Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

ATI IMAGEON 2300 - Konečně kvalitní 3D grafika pro mobilní přístroje?

9.1.2004, Petr Hájek, článek
ATI IMAGEON 2300 - Konečně kvalitní 3D grafika pro mobilní přístroje?
Společnost ATI Technologies Inc. představila svoji poslední novinku - grafický akcelerátor ATI IMAGEON 2300, čip poslední generace určený primárně pro podporu zpracování multimediálních dat a obsahující dostatek výkonu i pro dekódování MPEG4 v reálném čase. Koprocesor se rovněž pyšní první implementací standardu OpenGL ES 1.0 do oblasti handheldů.
Podporované funkce u 2D (Alpha blending, Gourard shading, ...) i 3D (Bilinear filtering, Trilinear filtering, Dithering, Texture combine & mip-map) napovídají, že u ATI opravdu umí a když se toho dodatečně chopí nějaký schopný tým, uvidíme skutečně nevídané. Bude jen otázkou času, než si vývojáři zvyknou brát při návrhu hry ohled i na solidní výkon mobilních grafických koprocesorů a zaplaví trh řadou akcelerovaných titulů. Přitom nemusí jít zákonitě o 3D hry, ale klidně i 2D věci obohacené nejrůznějšími efekty, které by jinak byly pro procesor přespřílišnou zátěží.

ATI IMAGEON 2300 zkrátka pouze dává návrhářům širší pole působnosti a to se cení. Mimochodem, vzhledem k akcelerátorem maximálně podporovanému rozlišení 240 x 320 to vypadá, že i na VGA (480 x 640) displejích se akcelerované aplikace spustí pouze v tomto nižším rozlišení.

Firma ATI bude tento typ akcelerátoru nabízet ve dvou modifikacích - jako ATI IMAGEON 2300 a ATI IMAGEON 2320 lišící se navíc rozšířeným 2 MB frame bufferem.





Níže jsou nejzajímavější vlastnosti akcelerátoru ATI IMAGEON 2300, kompletní výpis pak hledejte zde.
  • Rozšířená podpora 2D/3D grafiky
  • Nízkospotřebový MPEG 4 dekodér podporující až realtimeových 30 fps
  • Záznam videa, umí spolupracovat s 1,3 a 2 Mpix digitálními fotoaparáty
  • Kodek pro (de)kompresi JPEG obrázků
  • Výstup na dva displeje
  • OpenGL ES API 1.0
  • 23bitová adresová sběrnice a 16bitová datová sběrnice
  • 384 kB vestavěné SDRAM (max. 2 MB)
  • Podpora displejů - 8 bitové ČB, dále barevné 12/15/16/18bitové STN i 12/15/16/18bitové TFT
  • Rozlišení při 16bitových barvách max. 240 x 320
  • Scaling 2:1 a 4:1
  • Interní SD/MMC ovladač
  • Napájení 1,5/1,8/2,5/3/3,3 V
  • Spotřeba pod 10 µW ve standby módu, pod 1 mW při refresh displeje a kolem 20 mW při práci
  • BGA, COF, COB, Flip-Chip, atd. balení
  • Podpora operačních systémů Microsoft Pocket PC, Pocket PC Phone Edition, SmartPhone, Windows CE, Symbian, Nucleus, atd.
Nasazení grafických koprocesorů ATI IMAGEON 2300 (2320) do přinejmenším některých příštích PDA na trhu je prakticky jisté, zatím je ale pouze ve stádiu testování prvních vzorků výrobci. Masová produkce a tím pádem i implementace má začít ještě během prvního čtvrtletí.

Zdroj: Digit-Life