Autonomní vozidla potřebují podrobnější mapy
17.3.2017, Kateřina Hoferková, aktualita
Autonomní vozidla se vyvíjejí a budou se potřebovat podle něčeho přesně orientovat. K tomu však potřebují i speciálně uzpůsobené mapy, které budou vybaveny co nejvetším množstvím podrobností, jež systém auta potřebuje.
Mapy se budou muset stát mnohem podrobnější a přesnější. Tato změna však není nutná kvůli lidem, kteří si v obtížných situacích zvládnou při řízení poradit sami, ale kvůli autonomním automobilům, které vyžadují přesnější informace o tom, kde se zrovna nacházejí.
Autonomní auta můžou mít různé úrovně autonomie. Pro vozidla, která už mají vysoký stupeň, jsou nové mapy nutností. Stupeň autonomie závisí na tom, s čím vším si automobil zvládne poradit sám. Stupeň 5 už klade na automobil velmi vysoké nároky, vozidlo si musí umět ve všech situacích poradit samo. Musí být plně autonomní, takže cestujícímu bude stačit zadat jen cíl cesty. Vozidla s nižším stupněm už spadají do "omezené autonomie".
Na autonomní automobily čeká v reálném světě mnoho nástrah. Například na dálnici nebývá problém, auta se ale dostanou do úzkých při nejrůznějších zácpách, zúžených cestách či kvůli různým špatným povrchům bočních silnic. Rozhodně si nyní nemůžete jen sedět za volantem a vůbec na něj nesahat. Právě k takové idylce potřebují autonomní auta mapy, které budou všechny tyto informace obsahovat. Lidský řidič totiž může předvídat hodně dopředu, pokud zná danou cestu velmi dobře, něco takového potřebují i automobily.
Nové 3D mapy s vysokým rozlišením by měly sestávat z přesných informací o jízdních pruzích, o šířce silnic a z přesného popisu povrchu komunikace. Tyto informace vozidlům výrazně ulehčí práci, protože nebudou mít o některých věcech přehled jen ze svých kamer. Jen samostatné vytvoření map nebude stačit, proto bude také významnou složkou jejich neustálá aktualizace.
S cílem vytvořit nové mapy automobilky jako BMW, Audi, Mercedes-Benz a Ford investovaly do společností, jako je Here nebo Civil Maps. Právě tyto společnosti by měly pomoct vytvořit mapu, která bude určená autonomním automobilům v budoucnosti. Společnost Here začala na mapách s vysokým rozlišením pracovat u roce 2013, kdy vytvořila výzkumný prototyp. Počáteční mapa by měla být vytvořena k roku 2020, kdy by se na silnicích měly začít objevovat první zástupy autonomních automobilů, jež budou nové mapy vyžadovat. Mapy od Here by měly být přesné na centimetry, takže by měly přinášet téměř exaktní obraz skutečnosti.
3D mapa s vysokým rozlišením se má podle Here stát dalším senzorem, který bude mít autonomní vůz k dispozici. Umělá inteligence automobilu si tak bude moct lépe představit reliéf okolí. Kromě map se však budou autonomní automobily potýkat ještě s legislativou.
Zdroj: arstechnica.com
Autonomní auta můžou mít různé úrovně autonomie. Pro vozidla, která už mají vysoký stupeň, jsou nové mapy nutností. Stupeň autonomie závisí na tom, s čím vším si automobil zvládne poradit sám. Stupeň 5 už klade na automobil velmi vysoké nároky, vozidlo si musí umět ve všech situacích poradit samo. Musí být plně autonomní, takže cestujícímu bude stačit zadat jen cíl cesty. Vozidla s nižším stupněm už spadají do "omezené autonomie".
Na autonomní automobily čeká v reálném světě mnoho nástrah. Například na dálnici nebývá problém, auta se ale dostanou do úzkých při nejrůznějších zácpách, zúžených cestách či kvůli různým špatným povrchům bočních silnic. Rozhodně si nyní nemůžete jen sedět za volantem a vůbec na něj nesahat. Právě k takové idylce potřebují autonomní auta mapy, které budou všechny tyto informace obsahovat. Lidský řidič totiž může předvídat hodně dopředu, pokud zná danou cestu velmi dobře, něco takového potřebují i automobily.
Nové 3D mapy s vysokým rozlišením by měly sestávat z přesných informací o jízdních pruzích, o šířce silnic a z přesného popisu povrchu komunikace. Tyto informace vozidlům výrazně ulehčí práci, protože nebudou mít o některých věcech přehled jen ze svých kamer. Jen samostatné vytvoření map nebude stačit, proto bude také významnou složkou jejich neustálá aktualizace.
S cílem vytvořit nové mapy automobilky jako BMW, Audi, Mercedes-Benz a Ford investovaly do společností, jako je Here nebo Civil Maps. Právě tyto společnosti by měly pomoct vytvořit mapu, která bude určená autonomním automobilům v budoucnosti. Společnost Here začala na mapách s vysokým rozlišením pracovat u roce 2013, kdy vytvořila výzkumný prototyp. Počáteční mapa by měla být vytvořena k roku 2020, kdy by se na silnicích měly začít objevovat první zástupy autonomních automobilů, jež budou nové mapy vyžadovat. Mapy od Here by měly být přesné na centimetry, takže by měly přinášet téměř exaktní obraz skutečnosti.
3D mapa s vysokým rozlišením se má podle Here stát dalším senzorem, který bude mít autonomní vůz k dispozici. Umělá inteligence automobilu si tak bude moct lépe představit reliéf okolí. Kromě map se však budou autonomní automobily potýkat ještě s legislativou.
Zdroj: arstechnica.com