AutoX vypouští flotilu autonomních taxi bez řidičů v čínském Šen-čenu
5.12.2020, Milan Šurkala, aktualita
Máme zde další projekt autonomních vozů, který se zbavil záložních řidičů. Jde o AutoX, které do čínského Šen-čenu vypustilo 25 robotických vozů taxi bez těchto řidičů. V jiných městech jsou ještě stále přítomni.
Poslední dobou se hodně mluví o autonomním řízení, a ačkoli máme na trhu zatím nanejvýše vozy s úrovní SAE Level 2, už brzy by se mohly objevit i vozy třetí úrovně. Takové slíbila např. Honda (naopak Audi od původně ohlášeného uvedení upustilo). I v takovém případě je potřeba stále záložní řidič, který musí dávat pozor na cestu. Přesto tu máme pár projektů, které už v některých oblastech dostaly povolení jezdit i bez řidiče. Jedním z nich je startup AutoX, který byl založen v roce 2016. V jeho čele stojí Dr. Jianxiong Xiao, známý také jako "Prof. X" z univerzit MIT a Princeton University. Od července mohou jezdit jeho autonomní auta po kalifornských silnicích rychlostí nanejvýš 45 mph (72 km/h), podobně tak to byla flotila 100 vozů na čínských silnicích v Šanghaji, Šen-čenu a dalších městech. Dosud to ale bylo se záložními řidiči. To se nyní mění.
Po šesti měsících testů v Šen-čenu se záložními řidiči dostala společnost povolení jezdit i bez nich, a to i přesto, že je zdejší městský provoz náročnější než ten v Kalifornii, kde se také testuje. Půjde nejprve o flotilu 25 vozů systému RoboTaxi Pilot, které využijí 5. generaci autonomního systému na úrovni SAE Level 4. Ten se dokáže orientovat v náročném městském provozu, reagovat na chodce, cyklisty i jiné vozy. Vozy jsou vybaveny kamerami s vysokým rozlišením, dvěma senzory LiDAR a také 4D radarovými senzory.