Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

ATi CrossFire - grafická síla dvou Radeonů

2.6.2005, Zdeněk Kabát, článek
ATi CrossFire - grafická síla dvou Radeonů
V úterý ATi představilo svou novou platformu, která dovoluje používat zároveň dvojici grafických karet Radeon X800 nebo X850 v libovolných verzích. Tato technologie s názvem CrossFire je přímou konkurencí nVidii a jejímu SLI, ale nabízí toho více - možnost kombinovat různé verze grafik, více módů renderování a také Super AA.

Super AA



Velmi zajímavou možností, kterou CrossFire nabízí, je tzv. Super AA. Jedná se o velmi detailní mód anti-aliasingu, který je praktický hlavně ve starších hrách. Důvod je ten, že tyto hry nejsou svým výkonem limitovány grafikou, a tak u nich lze výhodou dvojice grafických karet využít tímto způsobem a výrazně zlepšit kvalitu obrazu. Ostatně, které hry by byly limitovány dvojicí Radeonů X850XT?

Jeden Radeon dokáže za pomoci nových ovladačů používat 2x, 4x nebo 6x anti-aliasing, s použitím tzv. sparse sample location. To znamená, že pro každý pixel je náhodně určeno dva až šest vzorků do mřížky 12x12 (teoreticky 144 možných umístění) a ty jsou pak prolnuty. Používá se Multisampling s možností tzv. Temporal AA - lichý snímek s danou úrovní FSAA je pozdržen a poté se prolne se sudým snímkem, který obsahuje jiná umístění vzorků.



Pokud nyní spojíte dva Radeony, dostanete možnost opravdu "super" FSAA. Jako základ se používá dvojitý AA s náhodným umístěním vzorků podobně jako u Temporal AA, jen se o scénu starají dvě grafické karty a není zde žádný dopad na výkon. Z tohoto módu, který plně odpovídá sparse sample multisamplingu, vyplývají dva módy - 8x AA a 12x AA (viz obrázek).

Ovšem existují zde ještě dva pokročilejší módy, které používají podobný princip, ale jinak aplikovaný. Jak možná víte, Multisampling (MSAA) je metoda určená jen pro vyhlazování hran objektů a nefunguje tedy uvnitř polygonů. To jí činí poměrně nenáročnou na výkon. Ovšem existuje ještě tzv. Supersampling (SSAA), který vyrenderuje celou scénu ve větším rozlišení a pixely poté s určitým posunem prolne. Dopad na výkon je obrovský, ale SS ovlivňuje celý obraz včetně např. transparentních textur.



Spojením MSAA a SSAA získalo ATi dva nové módy AA pro CrossFire. Obě grafické karty vykreslí scénu se 4x nebo 6x FSAA, ale na rozdíl od předchozí metody se vzájemně posunutými středy pixelů (diagonálně). Znamená to de facto 2x SSAA, přesto je v konečném důsledku počet vzorků na pixel stejný. ATi se rozhodlo tyto metody nazvat jako 10x FSAA a 14x FSAA, což se vztahuje k "součtu" jednotlivých vzorků (4x + 4x + 2x, resp. 6x + 6x + 2x).

Poté, co jsou vykresleny vzorky na první grafické kartě, je výsledek poslán přes sběrnici PCI Express do CrossFire karty a společně se vzorky této grafiky prolnuty do výsledného obrazu. Tuto práci vykonává opět Compositing Engine, takže dopad na výkon samotného GPU by měl být nulový. Nicméně samotný čip musí být poměrně výkonů, protože 14x FSAA při rozlišení 1600x1200 je již velmi náročné.



Super AA jako jediný mód vzájemné kooperace karet v CrossFire nemá žádný dopad na výkon. Tím mám konkrétně na mysli, že obě karty používající např. 8x FSAA budou mít stejný výkon jako jedna karta se 4x FSAA. Stejná situace nastává dokonce i při použití 10x a 14x FSAA, kdy je použit jen vzájemný blending, ale počet vzorků zůstává stejný. Jedinou drobnou brzdou by mohla být komunikace přes PCIe, která přeci jen není nijak zázračně rychlá.

Módy 10x a 14x FSAA mají ještě jednou drobnou výhodu, kterou je lehké zvýšení LOD (úroveň detailů) textur. Důvod je ten, že se pro každý výsledný texel počítá barva ze dvou vzorků, a to dokonce úhlopříčně posunutých, což ovlivní texturu horizontálně i vertikálně. Super AA svým způsobem funguje i při AFR, Scissor módu či SuperTilingu, pokud zapnete typický FSAA pro jednu kartu.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.