Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

ATI Radeon pod povrchem (1)

4.1.2001, Štěpán Mrázek, zpráva
ATI Radeon pod povrchem (1)
Detailní pohled na nové vlastnosti grafického čipu z dílen společnosti ATI. Jaké možnosti a jakých kvalit se můžeme dočkat od technologií HyperZ Technology, Charisma Engine a také Pixel Tapestry architecture?
Grafický čip ATI Radeon, je v dnešní době to nejlepší co může společnost ATI Technologies nabídnout zájemcům o výkonný 3D akcelerátor. Jeho výkon byl již mnohokráte na stránkách tohoto serveru probírán. Avšak nové vlastnosti, které jej odlišují od svých předchůdců zatím zůstaly nepovšimnuty. Zde naleznete obecnou charakteristiku těchto nových vlastností a v dalších článcích naleznete jejich podrobnější popis.

Na úvod bych ještě pro osvěžení paměti uvedl některé vlastnosti čipu ATI Radeon.
    • Takt jádra čipu, typ a frekvence paměti se liší podle verze grafické karty (viz níže)
    • 2 pixely v jednom cyklu
    • 3 textury z pixelu
    • HyperZ technologie
    • Charisma engine (Transformace, osvětlení a ořezání)
    • Full scene anti-aliasing
    • 3D textury
    • Spherical, Dual-paraboloid, and Cube environment mapping
    • Emboss, dot product, and environment mapped bump mapping
    • Komprese textur DirectX
    • Dekódování MPEG-2, iDCT a motion compensation
    • Podpora všech DTV/HDTV formátů
    • 4-stopé horizontální a vertikální filtrování
    • Per-pixel adaptive deinterlacing

Podle testu na serveru Tom’s Hardware pracuje nejlacinější grafická karta s čipem Radeon, která je osazena 32 MB paměti typu SDRAM na 159.8 MHz, což je frekvence čipu i paměti. Následuje verze osazená 32 MB paměti typu DDR, zde pracuje čip na 165 MHz a paměť pak na 166 MHz (efektivně 333 MHz). Poslední verze je osazena 64 MB DDR paměti a čip je taktován na 183 MHz, stejný je i takt paměti (efektivně 366 MHz).

HyperZ Technology
Šířka pásma paměťové sběrnice je v dnešní době limitujícím faktorem, který má výrazný vliv na výkonnost jakéhokoliv grafického akcelerátoru. Objem přenášených dat neustále stoupá s novými požadavky na rozlišení textur, používáním prostorových textur či zpracování dat, které dříve obstarával procesor. Technologie HyperZ se zaměřuje na optimalizaci čtení a zápisu do Z-bufferu, tyto úkony typicky zabírají přes polovinu přenosové kapacity sběrnice.

Charisma Engine
Sem spadají výpočty geometrických transformací, osvětlení a ořezání (TLC). Což vlastně znamená, že čip ATI Radeon obsahuje jednotku, která ulehčí procesoru o tyto výpočty (uvést nový grafický čip bez podpory GPU by asi nebylo zrovna strategické). Dále sem patří metody Skeletal Animation a Keyframe Interpolation. Charisma Engine přispívá k větší detailnosti 3D scény a přesunuje některé výpočty do grafického čipu.

Pixel Tapestry architecture
Zahrnuje vlastnosti, které přidávají obrazu na detailu bez ztráty výkonu (tedy tohle je tvrzení společnosti ATI Technologies). Patří sem práce se stíny a odrazy, 3D textury či mapování textur a mnoho dalších. Tedy vlastnosti, které přidávají obrazu na dokonalosti a větší realističnosti.


Zdroj: ATI Technologies, Tom’s Hardware
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.