Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
11.7.2023, Karel Polívka, anketa
Při nákupu grafické karty řešíme nejen výkon, ale i její chladič kvůli co nejnižším provozním teplotám a hlučnosti. Měnili jste ale už někdy u grafické karty vzduchový chladič za vodní blok? Jaké jsou Vaše zkušenosti?
M0RGAN (249) | 12.7.202321:30
Ne, ale měnil jsem chladič za Raijintek Morpheus 8057 s ventilátorem z nějakého chladiče procesoru, nastaveným na pomalé otáčky. Je to naprosto tiché a funguje to k mé spokojenosti :­-)
Odpovědět0  0
kutil05 (1038) | 11.7.202322:31
Přímo vodu jsem nemontoval nikdy, ale zákazníkům i kamarádům jsem předělával grafiky na tišší a lépe chlazené. Tehdy to společně s dobře řešeným vzduchem na CPU a ventilací skříně stačilo.
Odpovědět0  0
honza1616 (3726) | 11.7.202319:35
CPU jen vodní chlazení,
ovšem jen AiO ­(+ na IHS tekutý kov­),
nechci co 1­/2­/3 roky řešit novou sestavu vodníka když ten na míru stojí tolik co samotná HW sestava, takže proto jen AiO

GPU pouze vzduchové chlazení,
každoroční profukování i když téměř nic z grafiky nevypadne ­(myšlen prach­),
po skončení záruky poruším pečeť, vyměním pastu za tekutý kov a i všechny teplovodivé podložky, pokles teploty ve Furmarku při max.OC až o krásných 20° 🥶 ....toto opakují každý 1­-1,5 roku dokud se grafiky nezbavím

Mám doma aktuálně 2 PC sestavy, dříve jsem měl dlouhodobě i 3, a přechodně asi na měsíc i 4 bedny.....
svoji primární sestavu tedy měním podle toho jak vycházejí nové generace HW, nebo pokud obnovují 2 sestavy současně a jednu si nechávám déle pokud se mi líbí víc nebo generační posun není až tak zásadní tak zůstávám i na starším HW a nejnovější jde pak do pracovních sestav,
Tedy jak jsem psal, v mém případě by se mi nevyplatilo dělat vodníka na míru,

Třeba zrovna teď v mém hlavním PC mám stále pořád i9­-9900k,
vědět tenkrát že tohle budu mít tak dlouho a že to budu mít jako svoji primární sestavu po celou tu dobu tak si toho vodníka udělám , ale neplánoval jsem tak dlouhou životnost této sestavy
Odpovědět0  0
ErgoProxy (11) | 11.7.202313:53
Zrovna mi dorazil blok od Alphacoolu na moji 4090. ;­-)
Odpovědět0  0
Maw2100 (103) | 11.7.202312:19
MSI RTX 4090 Suprim X je při plném výkonu tiší než systémové ventilátory, takže ne.
Odpovědět0  0
komplikator (826) | 11.7.202311:40
Měl jsem vlastní okruh asi tři roky. Pak mě to přešlo. Vykon má pro mě dostatecny i low end. Treba současné cpu bych mohl chladit pasivne
Odpovědět1  0
honza1616 (3726) | 11.7.202318:54
Mám tady zrovna jeden starý chladič z Pentia II,
Kapka vteřiňáku na hranu IHS a nemusíš ani řešit montáž.
Za odvoz je tvůj
Odpovědět0  0
JiVy (622) | 11.7.202311:16
Už cca 15 let provozuji všechny svoje desktopy !pod vodou­'. Vzduchové chlazení by bylo levnější, ale vodník dokáže být tichý a zároveň neplní tolik PC prachem.
Každopádně je vodní chlazení menšinovou záležitostí pro lidi s přístupem ­'když už, tak už­', pokud jde o PC. Proto je výrobců GK s integrovaným vodním chladičem relativně málo. V posledních letech téměř výhradně hlavně Gigabyte. Asus pouze výjimečně a u menších výrobců je potřeba pečlivě sledovat technickou dokumentaci, protože ve svých vodních blocích někdy používají hliník a to může ve vodním okruhu dělat velkou paseku.
Hlavní problém je ovšem v tom, že velcí výrobci se svými speciálními kartami pro vodní chlazení často přicházejí až více než půl roku po uvedení základní verze GK a to už se objevují informace o další chystané generaci.
Pokud jde o vlastní bloky mohu doporučit slovinskou firmu EKWB, která je v oblasti vodního chlazení světovou špičkou a svoje bloky uvádí na trh prakticky současně s uvedením modelů GK, pro které jsou určeny.
Odpovědět3  0
smartspam (67) | 11.7.202311:24
Souhlas, mam kombinaci ekwb a alphacool. Cira ekwb kapalina a cerne neopren hadice, jednou za rok a pul vymena kapaliny ­(na pohled cista­), vyfoukani radiatoru a pecka. Na vzeuch uz bych se nikdy nevratil. Nejde ale srovnavat vubec custom okruh a ty jejich AIO
Odpovědět3  0
ErgoProxy (11) | 11.7.202313:56
Problém EKWB je bohužel brutální cena, přičemž přidanou hodnotu oproti Alphacoolu nikde nevidím.
Odpovědět0  0
JiVy (622) | 11.7.202314:39
Z čistě racionálního pohledu stylem ­'value for money­', je custom vodní chlazení úlet, ale z hlediska technologie a PC fandovství, je to klasika.
EKWB sleduji už dlouho a například moje první sestava někdy z roku 2007­/8 využívala komponenty od celé řady výrobců, včetně Alphacoolu.
Po špatných zkušenostech s galvanickou korozí na fitinkách od Bitspower a obyčejných železných šroubcích v průtokovém filtru od Alphacoolu, jsem postupně dospěl k tomu, že pro jednotný vzhled a dobrou spolupráci komponent je dobré se orientovat na jednoho dodavatele a proto jsem si vybral EKWB s téměř kompletní nabídkou všeho potřebného.
Pokud jde o ceny, tak žádný velký rozdíl nevidím, pokud jde o kvalitu, tak ano.
Aktuálně skládám PC do Lian­-li O11 XL s využitím distro plate EKWB, s využitím bloků, trubek, fitinek, radiátorů i ventilátorů od EKWB. Od Alphacoolu mám antistatickou maxi podložku a rukavice ;­-­)
Odpovědět1  0
Jirka-77 (1173) | 11.7.202315:36
Místo dvou rukavic stačí jeden územněný náramek, tělo je vodivý.
Odpovědět0  0
JiVy (622) | 11.7.202317:30
Jasně, ale je léto a nevím, jak se budu potit.
Byla doba, kdy mi stačilo, že kolem stolu není žádný koberec a jednou rukou jsem se zemnil o case.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1173) | 11.7.202317:57
Nevím, jak je to myšlený s potem. Pot akorát zvyšuje už tak dostatečnou vodivost kůže.
Odpovědět0  0
JiVy (622) | 26.8.202321:15
Jasně, ala zase sebou nese sůl a buňky kůže.
Když si nějakou plochu vyčistím propylem, tak na ni nechci kapat pot.
Odpovědět0  0
kutil05 (1038) | 11.7.202322:29
Custom je lepší volba, když je počet vodou chlazených komponent větší než 1 a nebo, když z nějakého důvodu žádný hotový komplet nevyhovuje. Právě variabilita je velká výhoda spolu s možností servisu, což u hotových až tak nejde.
Odpovědět1  0
ErgoProxy (11) | 12.7.20239:53
Tak třeba nejlevnější blok na 4090 vidím od Alphacoolu za cca 4000, od EKWB přes 6000. Materiál stejný...
Odpovědět0  0
JiVy (622) | 12.7.202310:49
A kvalita?
U bloků na GK je důležité si zkontrolovat compatibility list a co je podstatné porovnávat kvalitu provedení a celkový výkon.
Pokud někdo vyhodí cca 50 000 za RTX 4090, tak nadává velký smysl přehnaně šetřit na vodním bloku. Pokud se to vejde do sestavy, tak je logické využít i aktivní backplate a to už jsou fakticky dva bloky v jednom a tím pádem i dvojnásobné ceny. A mimochodem, pokud si někdo chce zkalkulovat sestavu s vodním chlazením, tak bloky jsou teprve začátek. Pro chlazení celé sestavy je toho potřeba mnohem víc.
Ono to tak je v IT ­(a nejen v IT­) obecně. Pokud se pohybujeme v oblasti high­-endu, tak za zvýšení výkonu o 10 % se zpravidla platí mnohem vyšší prémie, než těch 10 %.
Výhodou EKWB je jejich Matrix systém, tedy komponenty vyráběné tak, aby na sebe lícovaly v intervalech po 7 mm. Pokud si člověk staví sestavu s využitím pevných trubek, tak je to velmi užitečné. Navíc dokáží poradit pokud jde o to jaké fitinky a spojky jsou potřeba. Lze si tak nakoupit najednou a nečekat zvlášť na každou zapomenutou drobnost.
Každopádně já píšu mých zkušenostech a nikomu nic nenutím.
Odpovědět0  0
Jardadoma (1566) | 11.7.202311:02
Dávám přednost bezpečnému, bezúdržbovému vzduchovému chlazení s větráky Noctua, ideálně Sterrox.
Odpovědět1  0
Jirka-77 (1173) | 11.7.20239:53
Dávám přednost pasivnímu chlazení, tichu a malé spotřebě.
Odpovědět2  0
smartspam (67) | 11.7.20238:22
Mě se blok vždy měnil celkem v pohodě, zhlédl jsem teardown na YT vždy a pohoda. Vždy spousta fotodokumentace, abych věděl jaký šroubek kam patří zpět. Jinak vlastní okruh mám čistě z praktického hlediska, jelikož nemám standardní case, ale zabudovaný PC do nábytku ­(úspora místa v bytě­). Další velká věc je, že i když jede PC na max výkon, je to skoro neslyšné, ventilátory se spustí jen když stoupne teplota vody v okruhu nad určitou hranici, tedy v idle nebo práci v office je to úplně vypnuté kromě pumpy. Předtím AM4, teď AM5, takže jsem nemusel měnit blok na CPU.
Odpovědět2  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.