ATi Radeon X800 - grafická (r)evoluce
10.5.2004, Zdeněk Kabát, článek
Přibližně 3 týdny po vypuštění GeForce 6800 vrací kanadská ATi Technologies úder - Radeon X800 vyvíjený pod kódovým označením Loki je na světě. V jádru je čip sice podobný předchozím, ale přichází navíc s masivním paralelismem (až 16 pixel pipeline), novou technologií 3Dc a úpravami v paměťovém řadiči a FSAA. V článku najdete detaily o nové "tajné zbrani" ATi.
Kapitoly článku:
Verze Radeonu X800
Již několikrát jsem v článku narážel na dvě odlišné verze Radeonu X800, které dostaly servery k recenzi. První z nich je Radeon X800 Pro, který běží na frekvencích 475MHz pro jádro, resp. 450MHz pro paměti GDDR3 (900MHz efektivně). U této verze bude aktivováno 12 pipeline, což nabídne stále ještě velmi solidní výkon za cenu $399. Zpočátku se bude samozřejmě prodávat dráž.
Druhou prodejní verzí bude Radeon X800 XT Platinum Edition, která je výrazně rychlejší – jádro je taktováno na 520MHz, zatímco paměti na 560MHz (1,12GHz efektivně). Již jsem ale zmiňoval, že ne všechny servery dostaly stejné vzorky, takže někde se můžete setkat s frekvencí jádra 500MHz nebo s paměťmi na 600MHz. U Verze XT je aktivovaných všech 16 pipeline, takže výkon je zdrcující. Oficiální cena je $499.
Zde je ještě tabulka s parametry obou základních modelů:
Nepochybuji o tom, že se během několika týdnů objeví i více méně mainstreamová verze, která poběží jen s polovinou pipeline, tedy s osmi. Přeci jen, zpočátku asi nebude každý 160-milionový čip plně funkční a objeví se mnoho nepovedených kousků. Až jich bude mít ATi na skladě více, vypustí novou, ořezanou verzi Radeonu X800.
Během několika týdnů se ještě objeví novinka, čip R423, který bude obsahovat stejné jádro, ale bude určen pro PCI Express. Na rozdíl od nVidie nebude tento čip, který se bude možná jmenovat Radeon X880 XT, nemusí mít integrovaný můstek AGP-to-PEG, což znamená, že karty by měly být o něco levnější. Zatím nevíme nic o dopadu tohoto můstku na výkon, ale toho se ATi nemusí obávat.
Závěr
Tolik tedy k R420. V tento okamžik můžeme již rozlousknout nadpis – Radeon X800 není revolučním čipem, ale je evolucí a jde jasně za svým cílem. Hluboko mezi tranzistory se nachází stará dobrá R300, která ale nyní převzala mnohem lepší image. Tento čip, postavený na 0,13mikronovém low-k procesu, obsahuje 160 milionů tranzistorů, z čehož většina připadá na rozšíření pipeline.
R420 obsahuje celkem 6 vertex pipeline a dokonce 16 pixel pipeline, takže stejně jako u GeForce 6800 je zde výstižné slovo „paralelismus“. Další charakteristikou je HD, nebo-li High Definition, takto ATi označuje veškeré své technologie použité v Radeonu X800. V nich nastalo pár vylepšení – Z-komprese zvládá poměr 8:1, novým způsobem FSAA je tzv. Temporal AA a také se objevila technologie 3Dc, která dokáže díky normálovým mapám vylepšit kvalitu objektů s nízkým počtem polygonů.
Obr. 18 – Radeon X800 se objeví na trhu do několika týdnů
U Radeonu X800 ATi opět projevilo svůj klid a rozvahu a oproti GeForce 6800, která si vybrala revolučnější ráz, spoléhá Radeon na Shader Model 2.0. Kanadská společnost správně vystihla fakt, že není třeba rozvíjet další standard, když ten předchozí se ještě ani neuplatnil, a vsadila na zefektivnění práce s DirectX 9.0b. Ale i v této oblasti se dočkala X800 několika vylepšení – rozšíření dočasných registrů, nové facing registry, pixel shadery o délce až 1536 instrukcí atd.
Podle několika recenzí, které se na internetu objevily, sázka na jistotu vyšla. Zatímco GeForce 6800 vede v OpenGL a je vyrovnaná v DirectX 8.1, tak Radeon X800 vyhrává bitvu o DirectX 9, kde jeho propracované shadery získávají převahu. A ač se tomu některým nechtělo věřit, výkon je v mnoha testech více než dvojnásobný oproti Radeonu 9800XT, a to prosím s nedoladěnými ovladači.
Můžeme si položit otázku: „Je tento souboj rozhodnut?“. Již dlouho jsme neměli možnost spatřit takto vyrovnané čipy - jak NV40, tak R420 mají své klady a zápory, ale v konečném důsledku je jejich výkon podobný. Výhodou Radeonu X800 je rozhodně nízká spotřeba a z ní vyplývající nízké nároky na chlazení. Stačí mu menší jednoslotové chlazení, přestože běží o 30% rychleji než GeForce 6800. Pokud tedy máte zájem o hi-endový čip, stačí si vybrat – GeForce 6800 GT/Ultra nebo Radeon X800 Pro/XT? Je to na Vás.
Pozn.: Mnohé jistě zajímá výkon, a proto nabízím nějakou z mnoha recenzí, které se minulý týden objevily:
Beyond3D, [H]ard|OCP, Anandtech, The Tech Report, ExtremeTech, Driver Heaven, Hexus, Bjorn3D, Hardware Analysis, Trusted Reviews, Gamers Depot, Lost Circuits, NeoSeeker, 3DCenter, Ascully, Chips.de, Firingsquad, PC Perspective, Hardware.fr, TechChannel, Tom’s Hardware, X-Bit Labs
Již několikrát jsem v článku narážel na dvě odlišné verze Radeonu X800, které dostaly servery k recenzi. První z nich je Radeon X800 Pro, který běží na frekvencích 475MHz pro jádro, resp. 450MHz pro paměti GDDR3 (900MHz efektivně). U této verze bude aktivováno 12 pipeline, což nabídne stále ještě velmi solidní výkon za cenu $399. Zpočátku se bude samozřejmě prodávat dráž.
Druhou prodejní verzí bude Radeon X800 XT Platinum Edition, která je výrazně rychlejší – jádro je taktováno na 520MHz, zatímco paměti na 560MHz (1,12GHz efektivně). Již jsem ale zmiňoval, že ne všechny servery dostaly stejné vzorky, takže někde se můžete setkat s frekvencí jádra 500MHz nebo s paměťmi na 600MHz. U Verze XT je aktivovaných všech 16 pipeline, takže výkon je zdrcující. Oficiální cena je $499.
Zde je ještě tabulka s parametry obou základních modelů:
Radeon X800 Pro | Radeon X800 XT Platinum | |
Frekvence jádra | 475MHz | 520MHz |
Frekvence paměti | 450MHz (900MHz DDR) | 560MHz (1,12GHz DDR) |
Aktivních pixel pipeline | 12 | 16 |
Pixel fillrate | 5,7 Gpixel/sek. | 8,3 Gpixel/sek. |
Transformace trojúhelníků | 712 MT/s | 780 MT/s |
Výkon při FSAA | 34 miliard AA vzorků/sek. | 50 miliard AA vzorků/sek. |
Paměťová propustnost | 28,8 GB/s | 35,8 GB/s |
Tab. 3 – Specifikace dvou základních prodejních verzí
Nepochybuji o tom, že se během několika týdnů objeví i více méně mainstreamová verze, která poběží jen s polovinou pipeline, tedy s osmi. Přeci jen, zpočátku asi nebude každý 160-milionový čip plně funkční a objeví se mnoho nepovedených kousků. Až jich bude mít ATi na skladě více, vypustí novou, ořezanou verzi Radeonu X800.
Během několika týdnů se ještě objeví novinka, čip R423, který bude obsahovat stejné jádro, ale bude určen pro PCI Express. Na rozdíl od nVidie nebude tento čip, který se bude možná jmenovat Radeon X880 XT, nemusí mít integrovaný můstek AGP-to-PEG, což znamená, že karty by měly být o něco levnější. Zatím nevíme nic o dopadu tohoto můstku na výkon, ale toho se ATi nemusí obávat.
Závěr
Tolik tedy k R420. V tento okamžik můžeme již rozlousknout nadpis – Radeon X800 není revolučním čipem, ale je evolucí a jde jasně za svým cílem. Hluboko mezi tranzistory se nachází stará dobrá R300, která ale nyní převzala mnohem lepší image. Tento čip, postavený na 0,13mikronovém low-k procesu, obsahuje 160 milionů tranzistorů, z čehož většina připadá na rozšíření pipeline.
R420 obsahuje celkem 6 vertex pipeline a dokonce 16 pixel pipeline, takže stejně jako u GeForce 6800 je zde výstižné slovo „paralelismus“. Další charakteristikou je HD, nebo-li High Definition, takto ATi označuje veškeré své technologie použité v Radeonu X800. V nich nastalo pár vylepšení – Z-komprese zvládá poměr 8:1, novým způsobem FSAA je tzv. Temporal AA a také se objevila technologie 3Dc, která dokáže díky normálovým mapám vylepšit kvalitu objektů s nízkým počtem polygonů.
Obr. 18 – Radeon X800 se objeví na trhu do několika týdnů
U Radeonu X800 ATi opět projevilo svůj klid a rozvahu a oproti GeForce 6800, která si vybrala revolučnější ráz, spoléhá Radeon na Shader Model 2.0. Kanadská společnost správně vystihla fakt, že není třeba rozvíjet další standard, když ten předchozí se ještě ani neuplatnil, a vsadila na zefektivnění práce s DirectX 9.0b. Ale i v této oblasti se dočkala X800 několika vylepšení – rozšíření dočasných registrů, nové facing registry, pixel shadery o délce až 1536 instrukcí atd.
Podle několika recenzí, které se na internetu objevily, sázka na jistotu vyšla. Zatímco GeForce 6800 vede v OpenGL a je vyrovnaná v DirectX 8.1, tak Radeon X800 vyhrává bitvu o DirectX 9, kde jeho propracované shadery získávají převahu. A ač se tomu některým nechtělo věřit, výkon je v mnoha testech více než dvojnásobný oproti Radeonu 9800XT, a to prosím s nedoladěnými ovladači.
Můžeme si položit otázku: „Je tento souboj rozhodnut?“. Již dlouho jsme neměli možnost spatřit takto vyrovnané čipy - jak NV40, tak R420 mají své klady a zápory, ale v konečném důsledku je jejich výkon podobný. Výhodou Radeonu X800 je rozhodně nízká spotřeba a z ní vyplývající nízké nároky na chlazení. Stačí mu menší jednoslotové chlazení, přestože běží o 30% rychleji než GeForce 6800. Pokud tedy máte zájem o hi-endový čip, stačí si vybrat – GeForce 6800 GT/Ultra nebo Radeon X800 Pro/XT? Je to na Vás.
Pozn.: Mnohé jistě zajímá výkon, a proto nabízím nějakou z mnoha recenzí, které se minulý týden objevily:
Beyond3D, [H]ard|OCP, Anandtech, The Tech Report, ExtremeTech, Driver Heaven, Hexus, Bjorn3D, Hardware Analysis, Trusted Reviews, Gamers Depot, Lost Circuits, NeoSeeker, 3DCenter, Ascully, Chips.de, Firingsquad, PC Perspective, Hardware.fr, TechChannel, Tom’s Hardware, X-Bit Labs