Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Analýza: souboj ATi vs. nVidia

20.3.2003, Zdeněk Kabát, článek
Analýza: souboj ATi vs. nVidia
Poté, co jsme Vám přinesli zevrubné popisy všech nových grafických čipů, přichází čas k úvaze nad situací na současném trhu. Protože jsou modelové řady výrobců ATi a nVidia kompletní, můžeme se podívat, jak budou jednotlivé GPU proti sobě nasazeny, jaké výhody a nevýhody přinášejí a konečně i doporučit čtenářům nejlepší koupi.

Mainstream – 0,13mikronoví rivalové

Mainstream je segment, jehož český překlad "střední proud" o mnohém svědčí. Je to část trhu, kde společnosti prodají nejvíce grafických čipů, protože za přijatelnou cenu získáte většinou výkon zvládající všechny stávající hry. Výdělky jsou přibližně stejné jako v hi-endu, protože tam se sice prodá méně čipů, ale za mnohem vyšší ceny.

GeForce FX 5600 Ultra je jediným zástupcem nVidie v tomto segmentu a její parametry svědčí o derivaci z čipu NV30. Tento GPU je vyráběn 0,13mikronovým výrobním procesem a obsahuje kolem 80 milionů tranzistorů. Na rozdíl od vyspělejšího bratříčka bude vybaven paměťmi DDR-I na velice solidních 700MHz a díky 128-bitové sběrnici dosáhne GeForce FX 5600 Ultra propustnosti přes 11 GB/s. Ostatní specifikace jsou podobné NV30 – DirectX 9.0, LMA III, IntelliSample, komprese 4:1 atd.



Obr. 6 – Logo GeForce FX 5600 Ultra od nVidie


Radeon 9600 Pro je naproti tomu jediný zbrusu nový čip ATi (ostatní jsou více méně předchozí s malými úpravami). Jde o první čip této kanadské společnosti, který je vyráběn 0,13mikronovým procesem a díky tomu se frekvence vyšplhala až na 400MHz. Zatím nevíme, jak je to s výtěžností nové výrobní technologie, ale díky malému počtu tranzistorů by měla být v pořádku. Paměti DDR-I poběží na 600MHz a poskytnou nižší propustnost, konkrétně 9,6GB/s. Skvělé kompresní a optimalizační technologie zůstaly obsaženy – SmoothVision 2.1, HyperZ III a nechybí ani podpora DirectX 9.0

Vše napovídá tomu, že v mainstreamu bude tvrdá konkurence. Zatím tedy neznáme výkon Radeonu 9600 Pro, ale opět se dá předpokládat, že díky optimalizovaným pixel shaderům bude karta o něco rychlejší v AA/Aniso operacích, čemuž díky kompresním algoritmům technologie HyperZ III nezabrání ani nižší šířka paměťového pásma. Díky vyšší frekvenci převyšuje Radeon čip GeForce FX v pixel fillrate, nebo-li v rychlosti vyplňování polygonů pixely. Oba GPU podporují již z povinnosti grafické API DirectX 9.0.

Specifikace Radeonů 9500 Pro, 9600 Pro a GeForce FX 5600 Ultra:



Tab. 4 – Srovnání mainstreamových čipů od ATi a nVidie


Shrnutí faktů a případné doporučení naleznete v poslední kapitole článku, kde porovnám jak nově vypuštěné, tak současné grafické čipy. Na další stránce je ještě srovnání nejnižšího low-endového segmentu trhu.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.