Autonomní auta od Googlu se učí přirozeněji otáčet na silnici
18.11.2016, Kateřina Hoferková, aktualita
Google každý měsíc zveřejňuje zprávu o tom, jaké pokroky se dějí s jeho autonomními auty a na co se právě vývoj soustředí. Nyní se Google zaměřil na to, že se samořiditelná auta učí efektivně otáčet na silnici.
Společnost Google se snaží, aby se jejich systém, který autonomní auto řídí, choval, jako kdyby za volantem seděl skutečný lidský řidič schopný situaci správně vyhodnotit. Takové autonomní vozidlo by mělo být dokonce schopné jednat lépe než člověk a dělat při jízdě méně chyb. Samořiditelné automobily od Googlu se tak učí ohleduplně troubit, dále tato autonomní vozidla rozpoznávají už i signály rukou, které dává cyklista.
Nyní se Google rozhodl ve své měsíční zprávě zaměřit na to, jak se jeho autonomní automobily učí otáčet na silnici co nejplynuleji. Není tedy prioritou, aby byl obrat ve stísněných podmínkách proveden nejrychleji, jak je to možné, ale především, aby jízda byla pohodlná a přirozená pro pasažéry. Otočení na cestě je možné udělat na tři nebo klidně i sedm kroků, Google proto se svými automobily trénuje obrat přibližně tisíckrát každý týden na městských ulicích.
Podle zprávy se autonomní automobily neřídí jen podle přijatých dat z okolí a neprovádí vždy to nejednodušší řešení při otáčení. Systém bere v potaz i to, že pasažéři dávají přednost spíše pohybu auta vpřed. Při obratu tedy systém autonomního automobilu dává větší důraz na pohyb dopředu, jako by to dělal lidský řidič, což znamená, že oblouk vedený směrem kupředu je delší než následné couvání.
Google se svými autonomními vozidly prováděl otáčení v uličkách se zaparkovanými auty a dalšími nejrůznějšími překážkami, jako jsou odpadkové koše či obrubníky. Automobil se dokáže orientovat v okolním prostředí stejně dobře po celých 360°. Nemá tedy problém vypočítat si správnou vzdálenost od okrajníku i při couvání, Google se však snaží napodobit jízdu přirozenou pro člověka.
Google se ve své zprávě zmiňuje také o nehodě, ke které ve spojitosti s jedním z autonomních aut došlo 26. října. Nejednalo se o velkou kolizi, autonomní automobil se pohyboval rychlostí asi 5 kilometrů za hodinu. Druhý automobil, který se pohyboval rychleji, narazil do samořiditelného vozidla a způsobil lehké poškození jeho zadních dveří.
Zdroje: Google, engadget.com
Nyní se Google rozhodl ve své měsíční zprávě zaměřit na to, jak se jeho autonomní automobily učí otáčet na silnici co nejplynuleji. Není tedy prioritou, aby byl obrat ve stísněných podmínkách proveden nejrychleji, jak je to možné, ale především, aby jízda byla pohodlná a přirozená pro pasažéry. Otočení na cestě je možné udělat na tři nebo klidně i sedm kroků, Google proto se svými automobily trénuje obrat přibližně tisíckrát každý týden na městských ulicích.
Podle zprávy se autonomní automobily neřídí jen podle přijatých dat z okolí a neprovádí vždy to nejednodušší řešení při otáčení. Systém bere v potaz i to, že pasažéři dávají přednost spíše pohybu auta vpřed. Při obratu tedy systém autonomního automobilu dává větší důraz na pohyb dopředu, jako by to dělal lidský řidič, což znamená, že oblouk vedený směrem kupředu je delší než následné couvání.
Google se svými autonomními vozidly prováděl otáčení v uličkách se zaparkovanými auty a dalšími nejrůznějšími překážkami, jako jsou odpadkové koše či obrubníky. Automobil se dokáže orientovat v okolním prostředí stejně dobře po celých 360°. Nemá tedy problém vypočítat si správnou vzdálenost od okrajníku i při couvání, Google se však snaží napodobit jízdu přirozenou pro člověka.
Google se ve své zprávě zmiňuje také o nehodě, ke které ve spojitosti s jedním z autonomních aut došlo 26. října. Nejednalo se o velkou kolizi, autonomní automobil se pohyboval rychlostí asi 5 kilometrů za hodinu. Druhý automobil, který se pohyboval rychleji, narazil do samořiditelného vozidla a způsobil lehké poškození jeho zadních dveří.
Zdroje: Google, engadget.com