Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
2.6.2004, Zdeněk Kabát, článek
Společnost ATi Technologies včet rozšířila svou rodinu Radeonů řady "X" o další nové členy. Kromě vypuštění Radeonu X800 se sběrnicí PCI Express byly představeny ještě mainstreamový Radeon X600 a také low-end X300, který je jako první grafický čip na světě vyráběn 0,11mikronovou technologií.
Url | 2.6.200418:34
radeon x800 ma take nekonecne mnozstvi instrukci pixelshaderu ­- F buffer ­- nepresnost v tabulce.
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 2.6.200418:38
F­-Buffer obsahoval již Radeon 9800XT, bohužel je to údajně jeden velký podfuk a délka kódu je stále omezena. Zkusím o tom zjistit více.
Odpovědět0  0
Ladis_Zimtech | 2.6.200421:37
F­-buffer je nahodou skvela vec:
- 3D karta ma samozrejme omezeny pocet instrukci Pixel Shaderu, ktere je schopna zvladnout v jednom pruchodu, ale pomoci f­-bufferu to udela tak, ze delsi PS program udela na vice pruchodu a mezivysledky si uklada primo v grafickem cipu, tzn. o hodne rychlejsi, nez normalni vicepruchodoe renderovani PS efektu, kdy si musim mezivysledky ukladat do videopameti ­(pomalejsi zapis­/cteni dat­)
- takze je to rychlejsi nez standardni vicepruchodove renderovani PS efektu, ale pomalejsi, nez kdyby ta karta zvladla tech ­"nekonecno­" instrukci PS v jednom pruchodu
- myslim ze je f­-buffer k programatorovi transparentni, takze se s nim i dobre pracuje
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 2.6.200422:09
V podstatě máte pravdu, já jsem řešil hlavně těch ­"nekonečno­" instrukcí. Počet instrukcí pixel shaderu Radeonu X800 je omezen na 96, v některých případech na 160. F­-Buffer se hodí hlavně k úspoře paměťového pásma, protože ve většině případů ukládá zpracovávané pixely přímo do paměti na čipu. Ovšem někdy jsou i tato data ukládána do videopaměti, stejně jako u multipass renderingu.

V podstatě na tom ale nesejde, protože již shader o délce kolem 50 instrukcí je velmi velmi náročný a poradí si s ním jen nejrychlejší karty. Proto je jedno, jestli GPU podporuje 96 nebo 1536 nebo nekonečno instrukcí, protože také množství se jen tak nevyužije.
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 2.6.200422:13
Pardon, mluvil jsem samozřejmě o Radeonu 9800XT ­(96, resp. 160 instrukcí­). X800 zvládá 512 instrukcí pro každou ALU, celkem tedy 1536 ­(vektorová+skalární+texturová­).
Odpovědět0  0
DavesMan (187) | 3.6.200413:57
F­-Buffer obsahuje každý Radeon 9800 ne jen XTčko.
A proč by to měl být podfuck? Místo toho plácání by to chtělo vzít Visual Studio a napsat si kraťoučkou aplikaci ­- a v tom pixel shaderu si třeba tisíckrát pod sebe zkopítovat jen něco typu ­"add r0, v0, t0­" ­(pro PS 1.1 ­- 1.3­) ­- prosté speculární osvětlení ­- a uvidíte, jestli poběží nebo ne.
/pokud se někdo domnívá, že se kód ořízne a nic nepoznám je možné na konec ­"vlepit­" nějakou jinou instrukci, třeba mov r0, v0 abychom poznali rozdíl...:­-­))
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 3.6.200414:30
Ano, F­-Buffer obsahuje R350 a nasledujici cipy.

Samozřejmě je podfukem tvrdit, že díky F­-Bufferu lze provést nekonečně dlouhý kód pixel shaderu a není tak třeba multipassing. Ten příklad, který zmiňujete, využívá hlavní váhodu F­-Bufferu, kterou je transparentnost vůči programátorovi. V jednom průběhu lze stále provést maximálně 160 instrukcí ­(většinou ale 96­), pokud je jich potřeba více, přicházi na řadu multipassing.

Ovšem nemohu zase ATi takto pohřbívat. Samozřejmě je pravda, že při tomoto multipassingu jsou údaje o per­-pixel stavu ukládány do F­-Bufferu a při dalším průběhu tak není třeba počítat znovu geometrii. Proto lze provést nekonečně dlouhý pixel shader v jednom kompletním ­(!­) průběhu, ale ve skutečnosti dochází k multipassingu.

A ještě jedna věc se týká využití paměti. Přestože se nemusí per­-pixel údaje ukládat do frame bufferu, nemusí to být vždy výhoda. Do F­-Bufferu se totiž musí uložit všechny data o stínování pixelu, které mohou v extrémním případě dosáhnout až 384 bytů na pixel ­(32 registrů po 96­-bit­). Dokážete si představit, co s tím nadělá vysoké rozlišení.
Odpovědět0  0
DavesMan (187) | 3.6.200415:10
No, kdybych se držel terminologie, tak je to jen částečný multipassing. Ale o to nejde ­- stejně tak dlouhý kód je úplně k ničemu, protože by to bylo příšerně pomalý.
Ale u ATI víme, že používá F­-Buffer pro uložení dočasných výsledků výpočtů v shader kódu. Ale zajímalo by mě, jak to dělá NVIDIA ­- taky má neomezený počet instrukcí, ale přece mi nechce nikdo tvrdit, že to celou dobu drží v registrech čipu. A i kdyby, o to přece nejde, důležitý je, že ATI má v rychlosti zpracování shader kódu jasně navrch a o to přece jde; cím rychleji běží shader, tim delší může být a o to lépe bude finální scéna vypadat ­(samozřejmě za předpokladu, že je to nutné a programátoři jsou schopni to naplno využít ­- na blending dvou textur do sebe netřeba použít 65536 instrukcí:­-­)­))
Odpovědět0  0
danno (337) | 2.6.200412:42
Nieco je tu zvlastne:
hiend X800 je pre AGP
lowend X600, X300 ­- su pre PCIE
predpoklada sa teda ze lowend bude disponovat PCI express zbernicou skor ako high end.
je to cudne. ak chce niekto argumentovat tym ze v buducnosti bude kazdy pocitac mat PCIE, tak v tom istom case uz tieto karty budu osadzovane akurat tak do vitrin muzei techniky. ich vykony su len velmi malo odlisne od sucansnych lowendov­/mainstreamov.
Odpovědět0  0
bzzzzz | 2.6.200410:41
Předpokládal jsem, že značení X600 a X300 budou mít AGP osekané varianty X800 ­- jako 9800,9600,9200. Nestalo se ­- je to jinak, budoucnost je PCI Express.
Odpovědět0  0
afk_cz | 2.6.20048:19
autor pravdepodobne chtel rict, ze kdo si koupi drahou kartu s 2xDVI tak uz taky bude parit na poradnym LCD ­- proste jen zamenil CRT a LCD ;­) chybicka se vloudila
Odpovědět0  0
Golem | 2.6.20049:44
To určitě není omyl, hry se na LCD moc nehodí, není nad kvalitní CRT. Mimochodem, na 100% u karty bude redukce.
Odpovědět0  0
Jiri Drak | 2.6.200412:57
To muze rict jen clovek, ktery jeste slusne LCD nemel v ruce.
Odpovědět0  0
DavesMan (187) | 2.6.200413:13
To může říct jen kancelářská krysa, která vžyvotě nehrála nějakou on­-lineovou řežbu. Tam je mi LCDčko úplně na prd!
Neřikám, na práci ­(Word, Excel, účetnictví, dejme tomu i Photoshop nebo Corel­) to je v pohodě a nebolej z toho oči, ale na hry a filmy je CRT doopravdy lepší!!!
Odpovědět0  0
irian_4of7 | 7.6.200415:23
Jo frajere a ti si ještě nehral na LCD s 12ms odezvou tak jdi spát!!
Odpovědět0  0
Golem | 2.6.200414:43
To je silný argument. :­-­) Na jednom slušném LCD pracuji, tak můžu porovnávat. Na práci je nejlepší a nemá konkurenci. Nejde tady ale jen o rychlost panelu, ta už je dnes slušná. Ale zobrazte si nějaké hezké fotografie na LCD a pak na nějakém Trinitronu. LCD nemá tak přirozené podání barev, na CRT prostě vypadá lépe. To se týká také videa či her. Nemuvě o dalších nešvarech jako nemožnost změny rozlišení ­(respektive možnost, ale nepoužitelnost­) či zubaté okraje ­(pixely jsou prostě vidět, u CRT to můžete zredukovat použitím AA)
Odpovědět0  0
Moas | 2.6.20047:43
"Předpokládám, že když si někdo bude kupovat takto silnou kartu, nespokojí se s hraním akčních her na LCD monitoru a raději použije pořádný CRT.­"

1. Vsadim se ze bude pribalena redukce DVI ­- DSub, a pokud nebude, tak si ji dotycny koupi, ostatne kdyz ma prachy na tu kartu, najde i par korun na redukci. :­) Naopak dva DVI konektory jsou ­(IMHO­) vynikající. Na analog je dostanete rychle a levně, ale zpátky už to taková sranda není.

2. Předpokládám, že když si někdo bude kupovat takto silnou kartu, tak už mu na stole dávno trůní kvalitní 17­" LCD a nějaké CRT ho absolutně nezajímá... ­(profi hráči prominou, ale zas tolik jich není­)

Odpovědět0  0
HADiCE | 2.6.200410:08
Nejsem profi hráč a na hraní bych rozhodně nevyměnil EIZO T­-966 21­" před BNC kejbl za nějaký LCD.
LCD nemam rád.
Odpovědět0  0
DavesMan (187) | 2.6.200410:17
Profi hráči prominou?
A kdo jinej si tu kartu koupí, než hráči?
Sekretářka na Word určitě ne.....už vidim jak běží třeba do CC a topí 15 litrů nebo kolik to bude stát za grafárnu, aby měla hezčí fontíky:­-­)­)­)­))
Odpovědět0  0
Moas | 2.6.200416:02
Ja mluvil o ­"profi hracich­", kteri objizdeji turnaje a vydelavaji hranim penize... A ti berou CRT.

Ty mluvis o hracich kterych denne potkame tisice, proste normalni lidi kteri hraji pro radost.
Ja sam hraju hry tak hodinku denne, takze se za nejakeho velkeho hrace rozhodne nepovazuju, ale tu kartu si tak za rok koupim ­(mozna neco jineho, podobneho­). Uz jen z toho prosteho duvodu, aby ty hry vypadaly pekne :)
Odpovědět0  0
brutall | 2.6.200413:53
A videli ste uz niekedy CRT monitor s DVI vstupom? ja ano, tak o com je tu vlastne rec.
Odpovědět0  0
Moas | 2.6.200415:56
a muzete mi rict, kolik lidi znate co takovy monitor vlastni?
Odpovědět0  0
bruTall (9) | 2.6.200420:42
Poznám par ludi, co maju IIYAMU aj s moznostou DVI zapojenia a to nemaju ani najmodernejsie graficke karty.
Odpovědět0  0
Moas | 2.6.200421:11
Pak jste prvni na koho jsem narazil :)
Odpovědět0  0
bruTall (9) | 2.6.200421:42
Opravte ma prosim, ak sa pletiem. Existuju CRT monitory s moznostou DVI vstupu alebo nie?
Je ich kvalita zobrazenia lepsia, ako keby boli zapojene na D­-SUB?

rad sa necham poucit.
Odpovědět0  0
Moas | 3.6.20047:32
ja jsem se nikdy s CRT monitorem pripojenym pres DVI nesetkal ­(pres BNC ano­), samozrejme to neznamena, ze neexistuji. Pouze by me jejich existence prekvapila... Zkousel jsem chvili hledat na google ale nic nenachazim...
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.