Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
17.5.2017, Jan Vítek, aktualita
Aquantia chce pohnout s rychlostí ethernetu na PC, která je už dlouhou dobu zamrzlá na 1 Gb/s. Na trh tak vypouští nové karty AQN107 a AQN108, které nabízí podporu ethernetu s propustností až 10 Gb/s. To má ale několik háčků.
sakul511 (94) | 22.5.201719:34
V dobách, kdy se začaly nasazovat do desek 1Gb síťovky taky to vypadalo jako přehnaný nesmysl, ale časem se to tíky masivnímu nasazování tak rozšířilo, že je možné díky tomu mít doma GbE síť za levné peníze, a v době, kdy toto bude tak rozšířené, že 10G síťovka bude za 1000, tak už disky mohou být někde jinde, takže je dobře, že se to začíná rozšiřovat, před 8 lety jsem měl 1G síťovku ve 100M síti, nyní mě občas už začíná limitovat i ta 1G síť, když zálohuju data po síti, HDD mají na sekvenční zápis 150MB, když je strčím do RAID0 tak to dá 300MB a tam už je Gb síť limitující
Odpovědět0  0
archenroot (27) | 22.5.201720:25
Presne!
Odpovědět0  0
Eskymak (1057) | 17.5.201722:57
Už jen aby se to rozšířilo. Klidně si natáhnu další kabel od PC přímo k diskovému poli, netřeba mít na tom 10Gb internet, na kterém bude stejně sedět nějaký modem­/router­/.... Ale kopírovat desítky GB na diskové pole po 1Gb ethernetu je opruz.
Odpovědět2  0
wrah666 (6205) | 17.5.201717:13
Dostatečnost nebo nedostatečnost 1GB ethernetu velmi záleží od kvality komponent. Připojit nejlevnější NAS k stolnímu pc přes integrovanou síťovku, nejlevnejší switch, nejlevněší kabeláží a pak si stěžovat, že ten krám jede pomalu.. ­(jako jsem to zažil­) Jako pokud je NAS ­(či server­) vybaven běžnými disky o 5000 otáčkách, je při rozumné kvalitě součástek rychlost dost solidní. Respektive spíš narazí na rychlost toho disku než na kapacitu sítě.
Odpovědět0  0
archenroot (27) | 17.5.201713:23
Tohle urcite uvita nejeden domaci uzivatel, ktery potrebuje propojit nekolik stroju necim vic. Switche jsou nechutne drahe, ale zase pres crosscable a dve levne sitovky a 10gbit sit je na svete.

Ja osobne jsem si takovou sit stavel pred dvema lety doma, ale na SFP+ portech. Sitovky i dual port stoji 1000­-3000 CZK. Hlavne ale oproti 10gbit ethernetu jsou na trhu super levny 24, ale i 48 portovy SFP+ switche quanta lb6, resp. lb8. Podporujou jen layer 2­/3­/4, ale to staci. Hlavne stojej 10,000 CZK, ne pul milionu a to je pro domaciho uzivatele ten pravej LOL.
No a pokud je potreba vetsi datovej pruvan, tak i s jednou dual port sitovkou dostanes rovnou lehce pod 20Gbit pres tcp multipath, jestli chces vic, tak si tam dej vic sitovek, tj. . Samozrejme multipath neni vsemocny a dochazi k urcite dekradaci. Z teoretickeho 60gbitu ­(3x dualport NIC­) dostanes lehce pres 50gbit viz napr. http:­/­/multipath­-tcp.org­/pmwiki.php?n=Main.50Gbps

Presun 50GB za 10 vterin neni spatny vs 8 minut na 1gbitu, a clovek si na to rychle zvykne :­-)
Odpovědět2  2
Cemada (1225) | 17.5.201714:23
Na co to při takové rychlosti ukládáš?


Odpovědět0  0
archenroot (27) | 18.5.201710:13
Mam dva diskove systemy:

1. 1U nody ­- kazdy 5x 6TB disku a 144GB ram na kterych mi bezi Spark distribu iovany vypocetni cluster. Load jde rovnou do RAM, pri cteni z disku seqkvencne je tam nejaky top 800MB za vterinu z jednoho nodu ­(realita je nize­). Tyto bezi na Hadoop softwarovem file systemu pouze s double ­(neni to produkce­) replikaci. Nekdy to vypinam a bezim uplne bez replikace, tj. dostanu 2x vice mista. Mam tech nodu 5, tj. double replikace 75TB, bez replikace 150TB raw. Jinak na produkcnich Hadoop clusterech se pouziva minimalne 3x replikace. Ale ja mam data ulozena jinde a velkou cast generuju

2. No a na ­"klasicky­" data mam softwarovej raid 4U server, kde mi bezi 3x pole RAID 6 ­(kazde 8x 6TB disku­). Vsechny 3 pole jsou spojeny vrstvou strip, tj. RAID 0. Teoretickej peak je 1200 MB­/s cteni, ale realne jedno pole cte nekde okolo 600­-900MB­/s, x3 = 2­-3GB­(ne Gbit­)­/s ­- nedelal jsem ale benchmarky. A asi to stejne rozdelim na jedno RAID 6 na kriticka data a dalsi dam jen do RAID 0, tj. RAID60, protoze se mi to zda dost nebezpecne ­-> jedno pole neobnovim a vsechno je v pici :­-­). Managuje to mdadm, ale uvazuju, ze to cele, nebo jedno z nich prevedu na BRTFS, kterymu ale porad moc neverim, takze spis kriticky data na ZFS. BRTFS ma hodne cool featury, ale jeste nedospel. Spolecne se ZFS se taky staraj o datovou integritu, kde mdadm se stara jen o integritu pole.
Odpovědět1  0
Cemada (1225) | 18.5.201717:05
Rozhodně nestandardní domácnost :­-D
Odpovědět2  0
kazaxx (321) | 18.5.20178:40
50GB za 10 vterin? To je 5000 MB­/s. Taky by mě zajímalo na co ukládáte. NVME v Raidu nebo Ramdisk?
Odpovědět0  0
archenroot (27) | 18.5.201710:18
Tohle jsem jenom testoval podle Multipath TCP experimentu viz link v mojem prispevku. Standardne mam v masince 1x 10GBe dual port, z ktery dostanes ~17­-18Gbit a to staci. A jak jsem odpovedel vyse, vetsina jde na Hadoop cluster ­- RAM a independent disky.
Proto jsme ted taky poridil ty 48 10GBe switche, na ebay ho najdes za 10,000 CZK ­(z Ameriky, takze plus clo a doprava­). Pokud se do toho pustis, tak Multipath muze byt nekdy non­-CPU friendly, ale da se vyladit.
Odpovědět1  0
kazaxx (321) | 18.5.201710:58
Takže cena vyloženě pro domácnosti
Odpovědět0  0
Cemada (1225) | 17.5.201713:13
Pro domácnosti to zatím vidím jako nereálné. Jednak cena a druhak 10Gbps = 1250MB­/s ­(jestli dobře počítám­), takže pro max.využití musí tyhle rychlosti dávat i uložiště v zařízení ­(PC, NAS,...­)
Myslím, že pro domácnost je 1Gbps na dlouho dobu naprosto dostačující, případně se přejde na 5Gbps, kde stačí CAT5e kabely.
Odpovědět2  1
kazaxx (321) | 18.5.20178:59
1250MB­/s umí jen NVMe. Jelikož NVMe čip je SSD, je nutné ho mít v Raidu, náhlá ztráta dat může být rychlá a bolestivá. Jenže to je investice kolem 8tk za ­"disky­". Karta bude stát tak 2–3,5tk... Nutnost vlastní stavby NASu s kvalitní deskou pro 2x NVMe nebo koupě PCIe x16 NVMe. V prvním případě se bavíme o 4tk ve druhém o 8tk za disk.
Tohle mi opravdu nepřijde jako pro domácnosti :­-D
Odpovědět0  0
archenroot (27) | 18.5.201710:20
Tak zalezi jaky druh domacnosti mas, je to jen o uhlu pohledu
Odpovědět2  0
kazaxx (321) | 18.5.201711:13
když mi někdo řekne domácnost, tak vidím fotříka co má IT jako koníček, dvě nezbedné děti a otravnou manželku a malý nas na fotky a filmy. když to vezmu podle reklam jak nám vnucují životný styl, tak fotříka se spokojenou manželkou, spokojenýma dětma s barákem na hypo, autem na leasing a bytem v internetu věcí a NASem na rodiné fotky, pohádky pro děti, finanční agendu a podobné kokotiny. Ale ani jedna těchto kategorií nedá 30tk a více aby potřeboval nahradit 1Gb­/s něčím rychlejším :­-D To není úhel pohledu, to je realita.
Odpovědět0  0
archenroot (27) | 18.5.201713:17
Uplne levne scenario: mam dva kompy, kazdy nejake rychle SSD, tak i v takovym scenari je 1Gbit uz limitujici. Ja si davam do kompa vzdycky raid 0, data mam stejne jinde a jde mi jen o vykon. ­- jasne bavim se o sekvencnim read­/write only mode. s jednim ssd mam 4­-5x rychlost disku nez sit, v raid 0 se dostavame nekam k 1GB­/s, a tam uz se ti vyplati koupit 2 10GBe sitovky a propojit ty masinky rychlejc.
Odpovědět2  0
archenroot (27) | 18.5.201710:23
Ale jako celkove to neni za hubicku, to urcite ne...
Odpovědět1  0
15degren (146) | 17.5.201712:24
1 Gb je jen doménou domácích sítí a 10 Gb firemních ? Tak to nevim v jakém státě pisálek žije, ale 10 Gb ethernet se nepraktikuje ani ve firmách když nepočítám turbo propojení mezi swtichem popř. optiku na propojení switchu a sem tam 10 Gb napojení serveru­/nasu, tak neznám ve střední evropě jedinou firmu kde by běžela podstatná část sítě na 10 Gb ethernetu ba co ani neznám firmu kde existovala koncová přípojka 10 Gb ethernetu kde se lze k takové rychlé síti připojit i ve velkých firmách je víc než 1Gb přípojka používána čistě na propojení rack­/switch­/nas­/serveru nic víc. Je to prostě zbytečné a extrémně drahé nikdo to nikde neprovozuje.
Odpovědět3  3
Jan Vítek (3359) | 17.5.201712:35
Zkuste nejdříve porozumět tomu textu, než začnete urážet.
Odpovědět1  5
archenroot (27) | 17.5.201713:12
Souhlasim, taky neznam firmu, ktera by mela 10gbit jako standard ethernet v kancelarich. Ale kdyz budou 10gbe sitovky v zarizenich by default, urcite to nejak na trh zapusobi a potencionalne prinese na trh levnejsi 10gbe switche.

Serverovny to je neco jineho, podle potreby lze skalovat i pres 100gbit na multipath TCP. Otazka je spis ohledne ethernetu jako takoveho. Ma dost velkou latency pro nektere druhy pouziti a velde toho tu mame overenej infiniband and fiberchannel...

Celkove to urcite zbytecne neni, jen zalezi na velikosti dat, s kteryma pracujes. A argument typu, ze velky data patrej na server neberu. Pro AI muze mit datovej set treba 1 nebo taky 10TB, ale k sestaveni muze dojit na pracovni stanici a fakt nemam problem postavit dnes nejakej jednoduchej raid ve workstation z 8TB­/10TB disku. Kdyz to pak ladujes na server a zpet abys to doladil, tak proste 1Gbit vs 10Gbit je znat, ja si napr. postavil doma levnej 60Gbit. Tvoje predstava zbytecnosti vychazi jen z tvoji zkusenosti, ktera je nutne omezena.

Ale souhlasim, v soucasnosti je to ukrutne drahe!
Odpovědět2  0
kazaxx (321) | 18.5.20179:06
Stále se naraží na to, na co zapisovat. Pro využití přensou buď musí být velké diskové pole v raidu ­(a kněmu stejné diskové pole pro zálohování­) nebo NVMe v raidu a k němu opět stejný ­"zrcadlo­" pro zálohování. Takže v prvním případě prostor, ve druhém cena. A také konkurenční HW pro přenos velkých dat.
Odpovědět0  0
kazaxx (321) | 18.5.201711:20
Tak jako to jo. Jak už jsem psal v jiných příspěvcích, problém je hlavně na co zapisovat. Moderní technologie co to dají stojí ranec ­(nad rámec investic hodně firem­) a nebo starší způsob, ale prostorově a údržbově náročný. Tohle v 99 % firem co má síť na emaily a sdílený prostor pro wordy a excely a jpegy, to prostě je zbytečná investice. To si radši ředitelé pošlou z firmy ­"malou domů­" než aby investovali do IT když, notabene když už neinvestují ani do zaměstnanců.

Důležite ale je že se ta technologie tímto způsobem bude rozšiřovat a tím bude i tlak na lepší cenu pro SSD ­"disky­", kvalitnější čipové sady pro základní desky a PCB, vymakanější řadiče disků a tak.
Odpovědět0  0
archenroot (27) | 18.5.201713:01
Souhlas.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.