Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Analýza: souboj ATi vs. nVidia

20.3.2003, Zdeněk Kabát, článek
Analýza: souboj ATi vs. nVidia
Poté, co jsme Vám přinesli zevrubné popisy všech nových grafických čipů, přichází čas k úvaze nad situací na současném trhu. Protože jsou modelové řady výrobců ATi a nVidia kompletní, můžeme se podívat, jak budou jednotlivé GPU proti sobě nasazeny, jaké výhody a nevýhody přinášejí a konečně i doporučit čtenářům nejlepší koupi.

Hi-end – souboj titánů

Soupeření v hi-endovém segmentu trhu se opravdu dá přirovnat k mytologickému souboji titánů. GeForce FX 5800 Ultra je důkazem, že již nejde ani tak o prodejnost a vyhovění zákazníkům, ale spíše o přímou konfrontaci technologií společností ATi a nVidia. Výsledkem jsou velice silné grafické čipy, jimž mateřské společnosti říkají "vizuální procesory".

GeForce FX 5800 Ultra se dá s delším odstupem od vypuštění zhodnotit jako velká chyba. NVidia se nechala unést a snažila se vyrobit opravdu revoluční grafické jádro, které ukáže, kdo je na trhu pánem. Proto použila k výrobě 0,13mikronový proces se 125 miliony tranzistory a integrovala na grafické karty paměti DDR-II. Tyto faktory se staly osudnými – s novým výrobním procesem má společnost TSMC velké problémy a výtěžnost je malá. Výsledkem je, že čtyři měsíce po papírovém vypuštění nejsou na trhu GeForce FX 5800 přítomny a v předobjednávkách některých internetových obchodů ji lze najít za nehorázné ceny kolem €500-€700.



Obr. 4 – GeForce FX 5800 Ultra s chlazením FlowFX

Druhým činitelem, který přispívá k nedostupnosti tohoto VPU od nVidie, je použití pamětí DDR-II. Ty sice dokáží běžet na frekvenci 1GHz v DDR módu a mají velice nízkou latenci kolem 2,0ns, ale jejich nevýhodou je nízký počet čipů na trhu a vysoká cena.

Radeon 9800 Pro je naproti tomu čip, který bude přes slabší technické parametry velice rychle dostupný a dodrží úvodní cenu $400. Tento GPU s jádrem R350 je postaven na dobrých základech Radeonu 9700 Pro a navíc používá vyšší frekvence, podporuje ještě zazší specifikace DirectX 9.0 a díky technologiím SmoothVision 2.1, SmartShader 2.1 a HyperZ III+ přináší až o 30% vyšší výkon v operacích se zapnutými optimalizacemi obrazu (oproti Radeonu 9700 Pro).



Obr. 5 – Povedené logo nejnovějšího Radeonu

A nyní kratší srovnání: V tomto segmentu je evidentní, že frekvence nehrají vždy hlavní roli. ATi, které spoléhá na osvědčený 0,15mikronový proces, přidalo již v architektuře předchozího jádra R300 256-bitovou paměťovou sběrnici, a tím se i přes nižší kmitočty dostalo do vedení v propustnosti pamětí a má tedy vyšší výkon v renderování. Nová 0,13mikronová technologie nVidie přinutila jádro pracovat na 500MHz, ale to lze použít tak maximálně jako reklamní trik.

Oba čipy podporují až 256MB videopaměti. ATi bude u dvou základních verzí používat DDR-I, ze kterých dokázala vymáčknout 340MHz (680MHz efektivně), a u Radeonu 9800 Pro 256MB dokonce společnost avizuje použití DDR-II. Druhou generaci DDR již používá nVidia, ale ani s frekvencí 1GHz nemůže trumfnout šířku pásma 21,7GB/s, kterou nabízí konkurence. Celkově má vyšší renderovací výkon ATi, což je zásluhou nových technologií.

SmartShader, SmoothVision a HyperZ dělají u ATi mnoho práce – barevná komprese až 6:1 a bezztrátová Z-komprese dosahuje při zapnutém antialiasingu poměru až 24:1. GeForce FX 5800 naproti tomu obsahuje LMA III a IntelliSample a podporuje komprese pouze 4:1. Z toho všeho tedy vyplývá, že v hrubém výkonu jsou obě grafické karty vyrovnané, ale jakmile dojde na antialiasing a anizotropní filtrování, vede velice výrazně Radeon 9800 Pro.

Zde je srovnání specifikací Radeonu 9700, 9800 a GeForce FX 5800:



Tab. 3 – Srovnání hi-endových grafických čipů od ATi a nVidie


Pozn.: Do srovnání jsem vybral dva grafické čipy ATi z důvodu, že Radeon 9700 je stejná generace jako GeForce FX 5800 (původně měly být nasazeny přímo proti sobě). NVidia nabízí ještě GeForce4 Ti4800, ale ta je již s těmito čipy nesrovnatelná. Stejně je tomu tak v tabulkách na dalších stranách.

Ještě krátce ke specifikacím GeForce FX 5800 Ultra: Počet 8 renderovacích pipeline s 1 TMU na každé není tak úplně přesný. Přestože se oficiálně uvádí, čip je schopný nanést 8 pixelů za takt pouze v určitých operacích, zatímco běžně se GPU chová jako se čtyřmi pipeline. Proto se také někdy uvádí u specifikací GeForce FX 5800 uspořádání 4x2.

Závěry plynoucí ze zmiňovaných specifikací a odlišností uvedu až na poslední stránce článku. Mezi tím Vás ještě čeká popis situace v mainstreamu a low-endu, chcete-li ale tyto kapitoly přeskočit vyberte si stránku v rolovacím menu na začátku stránky.

Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.