Rambus uvádí 8GHz paměti XDR2
8.7.2005, Milan Šurkala, aktualita
Druhá generace vysokorychlostních pamětí XDR od Rambusu byla představena. Má nahradit paměti GDDR3, od kterých se ale stále ještě mnoho slibuje. Na druhou stranu, XDR2 paměti mají být pětkrát rychlejší. Zatímco XDR paměti pokrývaly frekvence...
Druhá generace vysokorychlostních pamětí XDR od Rambusu byla představena. Má nahradit paměti GDDR3, od kterých se ale stále ještě mnoho slibuje. Na druhou stranu, XDR2 paměti mají být pětkrát rychlejší. Zatímco XDR paměti pokrývaly frekvence 3,2-6,4GHz, XDR2 začínají na 8GHz. XDR paměti bude používat například PlayStation 3. XDR2 by se měly na trhu objevit v roce 2007. Nyní se podívejme, co nového přináší.
Microthreading
Tato technologie umožňuje lépe využívat přenosovou rychlost datové sběrnice. Zatímco klasické DRAM paměti využívají toho, že posílají jednotně velké bloky paměti obsahující data, ve kterých se požadovaná data vyskytují (32byte balíčky obsahující třeba jen 8byte požadovaných dat), XDR2 paměť na to jde trochu chytřeji. Celý balíček totiž zaplní požadovanými daty, tedy náš 32byte balíček bude obsahovat třeba 4×8byte požadovaných dat. Nevezme tedy celý 32byte balík z paměti a ať si v něm procesor požadovaná data najde, ale najde požadovaná data, hodí je do balíčku a není tedy nutno přenášet zbytečně nepotřebná data. Požaduje-li procesor další menší balíčky, přidá do velkého transportního balíku další požadovaná data až všech 32byte zaplní. Přenos menšího množství dat je umožněn tím, že 8 klasických buněk CMOS-DRAM je rozděleno na 16 nezávisle adresovatelných buněk. Při přístupu k datům tak má na starosti menší oblasti a za jeden takt může zpracovat více žádostí na data z různých adres v paměti. Dalším efektem je snížení spotřeby elektrické energie.
Zjednodušeně řečeno, když budeme požadovat 8 jablek (8byte), 8 hrušek (8byte), 8 banánů (8byte) a 8 pomerančů (8byte), nepotřebujeme čtyři auta pro každé ovoce zvlášť, které vezme celou bednu s ovocem s 32 kusy (32byte) a my si požadovaných 8 kusů z každého vybereme jak by tomu bylo v případě pamětí DRAM, ale bude stačit jedno (32byte), které vezme přímo čtyřikrát těch osm požadovaných kusů ovoce a efektivně tak využije svou kapacitu.
Adaptivní časování
Z časů pamětí RDRAM si i nové XDR2 berou jednu vymoženost. Pro zachování stejného časování více paměťových kanálů musí být i délky drah procesor-paměť pro každý slot shodné. XDR2 však stejnou délku drah nevyžaduje. Při inicializaci pamětí se nastaví časovaní podle nejdelší dráhy. To umožňuje výrobcům desek podstatně vyšší tolerance při výrobě a umožňuje snížit náklady na výrobu.
Transmit Equalizaion+DRSL Signaling
Stejně jako roste frekvence a tím i množství přenášených dat, vzrůstá i šum a tím pádem i náchylnost k výskytu chyb. Zde dochází k tomu, že signál je upraven tak, aby při příchodu do požadovaného místa dostal svůj správný tvar a nedocházelo k jeho odrazu nebo přílišnému zeslábnutí.
Zdroj: www.rambus.com
Microthreading
Tato technologie umožňuje lépe využívat přenosovou rychlost datové sběrnice. Zatímco klasické DRAM paměti využívají toho, že posílají jednotně velké bloky paměti obsahující data, ve kterých se požadovaná data vyskytují (32byte balíčky obsahující třeba jen 8byte požadovaných dat), XDR2 paměť na to jde trochu chytřeji. Celý balíček totiž zaplní požadovanými daty, tedy náš 32byte balíček bude obsahovat třeba 4×8byte požadovaných dat. Nevezme tedy celý 32byte balík z paměti a ať si v něm procesor požadovaná data najde, ale najde požadovaná data, hodí je do balíčku a není tedy nutno přenášet zbytečně nepotřebná data. Požaduje-li procesor další menší balíčky, přidá do velkého transportního balíku další požadovaná data až všech 32byte zaplní. Přenos menšího množství dat je umožněn tím, že 8 klasických buněk CMOS-DRAM je rozděleno na 16 nezávisle adresovatelných buněk. Při přístupu k datům tak má na starosti menší oblasti a za jeden takt může zpracovat více žádostí na data z různých adres v paměti. Dalším efektem je snížení spotřeby elektrické energie.
Zjednodušeně řečeno, když budeme požadovat 8 jablek (8byte), 8 hrušek (8byte), 8 banánů (8byte) a 8 pomerančů (8byte), nepotřebujeme čtyři auta pro každé ovoce zvlášť, které vezme celou bednu s ovocem s 32 kusy (32byte) a my si požadovaných 8 kusů z každého vybereme jak by tomu bylo v případě pamětí DRAM, ale bude stačit jedno (32byte), které vezme přímo čtyřikrát těch osm požadovaných kusů ovoce a efektivně tak využije svou kapacitu.
Adaptivní časování
Z časů pamětí RDRAM si i nové XDR2 berou jednu vymoženost. Pro zachování stejného časování více paměťových kanálů musí být i délky drah procesor-paměť pro každý slot shodné. XDR2 však stejnou délku drah nevyžaduje. Při inicializaci pamětí se nastaví časovaní podle nejdelší dráhy. To umožňuje výrobcům desek podstatně vyšší tolerance při výrobě a umožňuje snížit náklady na výrobu.
Transmit Equalizaion+DRSL Signaling
Stejně jako roste frekvence a tím i množství přenášených dat, vzrůstá i šum a tím pádem i náchylnost k výskytu chyb. Zde dochází k tomu, že signál je upraven tak, aby při příchodu do požadovaného místa dostal svůj správný tvar a nedocházelo k jeho odrazu nebo přílišnému zeslábnutí.
Zdroj: www.rambus.com