ATi Radeon 9800 Pro - ATi potvrzuje nadvládu
10.3.2003, Zdeněk Kabát, článek
Z trojice nových Radeonů, které byly vypuštěny 6. března, Vám dnes představíme ten nejrychlejší – ATi Radeon 9800 Pro. Tento čip s kódovým označením R350 by měl být další půl-generací GPU od ATi, ale ve skutečnosti nepřináší oproti Radeonu 9700 Pro příliš změn. V každém případě ale předstihuje ve výkonu GeForce FX 5800 Ultra.
Kapitoly článku:
- ATi Radeon 9800 Pro - ATi potvrzuje nadvládu
- Změny oproti Radeonu 9700
- GeForce FX našla přemožitele
Změny oproti Radeonu 9700
Za prvé se grafické karty dočkaly několika fyzických změn. Oproti Radeonu 9700 jsou delší (ale oproti GF FX jsou drobečkem) a používají 4pinový napájecí konektor molexového typu (na rozdíl od 3-pinového u R300). Jiné je také chlazení, protože referenční design povoluje užít nových chladících prvků (konečné slovo má ale výrobce). Chladič jádra je hliníkový a běží na vyšších otáčkách, takže R350 hřeje jistě více než Radeon 9700. Kromě jádra a pamětí se chlazení objevilo dokonce na jiných komponentech karty.
Obr. 4 – Vzhled referenční grafické karty ATi Radeon 9800 Pro
Radeon 9800 Pro přišel z vylepšenými technologiemi SmoothVision a SmartShader, konkrétně s verzemi 2.1 a také s další technologií HyperZ III+. SmoothVision 2.1 je systém ovládající antialiasing a anizotropní filtrování, které jsou velmi náročné na šířku pásma. Pro efektivní využití šířky pásma je tu zase technologie HyperZ III+, která díky barevné kompresi 6:1 a Z-kompresi 4:1 (tedy 24:1 u 6x FSAA) povoluje vynikající výkon při FSAA a AF operacích.
Stínovací jednotka SmartShader 2.1, která zajišťuje efektivní využití pixel a vertex shaderů, byla u nového čipu doplněna technologií F-buffer, jež teoreticky podporuje nekonečně dlouhý kód pro pixel shadery. Z tohoto důvodu nazvalo ATi čip Radeon 9800 Pro jako podporující "DirectX 9++". Nový čip od ATi navíc podporuje Floating Point 3D textury, Floating Point Cube Maps, Multiple Render Targets, Displacement Mapping a N-Patches. Radeon 9800 Pro samozřejmě podporuje interní 128-bitovou floating point architekturu včetně 128bitových barev.
Novinka ATi - F-buffer
Technologie F-buffer, plným názvem Fragment Streaming FIFO buffer, slouží k tomu, aby bylo možné na Radeonu 9800 Pro spustit "nekonečné množství" instrukcí. U Radeonu 9700 šlo spustit pouze 64 instrukcí, takže programátoři museli pro náročnější efekty použít metodu nazvanou multi-pass rendering. Tento způsob je ale velkým "žroutem" výkonu, protože několik průchodů nutí pipeline provádět zbytečnou práci (některé úkony vícekrát).
Obr. 5 – Schéma funkce F-bufferu
Proto přišlo ATi s F-bufferem, který by měl sloužit k ukládání průběžných výsledků jednotlivých průchodů renderování a odpadá tak nutnost zapisovat jednotlivé pixely do frame bufferu, čímž ruší negativní účinky multi-passingu. Využití F-bufferu ale nebude v nejbližší budoucnosti tak intenzivní. Grafické čipy nejsou schopné využít počet shader instrukcí přesahující určitou mez (kvůli výkonu), a tak bude prozatím bohatě stačit i podpora 1,024 instrukcí u GeForce FX. Přesto je F-buffer příslibem do budoucnosti.
Efektivita výkonu proti Radeonu 9700 Pro
Server Anandtech udělal velice zajímavý benchmark, při kterém podtaktoval Radeon 9800 Pro na frekvence 325 MHz/310 MHz a měl tak k dispozici přímé srovnání čipů R300 a R350. Takto bylo zjištěno, zda není nový Radeon opravdu jenom přetaktovaný starší model a jestli nové technologie také něco dokážou. V testech s vypnutými optimalizacemi byl výsledek obou karet takřka totožný, rozdíly v rámci chyby měření.
Při druhém testu, kdy Lal Shimpi prohnal čipy benchmarky v UT2003 se zapnutým 4x FSAA a 8x Performance Aniso byl podtaktovaný Radeon 9800 Pro o 9% rychlejší než Radeon 9700 Pro a při ještě náročnější optimalizaci obrazu (8x Quality Anizo) byla novinka dokonce o 30% výkonnější. Znamená to, že nové verze technologií SmoothVision, SmartShader a HyperZ opravdu dokázaly své.
Pozn.: Popis se chýlí ke konci, na poslední stránce naleznete shrnutí benchmarků Radeonu 9800 Pro a specifikace tří verzí, které se objeví na trhu.