Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
6.6.2024, Milan Šurkala, aktualita
Asus by svými novými notebooky ProArt P16 mohl zaútočit na oblíbené profesionální notebooky Apple MacBook Pro 16. Jeho 16" novinka má totiž procesor Ryzen AI, GeForce RTX 4070 a 16" 4K displej.
komplikator (808) | 6.6.20248:47
Mimochodem casto tu chodi lidi co maji problem s pevne pajenou RAM.

V laptopech na sloty zapomente. Jak nove AMD, tak Intel i Qualcomm maji RAM soucasti SoC, stejne jako Apple silicon nebo telefony.

Nektere stroje s Qualcomm maji i pajene disky protoze mohou pouzit UFS4 a ne NVMe.
Odpovědět1  1
komplikator (808) | 6.6.20247:53
"Překvapivé je ale to, že Asus nevyužil větší úhlopříčky k tomu, aby nad MacBookem získal výhodu v numerické klávesnici.­"

ASUS má spousty velkých laptopů zkriplených numerickou klávesnicí, tohle je končeně stroj, který dává smysl.

Numerická klávesnice jde proti ergonomii ­- střed hlavy, touchadu, klávesnice a displeje v jedné ose ­- posouvá hlavní blok klávesnice doleva mimo středovou osu a ruce musí být šejdrem položené směrem doleva. Stejně tak se posouvají touchpady doleva, což kromě ergonomie vypadá hrozně, jako by návrháři měli upito, když to kreslili a netrefili střed :D

Osobně bych laptop s numerickou klávesnicí nekoupíl právě kvůli ergonomii a že ten výběr je velice omezený, naštěstí je to specifikum hlavně levných strojů a v prémiové třídě ty numerické bloky nebývají tak časté.

Pokud bych z nějakého důvodu potřeboval numpad, tak za pár stovek koupím externí, který bude mít nezkriplenou, plnou velikost, samozřejmě bezdrátový ať mám plnou volnost kam ho umístit.
Odpovědět0  7
Parkuta (27) | 6.6.20247:47
Krásný stroj s úžasným 4K OLED. Jen jsem se nedočetl, jakou frekvenci panel má. Doufám, že více jak 60 Hz. Jinak absence numerické klávesnice je fakt pro mě špatný počin. Na 16­" už tam opravdu místo asi je. Nekupuji notebooky bez numerického bloku.
Odpovědět3  0
michalosss (53) | 6.6.20247:53
Nene, bohuzel, ma presne 60Hz....Ale u OLEDu to uplne neva, chova se to jak 90Hz IPS....

Ale je to skoda
Odpovědět0  0
komplikator (808) | 6.6.20247:58
Jako že 60Hz OLED žere jako 90Hz IPS? No on žere asi ještě víc, záleží na obsahu :D

A ne refresh rate se jinak nechová, OLED má jen rychlejší response time, v podstatě není nic lepšího a proto třeba hráči hojně mění 240+ Hz IPSka za třeba jen 120Hz OLED, protože nemají ghosting.
Odpovědět0  5
michalosss (53) | 6.6.20248:26
Prosim te, delaji se proarty i se 120Hz....Je tu proste jen levnejsi display.

Ne, nemel hovadiny, 60Hz OLED je pocitove lepsi nez 90Hz IPS, to jsem tim myslel, nic vic, nic min, prave diky okamzite odezve...

A ano, OLED v notebookach zere vetsinou skoro 2x tolik co kvalitni IPS...
Odpovědět3  0
komplikator (808) | 6.6.20248:32
Kombinace 4k + 120Hz je problém i ve spotřebě. A ano jsou, třeba ten parádní 13­" tablet s SGXElite má 120Hz, ale variabilní, nač 120Hz když to sedí na ploše nebo koukáš 24FPS video, ať to hezky zpomalí na 24Hz a při ­"nicnedělání­" na 10 nebo 1Hz, šetří to baterii.

OLED žere víc, když máš světlý obsah, když je tmavý tak ne, pak samo záleží na jasu, kvalitní IPSko s 600 nity bude ve finále žravější než OLED s 400 nity a tmavým obsahem. Problém je potom použítí venku, nejde na tom nic vidět a na velký jas je třeba dvojitý OLED a to je samo daleko nákladnější. Do CopilotPC s Qualcomem většina výrobců osazuje OLEDy s peek až 1000 nitů. To už je fajn na slunci a ve dne na tom vynikne i HDR.
Odpovědět0  0
michalosss (53) | 6.6.20248:50
Oled zere mene pri zobrazeni cerne barvy? Ty jo, tady nekdo objevil ameriku 🤣🤣🤣 Cim to asi bude vid....

U kvalitnich IPS co maji 500­-600 nitu a hezke barvy je udavana spotreba okolo 5­-6W, u oledu co maji 400 nitu je udavana okolo 11­-12W.

Takze asi tak :­) Ve vysledku zere oled proste vetsinou vice, leda by jsi koukal na cernou obrazovku, coz je u tebe mozne.
Odpovědět3  0
komplikator (808) | 6.6.202411:32
Ano, proto se razi tmave rezimy, aby to nesvitilo tolik. Ale 90 nebo 120Hz taky dela sve, pokud to neni afaptivni dle obsahu.
Odpovědět0  0
siddhi (270) | 9.6.20240:01
pro mě je OLED v notebooku peklo, protože jsou lesklé. Ano viděl sem třeba Lenovo co tvrdí, že na OLED dává antireflexní vrstvu, ale stejně se to leskne jak psí kulky.
Odpovědět0  0
komplikator (808) | 9.6.202411:05
OLED nesouvisí s povrchovou úpravou. Lesklé displeje se běžně používají nehledě na technologii. Matné povrchové úpravy často mění barevné podání, lesklý displej nikoli.

Aby se displej neleskl je potřeba aplikovat vysoký jas. Například telefony, dnešní modely dosahují leckdy i přes 2000 nitů a nejsou na nich vidět odlesky ani za přímého slunečního světla. tedy pokud nezobrazují černou :)
Odpovědět0  0
michalosss (53) | 9.6.202411:31
Ty budes asi trosku hloupouckej vid? Samozrejme ze nesouvisi, to kokega urcite vi, ale nesezenes notebook s OLED displayem bez leskleho povrchu...

Ale proste nejake ho..o stejne musis napsat vid? :)
Odpovědět0  0
komplikator (808) | 9.6.202414:59
Když pominu styl, tak jak souvisí to co píšeš s tím co jsem psal?

Odpovědět0  0
michalosss (53) | 9.6.202415:21
Jednoduse, nesnaz se z kazdeho delat blbecka a bude to okay....

Napsal jasne, ze s oledem ma problem, protoze maji dotykove leskle sklo, ktere se obcas leskne a ty zacnes psat blbosti o tom, ze oled nesouvisi se sklem atd....

Kdyby jsi mu napsal, at si teda vybere tenhle a tenhle display, ze se dela v uprave proti odleskum nebo matny, ale ty musis napsat takovou hovadinu....

Odpovědět0  0
komplikator (808) | 9.6.202415:36
Je jedno jestli to bude oled nebo ne, kdyz to bude leskle.

Leskle displeje na rozdil od mnohych matnych nemeni barvy, stejne tak oled s nizsim jasem nemeni barevnost jako ips. Bylo by smutne kdyby laptop cileny na kreativni tvurce tohle delal.

Samzrejme, pokud ti nejde o barvy, nevadi ti koukat na sedou cernou barvu, natoz o hdr, tak samo ipsko poslouzi.
Odpovědět0  0
michalosss (53) | 9.6.202415:49
Ty jsi fakt nemocny, jdi se lecit...

A treba neco o tom, proc je nebe modre a ne cerne by nebylo? Nebo jestli teda Karkulku tej vlk sezral nebo ne?
Odpovědět0  0
siddhi (270) | 10.6.20240:55
Jenže tyto notebooky nemají 2000 nitů, mají 400 nitů a i bez přímého slunečního světla se lesknou. Vyzkoušel sem několik OLED notebooků.
Odpovědět0  0
komplikator (808) | 6.6.20247:56
60Hz, tohle je ProArt řada, ta hraje na co nejvyší přesonost, proto PANTONE validated, proto 4k za cenu jen 60Hz. 120Hz hledej ve Vivobook S16 OLED, tam to má 3k, 120Hz, tuším snad i adaptivních

Na 16­" místo na numeriku je, ale její přítomnost rozbije ergonomii, proto kvalitní 16­" stroje numeriku záměrně nemají, pořád je modelů bez ní žalostně málo, hlavně v levnějších řadách, tam je to fakticky všude a sehnat něco ergonomického za levno je nemožné
Odpovědět0  2
hor411 (154) | 6.6.20247:28
Ty kráso... 16­" a bez numeriky, to mne fakt po*er :­-D
Odpovědět3  0
komplikator (808) | 6.6.20247:46
To je přesně ono.

Je pár lidí co reaguje jak reaguje, a pak další reagují obráceně.

1. numerika na laptopech není plnohodnotná
2. tlačí hlavní blok klávesnice doleva = neergonomicky posunutá klávesnice ­- není vystředěná v ose uživatel, klávesnice a displej. Ruce jsou šejdrem, nebo musíš koukat z úhlu
3. obvykle se pak posouvá i touchpad, protože pravá ruka by na vystředěném byla dlaní na něm a udělat kvalitní palm rejection je komplikované, zvláště, když to není precizní skleněný tochpad ale klasický mechanický
Odpovědět0  4
odb (541) | 6.6.202411:33
1.jasne, ze nieje plnohodnotna, to ale ani klavesnica. Ta notebookovska nikdy nebude mat na externu.
2.Ano hlavny blok je posnuty dolava ale je to len o par cm a to nieje ziaden problem mat o tych par cm ruky nalavo alebo pozerat z ­"uhlu­". S tym ma problem, tak jeden z miliona. Ovela viacej ludi bude mat problem s chybajucim numerickym blokom.

Notebook je o kompromisoch.
Odpovědět4  0
komplikator (808) | 7.6.20241:03
1: rozmerove je hlavni blok klavesnice srovnatelny se 100% klavesnici i na 13­". A treba u apple mas dokonce externi klavesnici srovnatelnou s macbookem co do odporu a feedbacku. Je jedno ktery macbook nebo externi klavesnice ci klavesnice k ipadu, vse je poxitove v podstate stejne a kdyz to stridas, nedela to problem ze kazda klavesnice pusobi jinak

2: problem s tim ma fakt hodne lidi.rekl bych ze vsichni co dbaji na ergonomii a nemala cast cech co dbaji na estetiku.. ale je to samozrejme subjektivni. Ja si laptop s numerikou urcite nekoupim. Nastesti vybiram v cenovem a kvalitativnim segmentu, kde to nebyva zvykem.

Numericky blok je specifikum pouziti, ti kdo busi cisla cele dny, ano. Ale jinak, ne. U nas mozna jeste nekomu prijde divne psat cisla se shiftem, to ale neni problem vetsiny sveta. Dalsi problem s numerikou maji pravaci co pouzivaji mys. Musi pustit mys aby napsali cisla na numerice. To jsem jako levak zjistil kdyz jsem se zacal ucit s mysi v prave ruce. Od te doby nemam numeriku ani na externich klavesnicich, prekazi to mysi. Aktualne pouzivam Mx keys mini a kdyby byla podsvicena, tak budu pouzivat K380. Je jeste mensi nez mini a pise se na ni skvele. Na hry porad pouzivam .ys v leve ruce a hraju na sipkach, a pouzivam hodne pgup,pgdn, insert, del, home end, takze na hrani TKL. Kdyz nehraju okamzite menim za kompaktnejsi
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4972) | 6.6.202413:36
Jj, je to individuální, např. pro mě by to bylo následovně:

1, To sice není, ale zlepšení to je. Co by mi asi vadilo, je malá nula, která u Asusů posouvá desetinnou čárku o jednu pozici doleva. Takže chce člověk zmáčknout čárku a zmáčkne Enter. U Zenbooků má Asus zajímavé řešení numpadu v touchpadu.
2, To bych moc za problém nepovažoval. Není to moc a vystředěné to nemám ani na desktopu ­(monitor mám více doprava, aby byla hlavní polovina okna více přede mnou­)
3, Souvisí s předchozími, díky tomu, že to nepoužívám vystředěně ani tak, posunutí není problém.
Odpovědět0  0
komplikator (808) | 7.6.20241:09
Ja prave 100% klavesnici.mel vzdy vystredenou na hlavni blok a navigacni klavesy s numpadem posoupnute doprava. Ale po tom co jsem nemohl sehnat kvalitni levackou mys, jsem ze zoufalosti koupil MX master 3 a zacal se ucit na mys v prave ruce. Po par desetiminutach jsem zjistil ze takto posunuta klavesnice musi pravakum strasne vadit, protoze ruka s mysi je hodne od tela. Jako levak s mysi vlevo jsem to nikdy nepocitoval.
pravaci jsou drtiva majorita a hodne z nich si na to neergonomicke posunuti klavesnice zvyklo.
Ja to vyresil kompaktni klavesnici. Mx keys mini, k380. Na hrani mam mys porad v leve ruce, a pouzivam sipky a dalsi navigacni klavesy, takze na ten ucel mam TKL
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.