Sapphire Radeon HD 6870: dobrá volba
14.1.2011, Petr Štefek, recenze
Sapphire přispěl svou troškou do mlýna grafických karet s rozumným poměrem ceny ku výkonu s dnes testovaným Radeonem HD 6870. Jak si vede s odstupem dvou měsíců ve srovnání se starými soupeři?
Kapitoly článku:
Radeon HD 6870 je na trhu již několik týdnů a jeho cena se přiblížila hranici 5000 Kč, kam je tlačen příchodem GeForce GTX 570 a také Radeonem HD 6950. Z našich článků již víme, že modely Radeon HD 6800 užívají pravděpodobně jako poslední karty z produkce AMD starší VLIW5 architektury s pěticí výpočetních jednotek v jedné ALU. Novější, výkonnější a dražší Radeony HD 6900 již užívají zbrusu nové architektury, která se má uplatnit především v novějších hrách. Tento handicap ale Radeonu HD 6870 nemusí příliš vadit, neboť čip samotný je stále dostatečně výkonný na jakoukoli současnou hru.
Radeon HD 6870 je vybaven stejně jako levnější model grafickým jádrem Barts, které je vyráběno 40nm technologií a v našem případě pracuje na standardním taktu 900 MHz. Radeon HD 6870 disponuje 1120 stream procesory a 32 rasterizačními jednotkami, které doplňuje 56 texturovacích jednotek. Výsledek je pixel fillrate na úrovni 29 Gpixel/s a texel fillrate 50 Gtexel/s, což je velmi slušná hodnota, ale zároveň nás samotný takt upozorňuje, že příliš prostoru pro zvyšování frekvence jádra pomocí přetaktování zde již nebude.
Podívejme se třeba na cenu GeForce GTX 470, která se od svého uvedení propadla z cen okolo 9 tisíc korun na něco málo přes 5 tisíc, ale stále je o nějakou stovku dražší než Radeon HD 6870 . Pokud si dnes vybíráme kartu okolo 5 tisíc korun, tak musíme zvážit dva fakty. První je, že Radeon HD 6850 stojí o více než tisíc korun méně a ten druhý, že podstatně výkonnější Radeon HD 6950 stojí jen o tisíc korun více. Radeon HD 6970 má tedy poměrně těžkou úlohu.
Radeon HD 6870 je vybaven stejně jako levnější model grafickým jádrem Barts, které je vyráběno 40nm technologií a v našem případě pracuje na standardním taktu 900 MHz. Radeon HD 6870 disponuje 1120 stream procesory a 32 rasterizačními jednotkami, které doplňuje 56 texturovacích jednotek. Výsledek je pixel fillrate na úrovni 29 Gpixel/s a texel fillrate 50 Gtexel/s, což je velmi slušná hodnota, ale zároveň nás samotný takt upozorňuje, že příliš prostoru pro zvyšování frekvence jádra pomocí přetaktování zde již nebude.
Grafická karta | Radeon HD 6850 | GeForce GTX 470 | Radeon HD 6850 |
GPU | Barts | GF100 | Barts |
Počet tranzistorů | 1.7 mld. | 3 mld. | 1.7 mld. |
Výrobní technologie | 40 nm | 40 nm | 40 nm |
Frekvence jádra | 775 MHz | 607 MHz | 900 MHz |
Frekvence shaderů | 775 MHz | 1215 MHz | 900 MHz |
Počet shaderů | 192 (5D) | 448 (1D) | 224 (5D) |
Pixel fillrate | 24 800 Mpix/s | 24 280 Mpix/s | 28 800 Mpix/s |
Texel fillrate | 37 200 Mtex/s | 33 992 Mtex/s | 50 400 Mtex/s |
Počet RBE | 32 | 32 | 32 |
Počet TMU | 48 | 56 | 56 |
Velikost paměti | 1024 MB GDDR5 | 1024 MB GDDR5 | 1024 MB GDDR5 |
Frekvence paměti | 4 000 MHz | 3348 MHz | 4 200 MHz |
Šířka sběrnice | 256-bit | 320-bit | 256-bit |
Propustnost sběrnice | 128 000 MB/s | 133 900 MB/s | 134 400 MB/s |
Verze DirectX | DirectX 11 | DirectX 11 | DirectX 11 |