Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
19.9.2012, Pavel Kovač, anketa
Po smrti Steva Jobse se zdá, že Apple trochu přešlapává na místě. Předevčírem byl uveden nový iPhone a další zařízení. Světem však prolétly jen zprávy o větším displeji, tenčím těle a... vlastně nic převratného. Co se to s Applem děje?
Dainn (5) | 25.9.201210:58
Jak bylo zjevné již delší čas. Allple nemá zjevnou vizi svého pokračování a není schopen určovat trendy. V minulosti přesně toto totiž zaručoval Steve a lze to až snadno dokázat z historie firmy. Apple už jednou málem zkrachoval a na to jeho dnešní ctitelé rádi zapomínají. Nemyslím sice, že by mu zrovna toto ještě někdy hrozilo, je nicméně zjevné, že k úpadku značky rozhodně při stávajícím stavu dojde a bude to otázka několika let.
Odpovědět0  0
Hadejkoho (25) | 19.9.201221:31
Gates sám řekl: ­"Šlo to jen se Stevem Jobsem­". Tím samozřejmě narážel na politiku Applu. Gates se držel takové politiky, že prostě byli všude kam dosáhli. Apple si naopak stavěl ohradu produktů okolo jediného produktu ­(legrační je, že něco podobného teď dělá sám MS, tím že prakticky do všeho tlačí Metro­). Samozřejmě, když se řekne Microsoft, všichni si řeknou ­"Windows­". Ale Microsoft se skutečně protlačil do všech možných koutů a mnohde se jim daří ­(například na poli herních konzol mají dnes stroj s největší prodejností her­) A když se jim někde něco nepodaří, zkusí to znovu za pár let ­(Widlofón­). Nechci dělat žádné předpovědi, ale jsem opravdu zvědavý, jak si Apple povede dál bez Jobse... Protože posledně to zrovna dvakrát dobře nedopadlo.
Odpovědět3  0
Dedecekhribecek (178) | 19.9.201214:17
Apple nevymýšlí ale jenom přesvědčuje jak je inovativní. Ti co jim to věří si pak kupují jejich drahé produkty. Aby svoje postavení udrželi tak žalují i konkurenci a soudně si udržují tím podíl na trhu.
Odpovědět0  0
pavel černík | 19.9.201213:23
Možná by bylo dobré se zamyslet, proč apple překonal nový rekord v před­-objednávkách ­(2mega za 24 hodin­), když ten telefon není v ničem revoluční a jediná revoluce ­(nový konektor­) je pro změnu spíš negativní protože lidi budou muset kupovat nové příslušenství..
Možná apple nevydal tak úžasně nové zařízení jako když přišel Ip1, ale evidentně stále marketing funguje, takže proč se namáhat žejo?
Odpovědět1  0
ale.van.dulinka | 19.9.201213:02
Po přečtení článku mám divný pocit...
Vy si opravdu myslíte, že Apple bude pořád ­"nekonečně inveční­"??? To musí být jako pokaždé revoluce??? Když se kouknu ke konkurenci, ptám se, proč??? Je snad konkurence o ­"krok dříve­" abychom museli reagovat revolucí??? Nikoli, je to přesně naopak, tak na co drahá revoluce, když se stávající produkt prodává... To není jako ­"díra na trhu­" v případě tabletů... Probůh kolika výrobcům se podobný kousek za celou historii povede? Jednou??? Nechápu jak můžete Apple řadit k ­"tuctovým firmám­" ­- proboha autor článku je zřejmě ­"osvícenec­", chápu, že má okurkovou sezónu, ale tahle hromada nic neříkajícího hnoje ho deklasuje na úroveň mlýnku na fekálie...
Odpovědět0  7
JanoX | 19.9.201213:19
Aby Apple dokázalo trvale prodávat 3x předražené produkty, musí být trvale inovativní. Jakmile se inovace zastaví, půjdou zisky a tím i akcie prudce dolů. Totiž to co má iPhone dnes, bude mít korejská nebo čínská kopie do roka maximálně do dvou a bude to stát 4 000 ­- 8 000 Kč.
Vzhledem k tomu, že za poslední rok Apple inovovalo akorát displej na iPadu, se nedá předpokládat nějaká zářná budoucnost.
Odpovědět3  0
Petr Štefek (1098) | 24.9.201210:59
To určitě neplatí. Vždyť se podívejte na současné produkty, které nejsou inovativní a prodávají se lépe. V současné době Apple těží a těžit několik následujících let těžit bude ze své značky a v klidu se může soustředit na deisgn a přidanou hodnotu svých zařízení. Vzhledem k současnému trendu se zdá, že odlišení kvalitního zařízení o čínské kopie bude především kvalita softwaru a služeb.
Odpovědět1  0
JanoX | 27.9.20128:22
Nejsme v 80­-tých letech minulého století, dneska značka nikoho moc nezajímá. Pokud Apple brzy nepřijde s něčím zásadně novějším než iPhone 5 a iPad 2, tak je to počátek konce možnosti prodávat 3x předražené věci. Software číňan zkopíruje ještě snadněji než hardware.
Odpovědět0  0
MichalAn | 20.9.201211:14
Rad by som na tento trochu arogantny prispevok reagoval z pohladu uzivatela. Mam iPad 2, mam iPod touch. Nikdy v zivote som nevlastnil iPhone. Dlhodobo rozmyslam o jeho kupe ­(aktualne mam Windows 7 phone od HTC­). S velkym zaujmom som cakal na ohlasenie iPhonu 5. Po jeho uvedeni vidim to co sa pisalo v clanku = vacsi display, lepsi procesor ale tak nejak nic naviac. Pri jeho cene v predpredaji ­(alza.sk skoro 1000 Eur!!!­) by som naozaj ocakaval nieco viac. Znizte teda ceny o 30% a ocakavania nebudu take ako su. Totiz naozaj je to tak, ze hardware uz dnes dokaze vyrabat hocikto a boom okolo iPhonu uz postupne uticha, lebo trh je nasyteny toho, co teraz priniesol uz v 5tej edicii....staci sa pozriet na vyvoj trhu a raketovy rast Androidu. Predpokladam, ze ste zamestnanec Applu, a prave od Vas by som cakal pochopenie tohto clanku. Naopak, potvrdzujete ten clanok svojou reakciou na plnej ciare. ­"Vy si opravdu myslíte, že Apple bude pořád ?­"nekonečně inveční?­"???!­" ­- Prosim Vas, a cim inym chcete konkurovat Azii? Vy nie ste vendor zamerany na firemny trh a korporatne riesenia. Nalady koncoveho spotrebitela su uplne inak definovane ako v korporaciach... Inovacie su pre Apple jediny mozny smer, ak sa nechce stat dalsou Nokiou..
Odpovědět1  0
Troublemaker | 19.9.201211:11
Jenom bych chtěl reagovat na některé komentáře:
1. Samsung je 2. nejlepší výrobce telefonu díky Applu protože sprostě ukradl Know How když spolu spolupracovali
2. Nokia je v řiti díky Samsungu, který zaujal jeho místo, bohužel Nokia nikomu nic neukradla a tak na to doplácí a s Win8 to dohnat bude hodně těžké
3. Kdo si kupuje Korejské výrobky přesouvá peníze z Evropy do Assie a podporuje tamní trh na úkor evropského.
Odpovědět1  5
Miro.reakcia.apple | 19.9.201212:24
:­)
1. Apple je najlepsi vyrobca telefonov, lebo kradol know­-how vsetkym kde sa dalo
2. Nokia je v riti kvoli Apple, Samsungu, HTC a mnohym dalsim ktori maju lepsie produkty a marketing
3. kdo si kupuje americke vyrobky, tak presuva peniaze do USA a Azie ­(lebo tam si vsetky americke firmy davaju vyrabat tie svoje vyrobky­) ­- preto treba kupovat iba ceske, resp. u nas iba slovenske telefony, ktore sa vyrabaju zo suciastok vyrabanych na Slovensku ­(resp. v CR­) a su vyrobene zo surovin vytazenych v SR­/CR
Odpovědět2  0
matouš (6) | 19.9.201216:46
Pánové, pánové, pánové ... jen bych doplnil, že se nepíše ­"Assie­", natož pak ­"Azie­", nýbrž Asie. A je už jedno, je­-li to česky nebo ­"po slovensky­" ... :­-­))
Odpovědět0  0
Miro.reakcia.apple | 19.9.201217:07
ked uz kritizujes gramatiku v prispevku na diskusii, mohol by si byt aspon presny. neviem ako dobre poznas slovensku gramatiku, ale v prispevku je pouzity druhy pad ­(Genitiv­) v tvare ­"do Ázie­". Nominativ slova je v nasom jazyku ­"Ázia­". takze ­"po slovensky­" to je naozaj ­"do Ázie­" a nie ­"do Asie­".
Odpovědět1  0
matouš (6) | 19.9.201218:19
O.K. , uznávám. Chyběla tam jen čárka. Nemyslel jsem to jako moralizování ­- spíše jsem to chtěl odlehčit ... ;­-­)
No a k věci bych řekl, že neznám jediný český ani slovenský mobil. V tomhle druhu výrobků zkrátka patrioti být ani nemůžeme ... bohužel !
Odpovědět0  0
Muffin (17) | 19.9.201214:56
"3. Kdo si kupuje Korejské výrobky přesouvá peníze z Evropy do Assie a podporuje tamní trh na úkor evropského.­"

A on existuje nějaký evropský ­(nedej bože český­/slovenský­) výrobce telefonů? Rád si takový koupím...
Odpovědět0  0
Buick | 19.9.201223:40
Ano, existuje. Jmenuje se Verzo Kinzo. Bohužel už v době vydání byl těžce za konkurencí, ovšem ne tak cenou. Dále design není nejlíbivější. Ale směle do koupě. Nyní se cenově pohybuje na rozumné úrovni.
Odpovědět0  0
VoDa (13) | 20.9.201210:07
Hmmm, nebudu ti brat iluze, ale jak bylo receno v jednom filmu ;­) ­"Je jedno jestli je to rusky nebu americky, stejne je to vsechno taiwan­" ;­) a to same plati na ten tvuj ­"ceskej­" vyrobek... Myslis ze ty soucastky tady vyrabi nejakej strejda na koleni? By ten telefon byl drazsi nez iPhone :D U nas tak max navrhnout ten nic moc design, zbastlej prototyp tistaku a finalni vyrobek stejne vyjede z cinsky linky... A vubec bych se nedivil kdyby to byl jen prelabelovanej cinskej vyrobek... Takze kam jdou penize je ve finale jedno...
Odpovědět0  0
Kozousch (7) | 22.9.201216:08
Existuje. JABLOTRON. Tak hybaj do obchodu :­-­)
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Odpovědět0  0
Miro.reakcia.apple | 19.9.201210:25
to ze Apple neprislo s nicim revolucnym znamena iba to, ze nie je po niecom revolucnom dopyt. Apple zacal s vyvojom iPhone v roku 2004 ­- v case ked sa na trhu objavili VGA pocket PC ­- napr. moj oblubeny iPaq 4700. uz pred tym fungovali pocket PC ktore mali integrovany telefon ­(minimalne od roku 2001­). Jedine co chybalo, bolo spojit to dokopy: velky dotykovy displej s dobrym rozlisenim, moznost telefonovania a kvalitnejsiu technologiu dotykoveho displeja. jediny prinos Apple bol, ze vrazil peniaze do vyvoja aby to priniesol na trh ako prvy. uz pri uvedeni iPaq 4700 som rovnako ako mnohi ini nadaval ze nevedia spojit tieto funkcie ­(velky displej+phone bez hw klavesnice­) dokopy ­- jednoducho ale asi vtedajsie vyrobne postupy nieco podobne neumoznovali. Aj apple s tym prislo az v roku 2007. dviha sa mi ale zaludok ked sa teraz snazia prezentovat iPhone ako nieco co sami vymysleli. to ze boli schopni do toho vrazit viac penazi ako ini a masivnym marketingom presadit aj nekompletny produkt ­(MMS, copy­/paste, ...­) za vysoku cenu s predrazenym prislusenstvom neznamena ze to vymysleli. nevymysleli ani obdlznik a ani dotykove ovladanie a ani bounce na konci dokumentu. su to prirodzene veci vyplyvajuce z pouzitej technologie. jedine ze to dokazali ako prvy uviest na trh, to im ale nedava pravo branit ostatnym aby s oneskorenim vyrobili nieco podobne.
Odpovědět4  1
odb (553) | 19.9.201210:15
Iphone ­(celkovo smartfony­) sa dostal do stavu, ze uz tam nieje prilis co inovovat. Nic prevratne pri dnesnom koncepte uz nepojde spravit. Apple ako lider narazil ako prvy na tuto barieru a Iphone5 je toho vysledkom.
Ak chce byt Apple lidrom musi zmenit koncept alebo vydavat telefony s minimalnymi vylepseniami ako sa to deje a dialo doteraz v oblasti blbych telefonov. Tam uz inovacie nemaju kam ist, daju sa sa tam len vylepsovat urcite veci vdaka vylepsovaniu vyrobnych technologii. Koncept ako taky je uz vycerpany u blbych telefonov.
To je normalna vec a postihuje kazdy segment a kazdy produkt. Je to nerealne radikalne inovovat donekonecna urcitu vec.
Apple vycerpal koncept a je na nom, co urobi. Osobne si myslim, ze pri dnesnych technologiach je oblast mobilnych telefonov vycerpana z pohladu radikalnych inovacii.

Prirovnanie sa autom nebolo zle a takych prirovnani sa da najst milion od jednoduchych veci ­(furik, motyka, koleso, klavesnica, mys....­) az po komplikovane veci ­(spominane auto, televizor, pracka, ­), kde casom a postupnym vyvojom sa dospelo k stavu, kde dany produkt je v takom stave, ze na nom uz nieje co vylepsit.
Odpovědět1  0
Petr Štefek (1098) | 19.9.201213:07
Myslím, žemáte pravdu

za a­) současný koncept už nenabízí mnoho možností jak mít výrobek značně odlišný od ostatních ­(Apple se pokusil inovovat formát displeje ­- což zatím nemohu posoudit­) a navíc Apple prodává svého nového modelu rekordní množství a síla značky je větší, než kdykoli předtím. Jediným úkolem Apple je díky budoucím inovacím se na špici udržet ... špicí myslím prodeje ... iPhone byl revoluční jen v době svého uvedení na trh, kdy reprezentoval nástup dotykových telefonů a jinak vše doháněl uživatelským software.

za b­) za hlavního inovátora u dnešních telefonů považuju paradoxně Nokii, která vsadila na WP8­/7 a dle mého udělal době, jinak by už neměla, co řešit. WP7­/8 je z hlediska uživatelského komfortu naprosto jediněčný systém. Když se podívám na Nokii 920, tak je to pro mě nejlepší a nejinovativnější produkt, který v této oblasti v současnosti je ­(nejlepší displej, špičkový OS, možnost Win32 aplikací, kvalita uživatelských aplikací Nokie, indukční dobíjení­) a vše trošku kazí hmotnost:­)

Jedinou možností, jak vytvořit něco revolučního je tlak na inovace a v momentu, kdy na trhu vládne Oligopol 2 výrobců bude jejich snaha menší. Naděje můžeme vkládat do Nokie, Sony, HTC, které budou na inovace a potažmo svou konkurenční výhodu vynakládat všechny dostupné prostředky. Apple dle mého bude pilovat jen software a investice přesune do dalších odvětví, které chce ovládnout ­(TV, systém revolučnější než WP8 pro své tablety, telefony?­)

Odpovědět3  1
nameless1 (90) | 19.9.201222:16
Jakých win32 aplikací??
Odpovědět0  0
JanoX | 19.9.20129:02
Apple tak jak ho známe končí, i když dneska jsou akcie ještě vysoko.
To proto, že
- V oblasti PC již dávno skončil, bývaly doby kdy počítače Apple byly špička a ostatní mohli leda tak závidět a dneska má každý soplák doma to stejné nebo lepší než Apple, možná jen ten display, ale zaplatí za něho 1­/3 ceny, v průmyslu už proto Apple nemá nikdo.
- V oblasti telefonů nastala stagnace, iPhone 1 byla zajímavá novinka, iPhone 5 nepřináší vůbec nic nového a čínská kopírovací konkurence začíná rychle dotahovat.
- V oblasti tabletů nastala stagnace, iPad 1 byla zajímavá novinka, iPad 2 nepřináší běžnému uživateli nic nového, zvýšení PPI moc netáhne a čínská kopírovací konkurence začíná rychle dotahovat.
- Samostatné MP3 přehrávače dneska nekupuje už nikdo, přehrává se z telefonu.

S filozofií prodávat lidem běžné věci za trojnásobnou cenu se dá fungovat jenom krátkou chvíli, rozhodně to takhle nepůjde napořád a následovat bude pád.
A že se něco takového nemůže stát ? Vzpomeňme na firmu Nokia ...
Odpovědět3  0
danno (337) | 19.9.20128:29
Vsetci sme uz raz videli, ako Apple fungoval bez Jobsa. Boli skor podpriemernou ako priemernou technologickou firmou. Ak budu mat tentoraz lepsie vedenie, mozu si svoju poziciu este par rokov uchovat, skor ale verim tomu, ze sa zaradia do priemeru.
Odpovědět0  0
Petroman (119) | 19.9.20123:52
Myslím, že zrovna včera jsem četl, jaké jsou podmínky ve Foxconnu při výrobě ajfouna 5. Myslím si, že všichni, kdo mají tento produkt, by si měli být vědomi toho, že vznikl za otrocké práce. Ponižování a vydírání lidských bytostí. Nejvíce mě pobavilo: ­"A jak jste vyřešili ty sebevraždy? ... Dali jsme do oken mříže.­"

Nejlepší by asi bývalo bylo, kdyby se tohle prohnalo EP a prostě se těmto výrobkům dal nesmazatelný flastr. Vzadu jablíčko a poznámka o těchto svinstvech. Pak by se to asi už tak nemachrovalo s novým ajfounem, samsungem, atd.
Odpovědět4  1
Pavel Černík | 19.9.20126:42
foxconn je obycejna montazni firma ktera tak trochu prerostla ostatni. Vyrabi pro spousty vyrobcu. Kde myslite ze vznikly veci jako Playstation, Wii, vyrobky od Cisco, motherboardy pro Intel...
Odpovědět1  0
Jan Novack | 19.9.20129:35
A to snad má být pro Apple omluva???
O otrockých podmínkách nejen ve Foxxconu by měl být kupující informován tučným písmem na obalech výrobků nebo v manuálu...
Odpovědět2  2
pavel černík | 19.9.201212:47
rozhodně to nemá být omluva pro apple, má to být jednoduše argument, že apple s tím nemá nic společného. Uvědomte si že mezi OEM výrobci zuří cenová válka na celé frontě. Výrobních továren v asii jsou tisíce a složit kus plastu, kovu a elektroniky dokáže každá z nich.
Všechny tyhle továrny se snaží naprosto minimalizovat výdaje a zvýšit efektivitu, což vzhledem k situaci v regionu ­(lidí je přebytek, peněz nedostatek, běžný člověk je rád že má pár dolarů na týden­) znamená, že jsou takové podmínky normální, z hlediska pracujících možná až lákavé. Díky nadprůměrnému příjmu pak pracující z foxconnu můžou živit své rodiny, které by bez těchto zvýšených příjmů neměly šanci přežít.
Proč nepožadujete to stejné i u ostatních výrobků? Nejsem žádný zastánce applu, ale mělo by se měřit všem stejným metrem. Jestli čekáte že výrobce jakékoliv elektroniky si může s dnešními cenami dovolit zajistit podstatně lepší podmínky pro své asijské zaměstnance, tak jste trochu mimo. Až na pár výjimek se prostě všechno vyrábí v asii a samotná výroba bývá ve většině případů outsourcovaná ­- tedy továrna není vlastněna přímo výrobcem, který to dále prodává, ale jde o bezejmennou firmičku, která akorát na výrobek natiskne hezké celosvětové logo.
Odpovědět0  0
Petroman (119) | 19.9.201216:41
Co to tady melete? Apple prostě zadává výrobu někomu, kdo týrá lidi. Že to dělá i Quan Xi Pu odvedle? Co to je za argument? To je jako říci, že když se vám zabije kamarád v autě, že je to vlastně normální, protože na silnicích prostě lidé umírají. Prostě necítíte ani trochu onen morální a etický puch?
Odpovědět2  1
Martin fjo | 18.9.20128:21
...a ve finále, ne vždy se nové, dobré věci musí dít viditelně:
http:­/­/superapple.cz­/2012­/09­/apple­-pro­-iphone­-5­-navrhl­-vlastni­-arm­-cip/
Odpovědět0  0
Martin fjo | 18.9.20128:17
Zamyšlení je na místě, ale trochu v tom cítím hru se slovy. Vždy je těžké dále a dále vyvíjet dobrou věc. A že se iPhone povedl myslím nikdo vyvracet nebude. Přece by se ostatní výrobci nesnažili napodobovat něco, co nefunguje ­(jak technicky, tak marketingově­). Ale dejme tomu Bugatti Veyron. Mnohými vzýván jako vrchol automobilového průmyslu. A když jej srovnáne třeba s Fordem T, co je na něm jiné..?? Nebo co je na něm jiné z pohledu způsobu srovnání Iphonu 5 a 2G z tohoto článku..?? Je aerodinamický, poměrně pohodlný, ze skvělých materiálů, extrémně výkoný a rychlý... ale stále má spalovací motor, převodovku čtyři kola a volant... stejně jako Ford T. Inovací, která by podle autora textu měla přijít, by mohlo být například nahrazení kol nebo úplné odstranění spalovacího motoru... což by u telefonů mohlo být kompletní ovládání myšlenkou ­(možná právě Siri je ta startovní čára tohoto způsobu­) či dynamická změna velikosti displeje podle potřeby ­(jak ukazují některá videa na netu­), ale myslím, že jak pohyb vozu např. na magnetickém polštáři, tak displej měnící svoji velikost je trochu hudba budoucnosti. Takže i když rozumím názorům, že bez Jobse Apple ztratil šťávu, ale z druhé strany nelze Apple kritizovat, když každý rok nepřijde s revolučním počinem. Nehledě na to, že dříve přinášel Apple výraznější novinky jednou za dva roky, teď tyto vývojové ­"schody­" rozmělnil zkrácením tohoto cyklu na jeden rok.
Nechci se ukolébávat úspěchem a říkat si ­"je to v suchu­", už to tu jednou bylo a pak se musel Jobs vrátit a Apple nasměrovat správným směrem, ale rok po smrtí Jobse jsou to možná příliš brzké soudy...
Odpovědět0  0
JiVy (622) | 18.9.201212:57
Ta zvolená analogie moc nesedí, a je pravda, že tohle analogie často dělají ;­-­)
Ovšem jinak souhlasím. Apple segment mobilních telefonů předefinoval a teď ho všichni napodobují. Je možné, že je svým způsobem, v rámci stávajících technologií a zejména v rámci ještě přijatelné ceny za telefon, blízko současného technologického optima.
Apple se vždy prosazoval tím, že se mu dařilo přicházet s novou redefinicí technologií.
Základní myšlenka ovšem zůstávala stejná. Zatímco technologické firmy a se honily za kHz, MHz a podobně, Apple celou věc obracel. Vždy byl hlavní uživatel a technologie vytvářel pro něho tak, aby co nejlépe sloužily. Přitom se ovšem snažil o maximum toho, co technologie umožňovala.
Bohužel takovéto věci se až příliš snadno kopírují. Nelze se tedy divit tomu, že se Apple poučil a snaží se kopírování svým konkurentům komplikovat. V 90. letech MS beztrestně okopíroval a fakticky ukradl grafické prostředí tehdejších Maců a ­"vymyslel­" Windows. Důsledkem byla asi největší krize, kterou Apple dosud prožil, kdy hrozilo, že zanikne.
Naštěstí včas pochopili, že musejí přijít s novými koncepty, ať už to byly tenké a lehké NTB, all­-in­-one počítače, iPody, iPhony, iPady. Vždy se Apple podařilo ke stávajícímu HW přidat humanware, tedy postavit přístroj tak, aby co nejlépe sloužil a přitom maximalizovali technologickou kvalitu.
Je zvláštní, že se to žádné firmě nepodařilo dlouhodobě napodobit. Bojím se tedy, že hodně dělala Jobsova osobnost, jeho perfekcionismus spojený s autoritou, kterou měl.
Odpovědět1  1
JanoX | 19.9.20129:18
Grafické rozhraní vymyslela firma Xerox, nikoliv Apple.
Krize Apple přišla díky malým prodejům počítačů Apple a tím k technologické stagnaci, nedostávalo se dost peněz do vývoje.
Jobs uměl perfektně fanatizovat davy oveček ke koupi 3x předražených výrobků, to se mu musí nechat, ale jinak jsou výrobky vzhledem k prodejní ceně nic moc.
Odpovědět2  1
JiVy (622) | 19.9.201210:00
Xerox přišel s grafickým rozhraním, ale Apple to dotáhl do ergonomické podoby, kterou používáme dodnes. Ono to vypadá jako detail, ale například všichni vývojáři, kteří chtěli své programy pro Macy prodávat s podporou Apple museli ve svých programech dodržovat přísné standardy ­(třeba i klávesové zkratky­).
Jenom díky tomu se daly tyto počítače používat natolik intuitivně, že se lidé nemuseli učit každý program znovu. Dneska nám to přijde samozřejmé, ale zkuste si najít jakýkoliv program pro MS DOS z počátku 90. let. K většině těchto programů se dodávaly speciální šablony na klávesnici, kde byl u každé funkční klávesy seznam jejích funkcí ­(Fn, ctrl­-Fn, shift­-Fn, alt­-Fn, ctrl­-shift­-Fn atd.­). Pro efektivní práci jsme se učili celé sekvence funkčních kláves.
Na Macích se všechny programy ovládaly jednotně, používaly postscript pro komunikaci s tiskárnou, takže stačilo zapojit a tisknout, zatímco na PC bylo potřeba pro každou tiskárnu upravit ovladač a zpravidla do ní nahrát český font. Apple je sice americká firma, ale System byl už koncem 80. let plně připraven pro spolupráci s cizími jazyky. Podle pravidel češtiny se správně abecedně řadí: baba, bába, babička. ­"Vysvětlit­" tohle Systemu trvalo 10 minut, na PC trvalo víc než 10 let, než si MS rozmyslel, jak se bude čeština vůbec kódovat.
Applovskou síť s desítkami PC jsem měl nakonfigurovanou a připravenou k použití za odpoledne a to jsem se tehdy s tím potýkal poprvé.
Když jsem chtěl podobnou síť zprovoznit na PC byla to práce na dny. Instalace síťových karet, ovladačů, NetWare atd. Dneska už to vypadá samozřejmě, ale právě ta snadnost, se kterou dneska PC používáme, vznikla u Apple.
Počítače dělali pro běžné lidi a ne pro inženýry a MS se na úroveň System 7 dostal až s Win XP.
Odpovědět1  1
Martin Vítek (2) | 19.9.201210:27
A to je to, čím Apple získává body. Stále se v diskuzích porovnává HW, ale systém je to, co dělá Apple Applem. Analogie s automobilovým průmyslem tu sice byla trochu odsunuta na druhou kolej, ale myslím, že tu nějaká paralela je. Pokud musí byť výkonný motor pracovat s velkou hmotností auta, nemusí být ­(a často nebývá­) výsledek lepší, než u lehkého vozu s méně výkonným motorem ­(například http:­/­/www.arielmotor.co.uk­/­). Výkon na tunu hmotnosti pak může vycházet mnohem lépe a to nemluvím o setrvačných silách... bla bla bla... zkrátka, pokud výkonný HW musí zápasit se složitým systémem, je vysoký výkon HW spíše nutností než výhodou.
Když pročítám podobné diskuze, vždy skončím u toho, že názory kritiků Apple evidentně vychází z absence dlouhodobé zkušenosti s Apple. Krátká návštěva obchodu či známého s Apple nic nevypoví. Sám vím, jak dlouho mi trvalo se zbavit návyků z Win. Ještě i po půl roce po přechodu jsem se přistihl, jak se snažím řešit některé situace zbytečně komplikovaně. Ale toto je zkrátka nepřenosná zkušenost a tak v očích neuživatelů Apple zůstáváme ovcemi.
A další oblíbené téma ­- cena. Pokud si uživatel bude chtít koupit odladěný HW od solidních výrobců, cena Apple se nebude zdát již tak vysoká. Mám ve svém okolí pár známých, kteří do dneška používají notesy Apple s PPC CPU. Uznávám, že to je dnes už trochu sebemrskačství, ale zkrátka to železo stále běží.
A se slovy JiVy naprosto souhlasím. Snadnost užívání je něco, co dovolí uživateli se soustředit na práci a ne řešit to, aby práci vůbec mohl udělat...
Odpovědět3  0
JanoX | 19.9.201212:49
Dnešní HW Apple je stejný jako HW všech ostatních, tedy komponenty Intel, možná pár nejdražších modelů má o něco lepší displej.
Odladěný HW se dneska prodává na každém roku, kdo si koupí CPU Intel, MB Intel, SSD Intel a paměti Kingston, získá bezproblémový odladěný HW za pár kaček a u průměrného a nadprůměrného notebooku je HW taktéž odladěn a ne že ne, potíže jsou jenom s čínským podprůměrem.
Co se týká ergonomie, tak ta na MAC díky zastaralosti pokulhává a namátkou stále nefunguje správně pravé tlačítko myši a stále nefunguje správně maximalizace oken.
Zkazky o ovcích vznikají z toho důvodu, že jenom ovce je ochotna platit 3x tolik co stojí stejný produkt v bledě modrém jinde.
Odpovědět2  1
JanoX | 19.9.201212:41
Do ergonomické podoby ? No tak to ani náhodou. Namátkou kvůli nefunkční maximalizaci oken na Macu brečí applisté dodnes a ještě nedávno bylo kontextové menu na monitoru 1920x1200 pro aplikaci vpravo dole půl metru daleko vlevo nahoře, takže se myší jezdilo kilometry
Jakýkoliv solidní program z MS DOSU měl textové roletové menu, takže kdo měl myš mohl si klikat. Myš tehdy stála 500­-1000 Kčs a zdaleka ji neměl každý a to ještě kuličková myš nebyla tak pohodlná jako tehdy sci­-fi optická, proto se klávesové zkratky velmi hodily. Navíc produktivita práce s klávesovými zkratkami například v účetnictví je o něco větší, než produktivita práce s myší.
Poscript je pochopitelně podstatně lepší než nahrávat fonty do EEPROM, ale pěkně jste se utnul, v době MS DOSu neměl doma poscriptovou tiskárnu prakticky nikdo, poněvadž to stálo jako automobil a drtivá většina uživatelů pracovala s devítijehličkovou tiskárnou.
Co se týká zbytku tak s tím souhlasím, spoustu věcí měl Apple lepší, i hardware měl podstatně lepší, ale kdeže loňské sněhy jsou, dneska je všechno jinak. Dneska Apple zákazníky běžně šidí i o RJ­-45 konektor a USB 3.0 si museli applisté doslova vyřvat, to Apple vůbec neplánovalo zavádět.
Odpovědět2  0
JiVy (622) | 19.9.201213:22
Pokud jde o Macy, tak jsem měl na mysli 80. a 90. léta, kdy určovaly v osobních počítačích směr.
Pokud jde o klávesové zkratky, tak ty jsou dodnes pro efektivní práci základ a žádná myš, natož touchscreen jim nemůže konkurovat. Problém byl v tom, že byly v každém programu jiné a navržené často bez ohledu na ergonomii.
Nejefektivnější je kombinace klávesnice a myši, proto by klávesové zkratky měly být jednoruké a spíše levoruké ­(i pro leváka je tedy lepší myš v pravé ruce­). Vzpomínám na takové perly jako ctrl­-V ­(Vytiskni ­- Corel Draw­) a ještě nedávno Excel v některých situacích interpretoval ctrl­-C jako Cancel. Pamětníci pamatují ­"skvělé­" zkratky z prvních Win vyžadující zpravidla obě ruce. Tedy naprosto v rozporu s ideou grafického rozhraní.
Pokud jde o tiskárny, tak souhlasím PS laserovky byly pro běžné lidi luxus, ale pro DTP zjevením.
Pro bastlíře byly PC zajímavější. Jednak se snadno dalo uživit psaním ovladačů pro jednotlivé programy a úpravou fontů a když nějaké znaky chyběly, tak jsem si je prostě snadno sám ­"namaloval­" a do EEPROM dohrál ­(třeba pro výslovnost angličtiny­).
Vzpomínám, na to, když jsem současně pracoval na 10­" Macu s 256 odstíny šedi a vedle jsem měl 14­" PC s Win 3.1.
Na Macu jsem měl zároveň otevřenou db, QuarkXpress a texťák a práce byla nesrovnatelně pohodlnější a efektivnější než na PC.
Dneska používám monitory 2560×1600 a 1920×1080 a pro přejetí myší přes celý monitor nemusím zvednout ruku z podložky. Ono totiž záleží i na kvalitní myši a podložce.
Odpovědět0  1
pentaX (1) | 19.9.201210:31
No to bychom tady řešili do nekonečna. Kdybychom se vrátili do historie, tak tady začnem řešit operační systémy pro 8­-bitové počítače, MS­-DOS, programovací jazyky atd. Nemyslím si, že je podstatné kdo co původně vymyslel, protože s většinou věcí to funguje tak, že více lidí vymyslí různé zajímavé věci a někdo to poskládá do kupy. Druhá věc je ta, že bývá běžné, že někdo dostane nápad koupit nějakou firmu nebo alespoň ukrást některého programátora co se podílí na něčem zajímavém a začne vyvíjet svoji vlastní větev. A tak tu běží vedle sebe dva téměř identické projekty. A kdo pak vlastně co kopíruje? Vy to víte? .... já teda ne.
A hlavně proč nevyužít něco co funguje někde jinde, upravit to pro své potřeby a použít ve svém výrobku. Když je něco dobré, tak se přece za každou cenu nebudu snažit vymyslet něco úplně jiného. Děje se to tak všude, nejen v IT a žaluje někdo někoho?

Jinak bych se vsadil, že valná většina uživatelů ani netuší, že to co jim běží v jejich Apple hračce je varianta OS UNIX. Že když se posadím k Ubuntu a pak přesednu k Lionu, tak v podstatě používám stejné aplikace a funguju podobně. A vadí to někomu, řeší to někdo? Ne. Proč taky? O to přece jde, aby se uživatel nemusel učit jiné ovládání a jiné aplikace podle toho jestli pracuje na tabletu, notebooku, počítači nebo telefonu.

Ano v mém případě se asi na věci dívám jinak, nejsem běžný uživatel a nemám rád, když si tzv. zařízení dělá co chce a nemám nad tím kontrolu, ale i to se dá zařídit ­(díky bohu za terminal emulátor­). Ale je spousta lidí co to vidí obráceně a plně automatický ­"Apple style­" jim vyhovuje. A o to jde. Každá věc je zaměřená na určitou cílovou skupinu uživatelů a Jobs si tu svou našel u uměl jim dát co to chtěli. A že jsou výrobky drahé ... ano jsou a jinak to asi nejde. HW je plus­-minus stejný a s cenou se moc nedá dělat, ale peníze, které Apple rve do vývoje, reklamy, prodejního kanálu, školství a soudních sporů si Apple nevytiskne ... takže někdo to zaplatit musí.
Odpovědět4  2
Dainn (5) | 27.9.20120:27
"Apple se vždy prosazoval tím, že se mu dařilo přicházet s novou redefinicí technologií.­" Asi jste zapomněl na časy minulé, kdy tyto ­"redefinice­" byly i technologicky zastaralé ­(viz první ­"all­-in­-one­" verze PC se zastaralými HDD­) nebo všechny ty ­"skvělé­", dnes již zapomenuté výstřelky počínaje Pippin­-em a konče platformou Next, kde u posledně jmenovaného sice nešlo primárně o Apple, ale o S.Jobse. A když již zmiňujete kauzu GUI, Apple versus MS Windows 95, bylo by slušností připomenout, že Apple dnes prokazatelně existuje jen díky tomu, že MS urovnal spor a patří mu ­(kdo ví zdali dosud­), opravuji, patřil mu 34% podíl akcií Applu! Nebýt této skutečnosti, tak Apple dnes už zaručeně není! Je dohledatelné, že bez podílnika a strategického partnera neměli šanci na přežití. To ostatně zjistil svého času i S.Jobs u svého výše zmíněného soukromého podnikání.
Odpovědět0  0
JiVy (622) | 27.9.20122:15
To přece nijak neodporuje tomu, co jsem psal. Redefinice technologie znamená to, že vzali stávající technologie a nabídli nový způsob jak je používat tak, aby to vyhovovalo zejména lidem, které nezajímají technologie pro technologie.
To, že MS investuje do slibných technologií a často do konkurence je dáno jejich snahou budovat si pozici jedničky na trhu. V době, kdy Apple uvedl System 7, MS měl MS DOS 5.0. Každý Mac vedle GUI, na které se MS dotáhl až o 10 let později, obsahoval zvukovou a síťovou kartu, což dneska vypadá jako samozřejmost, ale v té době by takto vybavené PC stálo víc než srovnatelný Mac. O tom, že se člověk často musel rozhodovat, jestli bude na PC využívat myš, nebo zvuk, protože se oboje ovladače prostě nevešly do paměti najednou.
Prostě v první polovině 90. let PC za Apple zaostávaly zejména kvůli OS.
O tom, že se PC nakonec prosadily jako standard nerozhodla lepší technologie, ale lepší marketingový model. Otevřená platforma otevírající trh levným tchajvanským klonům postupně ovládla trh. Apple byly navíc považovány za technologicky vyspělejší a jako takové podléhaly regulacím COCOM, takže jejich prodej do zahraničí byl regulován.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.