Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

ATI Radeon přichází

21.7.2000, Emil Pavelka, zpráva
ATI Radeon přichází
A lze jej považovat za GeForce 2 killera ?
Po kartách založených na čipu Rage128, s nimiž měla firma úspěch především v OEM prodejních kanálech, a kombinovaných deskách řady All-in-Wonder, přichází ATI s úplně novou, od základů přepracovanou grafikou. Narozdíl od jejich předchůdkyň se neobjevuje s tříměsíčním zpožděním po svém ohlášeném termínu uvedení, ale naopak s předstihem. Když byl tento produkt společností ohlašován na dubnovém WINHEC, myslela si většina lidí svoje. Velké sliby. Srpen? Bůhví kdy to bude. A kvalita ovladačů karet ATI nebyla v poslední době také to co dříve.

radeon2


No, a už je to tu. Tedy ne zatím přímo u nás, ale někteří vyvolení si již mohli tuhle novinku založenou na čipu Rage6C osahat. Co nám tedy přináší?

Rage Theatre - to není novinka. Nicméně je tam, a právě díky němu má karta video kompozitní - cinch vstup a výstup a také S-video výstup. Vzhledem k tomu, že samotný Rage6C podporuje IDCT, tedy DVD a navíc i HDTV, jsou možnosti karty v zábavní a videooblasti velmi slušné. Karta podporuje zachytávání signálu ve formátech YUV9, ATI VCR1.0, ATI VCR2.0, MPEG-1 a MPEG-2. Pro použití k zachytávání RAW videa budete potřebovat rychlý disk. V případě formátů MPEG počítejte spíše se silnějším procesorem.

Charisma - pod tajemným názvem se skrývá jednotka zajišťující HW T&L se schopností vykreslit až 30 miliónů trojúhelníků za sekundu. To je více než slušné, bohužel těžko měřitelné. Navíc je tu funkce zvaná Vertex skining, což je obdoba Vertex blending (NVIDIA). Jde v podstatě o vyhlazení místa spojení (kloubu) dvou pohyblivých částí. Typicky končetin.

HyperZ - nejužším hrdlem grafických karet je momentálně asi průchodnost paměťové sběrnice. ATI používá kompresi dat jdoucích do Z-bufferu a včasné třídění polygonů (ty které by stejně nebyly viditelné jsou zahazovány). Další, méně nápadnou vlastností, je až padesátinásobně rychlejší čištění Z-bufferu. To vše by podle něj mělo zvýšit průchodnost asi o 20%. Testy nezávislých serverů toto číslo potvrdily.

Bump mapping - ano určitě jste již o něm slyšeli. Nejdříve asi u Matroxu. ATI podporuje hned několik druhů tohoto způsobu, jak dodat scéně realistického vzhledu.

Z dalšího lze jmenovat ještě 3D-textury (podpora v Open GL1.2)

Jak je to s výkonem? No, karta je určena pro vyšší rozlišení s barevnou hloubkou 32 bitů. Na tomto svém hřišti - 1024x768 a více - 32 bitů, je to tygr. Snížením barevné hloubky na 16 bitů se téměř nedočkáme nárůstu výkonu. Stále je ovšem impozantní. V každém případě lze říci, že se ATI Radeon dostal na úplnou špici co se výkonu i nabízených možností týče.
Zatím byly ohlášeny dvě verze, lišící se velikostí paměti: 64 MB(399$) pro volný prodej a 32 MB (279$) pro OEM.


Zdroj AnandTech, ATI a TomsHardware
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.