ATi Radeon 9000 Pro - nový vládce mainstreamu
- ATi Radeon 9000 Pro - nový vládce mainstreamu
- Technologie a architektura
- Výsledky testů a výkonnostní srovnání
Asi jste si všimli, že jsem ve specifikacích vynechal technologie, kterými je Radeon 9000 vybaven. Ale věřte, že je jich dost, takže si je rozebereme v této samostatné kapitole. Takže se podívejme na přehled a účel těchto technologií:
Obr. 2 – Diagram Radeonu 9000 Pro
- SmartShader – O této technologii jsem se již vlastně zmiňoval, protože jejím účelem je zajistit hardwarovou podporu pro DirectX 8.1. Akceleruje funkci plně programovatelných pixel shaderů a vertex shaderů při vykreslování prostředí, postav a animací. Samozřejmostí je také podpora standardu OpenGL.
- SmoothVision – slouží ke zlepšení kvality obrazu v Direct3D a OpenGL aplikacích (engine pro AA a anizotropní filtrování). Díky algoritmům spořícím šířku pásma nejsou tato zlepšení na úkor výkonu. Technologie obsahuje:
- Programovatelný full-scene anti-aliasing s podporou 2 až 6 vzorků
- Pokročilé anizotropní filtrování pro 2 až 16 vzorků
- HydraVision – software pro ovládání práce s více monitory
- Charisma engine II – Druhá generace T&L (transform and lightning)
- HyperZ II – Bezztrátová komprese Z-bufferu, rychlé vyčištění Z-bufferu s úsporou až 25% šířky pásma
- Video Immersion II – technologie k přehrávání videa
- FullStream – hardwarová akcelerace internetových streamovaných video sekvencí. De-blokuje video z RealPlayeru, DiVX, MPEG 4 a Windows Media, vylepšuje kvalitu obrazu streamovaného videa. Díky pixel shaderům vyhlazuje „pixelizaci“, nebo-li vytváří hladké přechody u nižších rozlišení (eliminuje větší čtverce).
Obr. 3 – Aplikace technologie Fullstream
Přehrávání videa je vůbec velkou devizou tohoto grafického čipu. K němu je využita nová technologie nazvaná VideoShader, která má za úkol zkombinovat optimalizované hardwarové výpočty a flexibilitu softwarového vybavení ve formě speciálních programů pro pixel shader. Jinými slovy to znamená, že využívá síly programovatelného pixel shaderu ke kvalitnějšímu přehrávání videa.
Schopnosti práce s video sekvencemi jsou vskutku široké, posuďte sami: integrované dekódování MPEG-2 a všech formátů DTV/HDTV, nízké vytížení procesoru při přehrávání DVD, konverze barev z YUV na RGB, 4-tap horizontální a vertikální filtrování, hardwarové zrcadlení a překlápění obrazu, podpora 8-bitového alpha blendingu apod.
Podle společnosti ATi nepotřebuje Radeon 9000 Pro aktivní chlazení a s pasivním chladičem je vhodný do tichých sestav. Zároveň tak snižuje cenu grafických karet. Přesto ale někteří z partnerů ATi pravděpodobně větráček použijí, např. Hercules, PowerColor a Gigabyte.
Rozdíly mezi Radeonem 8500 a 9000 Pro
Kromě výše zmíněných rozdílu ve specifikacích se společnost ATi ještě vyjádřila k dalším odlišnostem mezi Radeonem 8500 a 9000 Pro. Model s označením 9000 má jedinou DX8.1 programovatelnou vertex shader pipeline (proti dvěma u 8500), ale obsahuje rychlejší engine na zpracovávání trojúhelníků. Znamená to, že 9000 je pomalejší při zpracovávání komplexních vertex shaderů nebo Truform, ale přinejmenším stejně rychlý při zacházení s mnoha jednoduchými polygony.
Obr. 4 – Srovnání čipů R200 a RV250
V jednom cyklu dokáže Radeon 9000 zpracovat jednu texturu na pipeline (8500 má 2 TMU), ale oba čipy zpracují stejné množství textur v průběhu, konkrétně šest. A protože je pixel shader Radeonu 9000 efektivnější (díky DX8.1), tak podává vyšší výkon v aplikacích s jeho intenzivním využíváním. Nový model Radeonu také podporuje přesnější formáty textur (10 bitů na kanál). Zatímco model 8500 potřeboval externí sekundární DAC, model 9000 obsahuje duální 400MHz DAC.
Redukce velikosti čipu a tím i snížením ceny dosáhla ATi právě oříznutím o jednu TMU. Podobného výkonu s 8500 dosáhne Radeon 9000 v hrách s použitím jedné nebo dvou textur, ale při více texturách bude pokulhávat. Celkově vzato bylo cílem ATi ponechat výkon jaký je k vidění u Radeonu, ale snížit cenu grafických karet.