Apple může zamknout MacBook Pro či iMac Pro po provedení neautorizované opravy
8.10.2018, Jan Vítek, aktualita
Společnost Apple je jednou z těch, které jsou snahy zákazníků o opravu zakoupených produktů trnem v oku, pokud ovšem nezahrnují autorizovaný servis. To ji v této době charakterizuje společně s designem produktů, který často znemožňuje jednoduchý servis.
Nedávno jsme se opět podívali na souboj amerických farmářů s firmou John Deere, v němž první strana bohužel prohrává. Dá se říci, že John Deere je s ohledem na naše téma firmou Apple ve světě zemědělských strojů. Celkově však jde o velké téma pro zákazníky po celém světě a jak je vidět na příkladu zmíněných firem, jeho záběr je velice široký.
Výrobci by samozřejmě obecně tuze rádi, kdybychom poškozené věci neopravovali a hned letěli pro nové. Řada firem tak nasadila hned dvě mocné zbraně, které když se zkombinují, dokáží jím onen ultimátní cíl značně přiblížit. Jednak je to snaha znemožnit nám opravu věcí podomácku či u šikovného řemeslníka, který však neprovozuje autorizovaný servis a pak to je navrhování produktů tak, aby tato oprava byla složitá a nejlépe také vyžadovala výměnu i fungujících dílů, což znamená, že šroubky jsou fuj a nastupuje lepidlo.
To se v případě firmy Apple odrazilo naposledy v klávesnicové aféře, kdy nový model pro notebooky dokázalo vyřadit z provozu zrnko písku, přičemž právě kvůli designu celého produktu nebylo možné vyměnit pouze samotnou klávesnici, jak by mělo být samozřejmé. Problém nevyřešil ani druhý model klávesnice a až její třetí revize je na tom lépe.
čip T2, aneb killswitch proti neautorizovaným opravám - iFixit
Bývalo naprosto běžné, že jsme si mohli objednat domů právě třeba novou klávesnici pro notebook a tu si sami vyměnit přinejhorším po konzultaci se servisním manuálem, pokud nebylo jasné, kudy se do notebooku leze. Z takovéto opravy ale výrobce počítače pochopitelně vůbec nic nemá, takže jaká je nejnovější akce firmy Apple?
Dle serveru Motherboard dokumenty rozeslané v rámci Apple Authorized Service Provider ukazují na funkci čipu T2, která "neodborně" opravené MacBook Pro či iMac Pro uzamkne (staročesky řečeno brickne) s upozorněním na provedení neautorizované opravy. To v případě notebooků zahrnuje opravu/výměnu displeje, desky, klávesnice, touchpadu či zařízení Touch ID a v případě desktopů jde o desku či jakékoliv úložné zařízení s paměťmi Flash. Systém se nezapne do té doby, než bude odemčen pomocí Apple Service Toolkit 2, kterým disponují právě autorizované servisy. Je třeba zdůraznit, že tato funkce ještě nebyla zprovozněna, což si ověřili na iFixit. Je tak otázka, kdy a zda bude.
Extremetech také upozorňuje na ten fakt, jak firmě Apple na rozdíl od jiných "neiphonových" divizí pěkně rostou tržby za různé služby, mezi něž patří právě také AppleCare a celkový servis produktů. V celkovém měřítku pak samozřejmě nejde pouze o Apple a jeho produkty, ale o Apple jako firmu, která udává krok. Stačí se podívat na to, jak se po jejím příkladu rozšířily vykouslé displeje nebo naopak začaly zanikat klasické 3,5mm sluchátkové konektory. Takže jen abychom se nedivili, kdyby od Applu ostatní výrobci okoukali i toto.