ATi Radeon X1000 - pohled na architekturu
5.10.2005, Zdeněk Kabát, článek
ATi dnes vstoupilo do další etapy své historie a představilo řadu grafických čipů nové generace Radeon X1000, které jsou postaveny na moderní architektuře a pokryjí celé cenové spektrum. Podíváme se detailně na uspořádání 3D pipeline a všechny novinky.
Kapitoly článku:
- ATi Radeon X1000 - pohled na architekturu
- Radeon X1800 - specifikace a vlastnosti
- Architektura pipeline, vertex shader
- Pixel shader engine
- Texturování, HyperZ, Render Back-Ends
- Paměťový řadič - 512-bit ring bus
- Kvalita obrazu - HDR, Adaptive AA, 3Dc+
- Avivo a CrossFire
- Mainstream: Radeon X1600 a X1300
- Výkon, srovnání s nVidií a závěr
Předběžný výkon
Protože nepatříme k těm několika šťastlivcům, kteří by dostali nové Radeony série X1000 na recenzi k datu vypuštění, musím se omezit jen na materiály, které poskytuje ATi. Předem říkám: Berte je s rezervou. Je zde ukázán výkon relativně k dané kartě nVidie a měřen předpokládám v tom nejideálnějším nastavení pro ATi. Takže alespoň stručně:
Testován na Pentiu 4 3,0GHz s 512MB RAM v nastavení 1024x768 @ 4xFSAA, 8xAF je Radeon X1300Pro o 20-60% rychlejší než GeForce 6600, která je ale o něco levnější a místo $150 stojí asi $100. Testované aplikace jsou náročné na využití SM3.0, kde by mělo mít ATi s novou architekturou výhodu.
Athlon 64 4000+ s 1GB RAM na čipsetu Radeon Xpress 200 srovnává hlavně výkon Radeonu X1600XT s GeForce 6800. Mají stejně pixel shaderů a v některých testech je výkon prakticky stejný (Chaos Theory, Far Cry). Ovšem FEAR nebo Colin McRae Rally 2005 ukazují velkou výhodu nové RV530.
A samozřejmě Radeon X1800XT jakožto top-of-the-line je srovnáván s GeForce 7800GTX na A64 FX-57 v nastavení 1600x1200, 4xFSAA, 8xAF a jeho náskok se pohybuje mezi 15 a 85%. Více jsou zdůrazněny hry s využitím Shader Modelu 3.0.
A poslední graf se vztahuje k "HD Gaming" v rozlišení 1920x1200, které nevím kdo používá, ale pro srovnání je zajímavé. Zde jsou vybrány jen velmi specifické hry, takže to možná s tím výkonem nebude tak slavné, jak ukazuje graf, ale budiž.
Ceny, dostupnost, konkurence
O cenách a dostupnosti novinek jsem se zmiňoval v jednotlivých tabulkách, ale neuškodí si jednotlivé informace shrnout. Proto jsem připravil ještě jednu tabulku, ve které vidíte základní specifikace jednotlivých modelů, jejich ceny a také datum vypuštění:
Grafická karta | Paměť | Frekvence | Konfigurace | Cena | Dostupnost |
Radeon X1800XT | 512MB | 625/750 | 8/16/16/16 | $549 | 5.11. |
256MB | $499 | ||||
Radeon X1800XL | 256MB | 500/500 | $449 | 5.10. | |
Radeon X1600XT | 256MB | 590/690 | 5/12/4/4 | $249 | 30.11. |
128MB | $199 | ||||
Radeon X1600Pro | 256MB | 500/390 | $199 | ||
128MB | $149 | ||||
Radeon X1300Pro | 256MB | 600/400 | 2/12/4/4 | $149 | 5.10. |
Radeon X1300 | 256MB | 450/250 | $129 | ||
128MB | $99 | ||||
Radeon X1300 HM | 32MB | 450/500 | $79 | ? |
Konfigurace uvedená v tabulce znamená "počet vertex shaderů / počet pixel shaderů / počet texturovacích jednotek / počet Render Back-Ends (ROPs)".
Zde vidíte, že hlavní výhodou nových karet je možnost dosahovat vysokých frekvencí díky 90nm procesu a v kombinaci s rychlými paměťmi GDDR3 tak Radeony X1K kompenzují menší počet pipelines oproti GeForce 7.
Co se týče ceny, tak v tabulce je hodně velká mezera mezi Radeonem X1600XT a X1800XL (celých $200), což bude v praxi znamenat velký prostor pro "osekané" R520. Protože RV530 obsahuje jen 5 vertex shaderů a 4 TMU/RBE, nevznikne vypnutím pipelines na R520 přímo tento mainstreamový čip, ale nějaký mezistupeň. A právě ten by se měl cenově vejít do oblasti $300-$400.
Srovnání s konkurencí je asi následující:
- Radeon X1800XL a XT vs. GeForce 7800GT a GTX. nVidia má výhodu 50% pixel pipelines, ATi má výhodu ve vyšší frekvencích (+45% pro XT) a zbrusu nové architektuře. Cena nových Radeonů je o $50 nižší než v případě GeForce, ovšem verze XT budou k dostání až za měsíc.
- Radeon X1600Pro a XT vs. GeForce 6600GT a 6800. Zde by měly Radeony soupeřit s 8-pipelinovou GeForce 6600GT a 12-pipe GeForce 6800, oproti nimž mají lepší technologie, ovšem méně texturovacích jednotek, resp. ROPs. Cenově jsou přibližně nastejno a čeká se na G72.
- Radeon X1300 a Pro vs. GeForce 6200 a 6600. V low-endu se od ATi hodně očekává a přestože mají Radeony X1300 hodně osekané výpočetní jednotky, nahrazují to vysokými frekvencemi a větší pamětí. Prodávat by se měly velmi brzy, aby ATi co nejrychleji prorazila.
A pak je tu samozřejmě ještě Radeon X1300 HyperMemory, který je ale pro hráče nepodstatný a bude soupeřit s GeForce 6200 a 6200 TurboCache. Hlavním tahákem zde bude cena a integrace do hotových sestav.
Závěr
Série Radeon X1000 je v tuto chvíli technologicky nejpokročilejším počinem na PC. Hlavními pokroky nové architektury R5xx je 90nm proces, plná aplikace Shader Modelu 3.0 (včetně HDR+AA), technologie Avivo a nový CrossFire a také oddělené výpočetní jednotky a 512-bit ring bus. Díky vysokým frekvencím a slušné ceně by se nové Radeony X1300, X1600 a X1800 mohli stát opět důstojným soupeřem pro nVidii.
V tuto chvíli si jen zapláči nad tím, že jsem nemohl mít žádný z nové generace GPU ATi na recenzi, a tak jsem se mohl omezit jen na tento teoretický článek. Věřím ale tomu, že se ve stejnou chvíli objevil na internetu alespoň tucet testů, ve kterých se můžete o schopnostech nové řady Radeonů sami přesvědčit.
Zdroj: dokumentace ATi