Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

ATi Radeon X1000 - pohled na architekturu

5.10.2005, Zdeněk Kabát, článek
ATi Radeon X1000 - pohled na architekturu
ATi dnes vstoupilo do další etapy své historie a představilo řadu grafických čipů nové generace Radeon X1000, které jsou postaveny na moderní architektuře a pokryjí celé cenové spektrum. Podíváme se detailně na uspořádání 3D pipeline a všechny novinky.

Avivo



Další součástí nové rodiny grafických čipů ATi je technologie Avivo, kterou bych rád ve stručnosti představil. Jedná se o technologii, která vylepšuje kvalitu dekódovaného videa aplikací hardwarových filtrů a navíc ho dokonce urychluje, takže ulehčuje procesoru. Avivo je použitelné pro připojení k HDTV, projektorům, LCD displejům a jiným i nestandardním zařízením (např. u nás málo známé set-top boxy).



Avivo staví na technologiích použitých v čipech ATi Theater a Xilleon, které jsou ve světě multimédií a digitální TV poměrně rozšířené. Zde bych jen stručně představil jeho části:


  • Capture: odstranění šumu, 12-bit převodní analog-to-digital, 3D comb filtr
  • Encode: hardwarové enkódování H.264, VC-1, WMV9, MPEG-2, MPEG-4, DivX
  • Decode: hardwarové dekódování dtto
  • Post process: adaptivní de-interlacing, změna velikosti obrazu apod.
  • Display: gamma korekce, barevná korekce, dithering, dual link DVI, TV enkodér Xilleon atd.

K poslední zmíněné části zde mám ještě jedno schéma, které už bych ale nechal na vysvětlení jiným a schopnějším. V podstatě jde o závěrečnou fázi, kdy jsou na obraz aplikovány filtry a pak je posílán na výstup:


>> Klikněte pro zvětšení <<

Ruku v ruce s technologií Avivo pracuje i HDR, což znamená možnost až 16-bitových desetinných čísel v průběhu zpracování videa. Protože tyto operace probíhají mimo pixel shader, šetří tak Avivo práci renderovacím jednotkám. Díky dual-link DVI je také možné data ve formátu FP16 přímo odesílat, pokud máte displej s takovými schopnostmi.

Zde jsou ještě příklady využití technologie Avivo v reálu:


>> Klikněte pro zvětšení <<
Aplikace ditheringu (rozptylu) na barevné přechody

>> Klikněte pro zvětšení <<
10-bitová gamma korekce a barevná korekce Avivo

Screenshoty jsou zřejmě přehnané, přeci jen jde o reklamní materiály, ale obrázek si tak udělat můžete.


CrossFire



Update zažila i technologie CrossFire, která byla uvedena v létě letošního roku a oficiální představení hardwaru proběhlo minulý týden v pondělí (26.9.). Jedná se o technologii reagující na SLI a umožňující zapojit dvě grafické karty do jednoho systému zároveň. O CrossFire jsem toho již napsal dost, takže se jen odkážu na toto preview.

První zajímavou informací je, že ovladače Catalyst plně využívající CrossFire budou vypuštěny zítra, tedy 6. října. Nechápu logiku lidí z ATi, kteří si nechají zrecenzovat novou platformu na polovičatých driverech a o 10 dní později přijdou s plnohodnotnými. Ale budiž. Dále se 10. října dostanou na pulty karty Radeon X800 CrossFire Edition (X850 CE by měly být k dispozici již od 26.9., ale skutek utek).

Úplná řada produktů po vypuštění nových grafik ATi vypadá následovně:



Znamená to, že se objeví nové karty CrossFire Edition pro Radeon X1800XT s 512MB paměti a pro X1600Pro/XT, což ještě není tak překvapující, ale hlavně Dual Radeon X1300 s 256MB RAM, což asi nikdo nečekal. Mezi hi-endem a low-endem je ale jistý rozdíl:



Takto vypadá podpora CrossFire pro Radeon X1800 a X1600 - je potřeba karta CrossFire Edition a komunikace probíhá přes externí kabel. Nový compositing engine dovoluje už i rozlišení 2048x1536 při 70Hz obnovovací frekvenci, takže děsivý limit je ten tam.



A toto je CrossFire u Radeonu X1300. Jsou použity dva standardní Radeony X1300, které spolu komunikují pomocí sběrnice PCIe. Výhoda je v tom, že nepotřebujete master kartu a také že není žádné omezení rozlišení nebo frekvence kvůli compositing enginu.

K jistému vylepšení došlo i u SuperAA, který používá lepší vzorkovací schéma. Pokud do daného pixelu zasahuje objekt coby "špendlík", tedy že zabírá opravdu jen malý výsek dané oblasti, mělo by na tom být ATi se svým sparse sample AA lépe než nVidia, ovšem na skutečné testy si je třeba ještě počkat.