Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

ATi Radeon 9700 - král mezi grafickými čipy I.

30.7.2002, Zdeněk Kabát, článek
ATi Radeon 9700 - král mezi grafickými čipy I.
Jak se říká nejlepší nakonec. Po popisu Radeonu 9000 Pro a přehledu karet s novými grafickými čipy od ATi nás čeká i Jeho Výsost Radeon 9700, který je přede všemi ostatními grafickými čipy jak v technologické vyspělosti, tak ve vynikajícím výkonu. Pojďme si tedy detailně prohlédnout okno do budoucnosti grafického průmyslu…
Kapitoly článku:
Počet zobrazovaných trojúhelníků je 325 milionů za sekundu a i zde je náskok nedosažitelný - 136 mil. u GF4 Ti4600, 69 mil. u Radeonu 8500. Díky 256-bitové paměťové sběrnici je šířka Radeon 9700 pásma dvojnásobná oproti Ti4600, a to 20,8 GB/s. Po čipech 3DLabs P10 a Matrox Parhelia je Radeon 9700 třetím čipem, který s 256-bitovou sběrnicí přichází. Výrobci ale k tomuto typu sběrnice přecházejí velice neochotně, protože s přechodem zaniká prakticky kompletní pinová kompatibilita, a proto je třeba přepracovat design celého čipu, včetně grafických karet (z čehož nejsou pro změnu nadšeni jejich výrobci).

Nemůžeme opomenout ani jednu věc, od dob Voodoo 5 nevídanou, a to konektor pro externí napájení. Není divu, že čip takových rozměrů jako je Radeon 9700 nevystačí s napájením daným specifikací AGP 3.0, a tak sáhli návrháři ATi k zapojení grafické karty ke zdroji v počítačové skříni. Přesto ale není externí napájení nutností, protože např. na Computexu 2002 předváděla společnost nový Radeon bez něj, ale údajně to má za následek snížení výkonu.

Vedlejší specifikace:
  • Podpora precizních barev s 10 bity na kanál
  • Nezávislé současné ovládání dvou monitorů
  • Duální integrovaný 10-bitový DAC (až 400MHz)
  • Integrovaný 165MHz TMDS vysílač (max. QXGA, tzn. 2048x1536)
  • Integrovaná TV-Out (až 1024x768)
  • Výstupy VGA, S-Video, DVI-I

Architektura jádra ATi R300



Plná kompatibilita s DirectX9 velký technologický postup. Vertex shadery u DirectX9 mohou být daleko komplexnější než dříve díky novým specifikacím, více konstantám a podporou až 1024 instrukcí na jeden vertex shader program. Počet instrukcí pixel shaderu také vzrostl, a to na 160. Velice diskutovaným tématem je, že DirectX9 obsahuje podporu 64-bitové (16-bit FP na barvu) a 128-bitové (32-bit FP na barvu) floating-point barevné hloubky. Rapidně se tak zvyšuje množství možných vizuálních efektů a kvality obrazu.


Tab. 2 - Porovnání schopností různých verzí DirectX

Sice chvíli potrvá než se specifikace DirectX 9.0 dostane ven, ale Radeon 9700 má schopnost vysoké akcelerace i dnešních her, které stále používají DirectX7 nebo DX8. Je to hlavně díky jeho osmi pipeline, čtyřem vertex shaderům a 256-bitovému paměťovému rozhraní, které poskytuje šířku pásma až 20GB/s.

Aby byl Radeon 9700 plně kompatibilní s DirectX 9.0, musí mít celá pipeline kompletní FP (floating point) architekturu. Tento požadavek rapidně zvyšuje počet tranzistorů, a tak se zde dočkáme neuvěřitelných 107 milionů stmelených 0,15mikronovým procesem. Tento počet ale rapidně zvyšuje velikost celého čipu, který tak obsahuje přes tisíc pinů, více než bude obsahovat AMD ClawHammer. Proto je u R300 jako u prvního grafického čipu, použito balení FCBGA.

Zde je obrázek rozložení jednotlivých technologií na čip, kde je velice výrazná část použita pro FPPU. Nové technologie jako 256-bitová paměťová sběrnice a AGP 8x také ukously velkou část čipu.


Obr. 2 - Rozložení jednotlivých technologií na ploše čipu

Radeon 9700 je také schopný jistého druhu multiprocessingu, ale na přímý dotaz společnost ATi odpověděla, že žádnou grafickou kartu s více VPU neplánuje. Společnost ale zmínila, že existují vládní a vojenské aplikace, které by hypoteticky mohly výhodu takové architektury využít, a tak chce být ATi "vždy připravena".
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.