Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Apple: prodeje iPhonů spadly o 15 %, vše ostatní vzkvétá

30.1.2019, Milan Šurkala, aktualita
Apple: prodeje iPhonů spadly o 15 %, vše ostatní vzkvétá
Společnost Apple v noci vydala výsledky svého hospodaření, které kromě čísel i ukazují to, kterým směrem se společnost chce vydat, co se jí dařilo a co naopak ne. Tentokrát to pěkně projely iPhony.
Není to tak dávno, co společnost Apple svou hodnotou přesáhla jeden bilion dolarů. Jenže napjaté vztahy mezi USA a Čínou i ne až tak dobře se prodávající iPhony způsobily, že investoři poslali cenu akcií společnosti dolů, ta se nyní pohybuje okolo 730 miliard USD a před Applem je už i Amazon (780 mld. USD) a Microsoft (790 mld. USD). Apple teď v noci předložil své finanční výsledky za poslední čtvrtletí roku 2018 a není to tragédie, jaká se od analytiků čekala. Pojďme se tedy podívat, co se za poslední tři měsíce stalo.
 
Apple logo
 
Předně se opravdu ukázalo, že prodeje iPhonů nebyly zas až taková sláva, příjmy spadly o 15 %. Z nabídky vypadl levný iPhone SE a objevily se nové, velmi drahé iPhony XS a XR. Při výrazně vyšší průměrné ceně iPhonu to musí znamenat, že počty nově prodaných kusů musely padat o několik desítek procent. Už není divu, že Apple přestal zveřejňovat počty prodaných kusů. To ale nemusí nutně znamenat, že se snižuje uživatelská základna (ta vzrostla na rekordních 1,4 mld. lidí), ale i to, že lidé jsou spokojeni se svými staršími iPhony a nechtějí kupovat nové. Jen tak pro zajímavost, prodeje spadly 61,1 mld. USD na 51,9 mld. USD (oněch -15 %). Přitom celkové příjmy společnosti spadly z 88,2 mld. USD na 84,3 mld. USD (-4,4 %).
 
Apple iCloud
 
Tato čísla ukazují ještě jednu věc, a to fakt, jak moc je Apple závislý na prodejích iPhonů. Ty totiž tvoří 61,5 % jeho příjmů. To je pro společnost nepříjemný fakt, který se snaží řešit snížení závislostí na produktech (ty spadly ze 79,2 mld. USD na 73,4 mld. USD, tj. -7,3 %). A očividně se to začíná pomalu dařit. Kategorie služeb, kam spadá např. App Store, iCloud nebo Apple Music, totiž vzrostla o 19 % z 9,1 mld. USD na 10,9 mld. USD. Proti hardwaru je to sice stále jen malá část společnosti, ale postupně nabývá na významu. Pokud Apple rozjede svou streamovací službu pro video (měla by údajně být v dubnu) a další pro hraní her, mohl by se konečně oprostit od závislosti na produktech a zamířit zpět nahoru. Ostatně služby mají nyní už 360 milionů předplatitelů (před rokem to bylo o 100 milionů méně).
 
Apple iPad Pro
 
Pojďme ale ještě zpět k produktům. Macy vzrostly o 9 % na 7,4 mld. USD, iPady šly nahoru dokonce o 18 % na 6,7 mld. USD a wearables, velký módní hit dnešní doby, vzrostly o cca 35 % na 7,3 mld. USD. Čísla zveřejněná Applem ale ukazují i jiné zajímavé hodnoty. Náklady na produkty a služby klesly z 54,4 na 52,2 mld. USD. Další administrativní náklady si vzaly 8,7 mld. USD, přičemž se dozvíme čísla i o vývoji nových produktů. V tomto čtvrtletí do toho Apple investoval 3,9 mld. USD, tedy 4,6 % příjmů. Konečně to nejzajímavější je čistý zisk, a ten klesl jen mírně z 20,065 mld. USD na 19,965 mld. USD.
 
Apple také uvedl, kde se mu dařilo a kde ne. Největší propad byl v Číně o 27 % (o 4,8 mld. USD), tohle docela zabolelo. Dolů šel ale i v Evropě (-3 %) a Japonsku (-4 %). Naopak na největším trhu, v USA, se Applu dařilo a dostal se o 5 % výš. Přesto Tim Cook předpokládá, že se situace v Číně zlepší a v budoucnu se zde výrazně vyšvihne. Rovněž přiznal, že kvůli měnovým vývojům jsou nové iPhony příliš drahé a na některých trzích je tak o něco zlevní.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama