Autonomní čluny z Amsterdamu se mohou spojovat do větších plovoucích struktur
6.6.2019, Kateřina Hoferková, aktualita
Vědci z MIT a z AMS Institute spojili své síly, aby mohly vzniknout autonomní robotické čluny, které spolu zvládnou komunikovat a následně se spojovat do větších struktur podle aktuálního účelu použití na kanálech v Amsterdamu.
Autonomní dopravní prostředky se nemusí pohybovat jen po souši či ve vzduchu, celé flotily můžou brázdit i moře, řeky či umělé kanály. O čluny, které se zvládnou řídit samy, se zasluhují výzkumníci z Massachusettského technologického institutu a z AMS Institute v Nizozemsku. Svůj projekt nazvali Roboat, tyto autonomní loďky se plaví po amsterdamských kanálech.
Autonomní robotické čluny dokážou identifikovat svoje "parťáky" a společně si nimi tvořit různé struktury, jako je třeba most, zachytávač odpadků či třeba plovoucí stage, mohou také doručovat zboží či přepravovat lidi. Čluny využívají kamery, LIDAR a algoritmy počítačového vidění, aby mohly vyhledat své robotické kolegy pomocí QR kódů.
Dokovací mechanismus je navržen na principu kulového kloubu a také používá laser, aby mohlo být zjištěno, zda hlavice kloubu zapadla do trychtýřovité jamky. Takto se připojí jeden autonomní člun k druhému.
Vývoj robotických člunů Roboat už trvá několik let, výzkumný tým má už i plány do budoucna. Spojovací mechanismus by měl být vybaven novými vylepšenými trychtýřky, které by měly zajistit větší kontrolu hlavních robotů nad těmi taženými, a QR kódy by mohly být zobrazeny na LCD monitoru pro signalizovaní více jednotkám, aby se sestavily v daném pořadí. Vyvíjí se i jednotky větších rozměrů, které budou na vodě stabilnější. Tato technologie by také nemusela zůstat jen na vodě, podobní roboti schopní se spojovat by se mohli hodit například ve vesmíru.
Zdroj: engadget.com