ATi Radeon X700 XT - ATi vrací úder
22.9.2004, Zdeněk Kabát, článek
Netrvalo to ani tak dlouho a přišla kanadská odpověď na GeForce 6600. Grafický čip Radeon X700 od ATi jako první vychází z architektury R420 a přináší mnoho jejích výhod. Obsahuje celkem 8 pixel pipeline, paměti jsou usazeny na 128-bitové sběrnici a nejvyšší varianta XT se za svůj výkon nemusí vůbec stydět.
Kapitoly článku:
- ATi Radeon X700 XT - ATi vrací úder
- Architektura, technologie a verze X700
- Výkon, Catalyst A.I. a závěr
Architektura Radeonu X700
Radeon X700 je založen na architektuře R423 a přejímá z ní to nejlepší. Základem je celkem 8 paralelních pixel pipeline - stejně jako u GeForce 6600 a minulé generace hi-endu (Radeon 9800, GeForce FX 5900). Každá pipeline obsahuje samozřejmě jednu texturovací jednotku, dokáže tedy vykreslit celkem 8 pixelů za takt. Pixel shader podporuje verzi 2.0.
Obr. 3 - Architektura uvnitř čipu
Velmi zajímavá je geometrická část pipeline. Radeon X700 totiž obsahuje dokonce 6 vertex pipeline, dvakrát více než má GeForce 6600! V náročných scénách s mnoha detaily by tak měl být Radeon rychlejší. Na rozdíl od nVidie nepodporuje RV410 Vertex shader 3.0, tedy ani texture fetch pro hardwarový displacement mapping (ten je nahrazen virtuálním DM a technologií Truform 2.1).
Paměťová sběrnice je typicky 128-bitová a podporuje paměti typu GDDR3. Propustnost samozřejmě závisí na frekvenci.
Technologické zázemí
ATi používá u Radeonu X700 jako vždy řadu technologií, které navazují na předchozí generaci hardware. SmartShader HD se stará o práci se shadery a různé post-processing efekty. Nový čip podporuje DirectX 9.0b se Shader Modelem 2.0, ztrácí tedy pár bodíků oproti GeForce 6600. Pixel shader podporuje až 1536 instrukcí v každém průběhu, díky F-Bufferu lze vytvořit nekonečně dlouhý kód (multipassing je k programátorovi transparentní).
Další technologií je SmoothVision HD starající se o optimalizace programu. Radeon X700 umí nejen klasický 6x MultiSampling, ale i Sparse AA, Temporal AA (pro sudé snímky využívá jiné subpixely než pro liché - efektivně dvojnásobné vyhlazování) a Centroid AA. Co se týče anizotropního filtrování, udržuje si ATi svůj standard (16x AF).
Od Radeonu X800 používá ATi také novou kompresi 3Dc, která komprimuje normálové mapy pro pokročilý bump mapping. Přestože reklamní materiály hlásí kompresní poměr 4:1, skutečný poměr je jen asi 2:1. Jedná se ale o bezztrátový algoritmus.
VideoShader HD pak zvládá klasicky hardwarovou akceleraci videa, dekódování a enkódování MPEG 1/2/4, Fullstream pro odstranění "kostičkového" efektu streamovaného videa, akceleraci WMV9 a WMV10 a další post-processing efekty. Zajištěna je také plná kompatibilita s HDTV až pro rozlišení 1080p.
Design grafických karet
Co se týče samotných grafických karet, nemají příliš složitý design PCB. Referenční chlazení vypadá vcelku nevinně a kvůli malému větráčku je trochu hlasitější. Nicméně každý pořádný výrobce si vybere vlastní chlazení, takže bych se o ticho nebál. ATi dále tvrdí, že je karta připravena pro pasivní chlazení ve skříních formátu BTX.
První verze RV410 budou nejspíše určeny pro PCI Express x16, což například znamená, že odpadá nutnost použití externího napájení. PCIe je schopna dodat až 70W, což je pro X700 dostatek. Až se na trhu objeví AGP varianty, budou potřebovat jiné PCB - za prvé pro převodní můstek, za druhé pro externí napájení.
Verze Radeonu X700
Obr. 11 - Verze Radeonu X700
V tabulce vidíte jednotlivé prodejní verze RV410 včetně jejich frekvencí a orientačních čísel. Nejsilnější "XT" verze je taktovaná na 475MHz, tedy o 25MHz pomaleji než GeForce 6600GT. Znamená to o něco nižší fillrate, ale vzhledem k dvojnásobnému počtu vertex pipeline se není třeba o výkon bát. Jen dodám, že v tabulce chybí 256MB verze Radeonu X700 XT, která by měla stát $249.
Radeon X700 je založen na architektuře R423 a přejímá z ní to nejlepší. Základem je celkem 8 paralelních pixel pipeline - stejně jako u GeForce 6600 a minulé generace hi-endu (Radeon 9800, GeForce FX 5900). Každá pipeline obsahuje samozřejmě jednu texturovací jednotku, dokáže tedy vykreslit celkem 8 pixelů za takt. Pixel shader podporuje verzi 2.0.
Obr. 3 - Architektura uvnitř čipu
Velmi zajímavá je geometrická část pipeline. Radeon X700 totiž obsahuje dokonce 6 vertex pipeline, dvakrát více než má GeForce 6600! V náročných scénách s mnoha detaily by tak měl být Radeon rychlejší. Na rozdíl od nVidie nepodporuje RV410 Vertex shader 3.0, tedy ani texture fetch pro hardwarový displacement mapping (ten je nahrazen virtuálním DM a technologií Truform 2.1).
Paměťová sběrnice je typicky 128-bitová a podporuje paměti typu GDDR3. Propustnost samozřejmě závisí na frekvenci.
Technologické zázemí
ATi používá u Radeonu X700 jako vždy řadu technologií, které navazují na předchozí generaci hardware. SmartShader HD se stará o práci se shadery a různé post-processing efekty. Nový čip podporuje DirectX 9.0b se Shader Modelem 2.0, ztrácí tedy pár bodíků oproti GeForce 6600. Pixel shader podporuje až 1536 instrukcí v každém průběhu, díky F-Bufferu lze vytvořit nekonečně dlouhý kód (multipassing je k programátorovi transparentní).
Další technologií je SmoothVision HD starající se o optimalizace programu. Radeon X700 umí nejen klasický 6x MultiSampling, ale i Sparse AA, Temporal AA (pro sudé snímky využívá jiné subpixely než pro liché - efektivně dvojnásobné vyhlazování) a Centroid AA. Co se týče anizotropního filtrování, udržuje si ATi svůj standard (16x AF).
Od Radeonu X800 používá ATi také novou kompresi 3Dc, která komprimuje normálové mapy pro pokročilý bump mapping. Přestože reklamní materiály hlásí kompresní poměr 4:1, skutečný poměr je jen asi 2:1. Jedná se ale o bezztrátový algoritmus.
VideoShader HD pak zvládá klasicky hardwarovou akceleraci videa, dekódování a enkódování MPEG 1/2/4, Fullstream pro odstranění "kostičkového" efektu streamovaného videa, akceleraci WMV9 a WMV10 a další post-processing efekty. Zajištěna je také plná kompatibilita s HDTV až pro rozlišení 1080p.
Design grafických karet
Co se týče samotných grafických karet, nemají příliš složitý design PCB. Referenční chlazení vypadá vcelku nevinně a kvůli malému větráčku je trochu hlasitější. Nicméně každý pořádný výrobce si vybere vlastní chlazení, takže bych se o ticho nebál. ATi dále tvrdí, že je karta připravena pro pasivní chlazení ve skříních formátu BTX.
První verze RV410 budou nejspíše určeny pro PCI Express x16, což například znamená, že odpadá nutnost použití externího napájení. PCIe je schopna dodat až 70W, což je pro X700 dostatek. Až se na trhu objeví AGP varianty, budou potřebovat jiné PCB - za prvé pro převodní můstek, za druhé pro externí napájení.
Verze Radeonu X700
Obr. 11 - Verze Radeonu X700
V tabulce vidíte jednotlivé prodejní verze RV410 včetně jejich frekvencí a orientačních čísel. Nejsilnější "XT" verze je taktovaná na 475MHz, tedy o 25MHz pomaleji než GeForce 6600GT. Znamená to o něco nižší fillrate, ale vzhledem k dvojnásobnému počtu vertex pipeline se není třeba o výkon bát. Jen dodám, že v tabulce chybí 256MB verze Radeonu X700 XT, která by měla stát $249.