ATi Radeon X700 XT - ATi vrací úder
22.9.2004, Zdeněk Kabát, článek
Netrvalo to ani tak dlouho a přišla kanadská odpověď na GeForce 6600. Grafický čip Radeon X700 od ATi jako první vychází z architektury R420 a přináší mnoho jejích výhod. Obsahuje celkem 8 pixel pipeline, paměti jsou usazeny na 128-bitové sběrnici a nejvyšší varianta XT se za svůj výkon nemusí vůbec stydět.
Kapitoly článku:
- ATi Radeon X700 XT - ATi vrací úder
- Architektura, technologie a verze X700
- Výkon, Catalyst A.I. a závěr
Tak tu máme další nový grafický čip. Po recenzích Radeonu 9250 a 9550 mohu říci "nový" bez jakéhokoliv ostýchání, protože se nejedná jen o vyprazdňování skladových zásob, ale o skutečnou tvůrčí aktivitu. Radeon X700 od ATi patří do mainstreamu, kde se utká tváří v tvář mocné GeForce 6600 od nVidie. X700 dostala do vínku architekturu Radeonu X800, což je velká zbraň.
Mainstream, PCI Express apod.
Pokud zašátráme v nedávné minulosti, uvidíme těžký souboj ATi s nVidií. ATi si v relativním klidu a pohodě prodávala Radeony 9500 a 9600, nVidia se snažila kontrovat ne příliš vydařenou GeForce FX 5600 a později mnohem lepší GeForce FX 5700. V hrubé síle se sice FX5700 a R9600Pro rovnaly, ale jakmile došlo na optimalizace obrazu a DirectX 9.0, nVidia ztroskotala. Vzhledem k uspěchané architektuře GeForce FX nepomohly ani novější verze ovladačů.
Obr. 1 - Radeon X700 přichází…
Ani ATi ale neproplouvalo bezproblémově. Jeho derivace Radeonu 9600 se setkaly s nekompatibilitou na čipsetu KT600 a co se týče her, někdy bylo obtížné spustit program běžící v pořádku na 9700 a 9800 právě na mainstreamových kartách. Problémem byl F-Buffer použitý u R350 a R360, který levnějším kartám chyběl.
Nyní se nám pomalu ale jistě přesouvá hi-endový, ale postupně i mainstreamový grafický trh na novou platformu, na PCI Express x16 (také PEG nebo PCIe). To s sebou přináší řadu výhod - od sériového škálovatelného P2P spojení (rychlost se odvíjí od počtu vodičů), přes možnost hot-plug řešení, až po technologii SLI, kterou bude používat nVidia ke spolupráci dvou grafických karet. Propustnost sběrnice PEG je 4GB/s každým směrem, tedy 4x více než AGP 8x.
Pro PCIe se již objevilo několik grafických karet, včetně zástupců mainstreamu. nVidia jasně označila tuto rodinu jako GeForce PCX (např. PCX 5750), ale ATi se do názvosloví lehce zamotalo a vypustilo Radeon X600. Protože se jedná o klasický Radeon 9600 s jinou sběrnicí, může označení trochu mást. Nyní přichází první mainstream ATi odvozený od architektury R423 - Radeon X700.
Obr. 2 - Grafický čip osobně
Radeon X700 - základní specifikace
Jak jsem již zmiňoval, Radeon X700 je odvozen od PCIe verze Radeonu X800, tedy od jádra R423. Je postaven pomocí 0,11mikronového procesu a obsahuje celkem 120 milionů tranzistorů. Je to cca o 26 milionů méně než má GeForce 6600, což je způsobeno hlavně absencí obvodů pro podporu Shader Modelu 3.0 (viz dále). 0,11mikronový proces je výhodný hlavně z hlediska výtěžnosti, ceny a spotřeby (tedy i ztrátového tepla).
Zde jsou základní specifikace, které si rozebereme na další straně:
Aplikované technologie (podrobněji na další straně):
Mainstream, PCI Express apod.
Pokud zašátráme v nedávné minulosti, uvidíme těžký souboj ATi s nVidií. ATi si v relativním klidu a pohodě prodávala Radeony 9500 a 9600, nVidia se snažila kontrovat ne příliš vydařenou GeForce FX 5600 a později mnohem lepší GeForce FX 5700. V hrubé síle se sice FX5700 a R9600Pro rovnaly, ale jakmile došlo na optimalizace obrazu a DirectX 9.0, nVidia ztroskotala. Vzhledem k uspěchané architektuře GeForce FX nepomohly ani novější verze ovladačů.
Obr. 1 - Radeon X700 přichází…
Ani ATi ale neproplouvalo bezproblémově. Jeho derivace Radeonu 9600 se setkaly s nekompatibilitou na čipsetu KT600 a co se týče her, někdy bylo obtížné spustit program běžící v pořádku na 9700 a 9800 právě na mainstreamových kartách. Problémem byl F-Buffer použitý u R350 a R360, který levnějším kartám chyběl.
Nyní se nám pomalu ale jistě přesouvá hi-endový, ale postupně i mainstreamový grafický trh na novou platformu, na PCI Express x16 (také PEG nebo PCIe). To s sebou přináší řadu výhod - od sériového škálovatelného P2P spojení (rychlost se odvíjí od počtu vodičů), přes možnost hot-plug řešení, až po technologii SLI, kterou bude používat nVidia ke spolupráci dvou grafických karet. Propustnost sběrnice PEG je 4GB/s každým směrem, tedy 4x více než AGP 8x.
Pro PCIe se již objevilo několik grafických karet, včetně zástupců mainstreamu. nVidia jasně označila tuto rodinu jako GeForce PCX (např. PCX 5750), ale ATi se do názvosloví lehce zamotalo a vypustilo Radeon X600. Protože se jedná o klasický Radeon 9600 s jinou sběrnicí, může označení trochu mást. Nyní přichází první mainstream ATi odvozený od architektury R423 - Radeon X700.
Obr. 2 - Grafický čip osobně
Radeon X700 - základní specifikace
Jak jsem již zmiňoval, Radeon X700 je odvozen od PCIe verze Radeonu X800, tedy od jádra R423. Je postaven pomocí 0,11mikronového procesu a obsahuje celkem 120 milionů tranzistorů. Je to cca o 26 milionů méně než má GeForce 6600, což je způsobeno hlavně absencí obvodů pro podporu Shader Modelu 3.0 (viz dále). 0,11mikronový proces je výhodný hlavně z hlediska výtěžnosti, ceny a spotřeby (tedy i ztrátového tepla).
Zde jsou základní specifikace, které si rozebereme na další straně:
ATi Radeon X600 XT | ATi Radeon X700 XT | GeForce 6600 GT | |
Grafické jádro | RV380 | RV410 | NV43 |
Výrobní proces | 0,13 mikronu | 0,11 mikronu | 0,11 mikronu |
Počet tranzistorů | 76 milionů (?) | 120 milionů | 146 milionů |
Frekvence jádra | 500MHz | 475MHz | 500MHz |
Frekvence paměti | 370MHz (740MHz DDR) | 525MHz (1,05GHz DDR) | 500MHz (1GHz DDR) |
Paměťová sběrnice | 128-bit DDR/2 | 128-bit DDR3 | 128-bit DDR3 |
Propustnost pamětí | 11,8 GB/s | 16,8 GB/s | 16 GB/s |
Pixel fillrate | 2,0 Gpixel/s | 3,8 Gpixel/s | 4,0 Gpixel/s |
Počet pixel pipeline | 4 | 8 | 8 |
Počet vertex pipeline | 2 | 6 | 3 |
Podpora DirectX | 9.0b | 9.0b | 9.0c |
Shader Model | 2.0 | 2.0 | 3.0 |
Způsob FSAA | 6x MultiSampling | 6x MultiSampling | 4xRGMS+2xSS |
Úspora šířky pásma | HyperZ III+ | HyperZ HD | LMA III |
Barevná komprese | 6:1 | 8:1 | ? |
Z-komprese | 4:1 (24:1 při 6x FSAA) | 8:1 (48:1 při 6x FSAA) | ? |
Optimalizace obrazu | SmoothVision 2.1 | SmoothVision HD | IntelliSample 3.0 |
Tab. 1 - Specifikace nejsilnější verze RV410 - Radeonu X700 XT
Aplikované technologie (podrobněji na další straně):
- HyperZ HD - Hierarchical Z, Fast Z Clear, Z-komprese
- Komprese 3Dc - bezztrátová komprese 4:1
- SmartShader HD - až 1536 instrukcí pro Pixel shader
- SmoothVision HD - vylepšený anti-aliasing, Temporal AA
- VideoShader HD - HW akcelerace videa, post-processing efekty, Fullstream atd.