměrování průměrné snímkovací frekvence je to spíše stejné.
Pozoruhodné je však to, že v rozlišeních 1440p a 4K to bylo výrazně lepší a objevil se nárůst výkonu v minimálních i průměrných FPS bez ohledu na to, zda jde o novou RTX či starší GTX, stejně jako Vegu 64 nebo Radeon VII, i když zrovna tato v testu nejnovější karta se téměř nikam neposunula.
Především ale nic v testu nenasvědčuje tomu, že by NVIDIA omezovala výkon Pascalů, ovšem nějaké obecné závěry se z toho dělat nedají, protože je tu až příliš mnoho proměnných, které mohly výsledky ovlivnit. Není prostě možné zajistit srovnatelné podmínky při testování s tak velkým odstupem, aby se dalo říci, že máme zcela pod kontrolou vše to, co mohlo způsobit rozdíly.
Zdroj: Extremetech