Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

ATi Radeon 9700 - král mezi grafickými čipy III.

1.8.2002, Zdeněk Kabát, článek
ATi Radeon 9700 - král mezi grafickými čipy III.
Jistě jste již všichni nedočkaví tohoto posledního dílu našeho seriálu o nejvýkonnějším čipu současnosti, ATi Radeon 9700. Předešlé dvě části obsahovaly specifikace a popis architektury čipu, paměti a pipeline a dnes přichází kromě technologie HyperZ III a VideoShaderu výkonnostní testy! A protože je v některých testech výkon i třikrát vyšší než u GeForce4 Ti4600, máme tu nového krále!

VideoShader



Radeon 9700 obsahuje speciální funkce k přehrávání videa, které je dalším rozšířením převahy ATi v této oblasti. Technologie VideoShader slouží k využití síly programovatelných pixel shaderů k přehrávání video sekvencí. VideoShader má mnoho využití včetně de-blokování streamovaného internetového videa, filtrování šumu nahraného videa, různé filtry k manipulaci s jednotlivými sekvencemi a nové algoritmy pro ostřejší a čistší obraz z TV či DVD nahrávek.


Obr. 18 - VideoShader

V jiných architekturách se grafické funkce a funkce pro přehrávání a manipulaci s videem vyskytují v různých částech čipu. VideoShader u Radeonu 9700 ale kombinuje tyto funkce a díky programovatelným pixel pipeline umožňuje všemožné techniky k přehrávání videa.

Technologii Fullstream jsem rozebrali již u popisu Radeonu 9000 Pro, takže pouze stručně - Tato technologie ruší mozaikový efekt u streamovaného internetového videa, který je zapříčiněn nízkým rozlišením a jednotlivé body jsou pak velké. U nahrávaného videa je pak např. eliminován šum a nahrávka je pak čistší.


Obr. 19 - Technologie Fullstream

Výstup na monitor shrneme krátce. Jak již bylo řečeno, i přes použití 128-bitových FP barevné hloubky jsou před zasláním dat na monitor barvy sníženy na formát 10:10:10:2. Tento poměr kanálů RGBA už byl k vidění u 3DLabs P10 a Matrox Parhelie, takže to není nic nového. Stejně jako Radeon 9000 Pro podporuje tento vyspělejší bratříček software HydraVision, který slouží k současnému ovládání výstupu na dva monitory. Dále Radeon 9700 obsahuje dva integrované 10-bitové 400MHz RAMDACy pro CRT a jeden integrovaný 165MHz TDMS vysílač pro digitální ploché displeje. TV-Out podporuje formáty NTSC/PAL/SECAM v nejvyšším rozlišení 1024x768.


Obr. 20 - Schéma výstupů na monitor

Srovnávací testy a výkon



V úvodu našeho článku jsme avizovali, že jediný server, který měl šanci otestovat grafickou kartu Radeon 9700 vlastnoručně, je AnandTech. Není to ale tak, a proto Vás nyní seznámím s více testy. Převezmu pár výsledků srovnávacích testů, na kterých je jasně vidět, že GeForce4 Ti4600 je proti novému Radeonu skutečně pozadu. Testovací sestava serveru AnandTech byla:
  • Intel Pentium 4 2,4GHz
  • ASUS P4T533-E (čipset i850E)
  • 2 x 128MB PC800 Kingston RDRAM
  • Maxtor D740X 80GB, 7200rpm
  • ATi Radeon 9700, 128MB & Matrox Parhelia, 128MB & NVidia GeForce4 Ti4600, 128MB

Je nutné připomenout, že testovací vzorek Radeonu 9700 byl taktován na 325MHz jádro a 310MHz paměť. Na AnandTechu sice také testovali Matrox Parhelii, ale protože její srovnávací testy s GeForce4 jsou již známé, budu Radeon 9700 srovnávat pouze s GF4 Ti4600.

V benchmarku Unreal Tournament 2003 (DM-Antalus) při rozlišení 1024x768x32-bit byl Radeon o 38% rychlejší než GF4, při rozlišení 1280x1024x32 o 48% a při 1600x1200x32 o celých 54%. Ve stejné hře, ale DM-Asbestos byl Radeon 9700 rychlejší o 18%, 25% a 27% (v pořadí jako předtím). Zajímavých výsledků dosáhl Radeon ve hře Jedi Knight 2, kde by se dalo říci, že propadl. Výkonnostní rozdíl oproti Ti4600 totiž činil -2%, -1% a +10%, což je na grafický čip další generace opravdu málo.

Serious Sam 2: TSE dopadl lehce ve prospěch Radeonu, kde získal o 15%, 40% a 50% vyšší výsledky, zatímco v Quake III Arena to bylo o 4%, 23% a 37%. Je vidět, že výkon při standardním nastavení není tak oslnivý, ale trumf Radeonu 9700 leží ve SmoothVision 2.0, tedy anti-aliasingu a anizotropním filtrování. Zde jsou výsledky pro FSAA a AF:

V připravované hře Unreal Tournament 2003 / FSAA byl výsledek Radeonu v testu DM-Antalus o 151% vyšší a v DM-Asbestos o 128% vyšší než u GeForce4 Ti 4600! Přes tyto obrovské rozdíly neběží hra při rozlišení 1600x1200x32 a 4x FSAA ideálně plynule, a tak i nový čip ATi musí snížit rozlišení na 1280x1024. Ve hře Quake III Arena / FSAA a rozlišení 1600x1200x32 při 4x FSAA byl výkon Radeonu 9700 o 149% vyšší než GeForce4.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.