AvantGo: „Odvolávám co jsem odvolal !”
2.4.2002, Zdeněk Michálek, článek
Okřídlená slova starého krále Půlnočního království z Pyšné princezny asi nejlépe charakterizují pocity, které jsem měl po přečtení oznámení AvantGo. Proč ? AvantGo ruší omezení na max. osm odběratelů u uživatelských (custom) kanálů !
AvantGo koncem února oznámil novou cenovou politiku, podle níž je počet odběratelů uživatelských kanálů omezen na pouhých osm pro každý kanál. Toto omezení nyní ruší a nahrazuje novým: AvantGo posoudí u každého jednotlivého případu, zda se v převažující míře jedná o informační službu (a pak žádná omezení zavedena nebudou) nebo o reklamní a prodejní aktivitu (a pak bude nezbytné uzavřít s AvantGo smlouvu). Pokud však počet odběratelů překročí 1000, bude uzavření dohody nezbytné i v případech informačních serverů. Jejich provozovatelé budou na překročení této hranice upozorněni.
AvantGo již u většiny zablokovaných kanálů údajně restrikci odstranil. Odběratelům, kteří byli k těmto kanálům připojeni, jejich odběr nezanikl - při příští synchronizaci by již vše mělo být v pořádku.
Jaké jsou poplatky za provozování kanálů, které nebudou AvantGo vyhodnoceny jako „komerční" ? Za servery s 1 až 100 předplatiteli jejich provozovatel zaplatí 1000 USD ročně, za 100 až 500 předplatitelů 4000 USD, za 500 až 1000 předplatitelů 6000 USD, větší počet odběratelů je již otázkou samostatné smlouvy.
Co k tomu říci ? Únorový krok AvantGo byl zřejmě vynucen krizovou finanční situací firmy (za poslední kvartál měla společnost čisté ztráty ve výši 4,7 miliónu USD při obratu pouhých 5,3 miliónu USD) a vedení dostalo nůž na krk: buď se stane něco zásadního, nebo společnost půjde k ledu. Jinak se snad radikální cenový řez ani vysvětlit nedá - chtít za jednoho předplatitele mezi 6 až 40 USD ročně jen za to, že nějaký server "přechroustá" webovou stránku a pošle ji odběrateli, to není právě lidová cena. Zvláště když dosud bylo vše zdarma.
Nebo že by sebevědomí AvantGo zvýšilo v lednu úspěšně ukončené patentové řízení, při němž AvantGo obdržel patent na technologie spojené se synchronizováním informací mezi PDA a centrálním počítačem číslo 6,341,316 ? Patent zahrnuje systém, metodu a počítačový program pro synchronizaci mezi serverem a klientem, které jsou jádrem AvantGo technologie.
O něco větší naději na úspěch by zřejmě měla strategie postupného a diferencovamého zvyšování cen; otázkou však zůstává, zda lze podobné služby vůbec zpoplatnit, když existuje dostatek konkurenčních produktů, které podobnou službu nabízejí „zdarma” (iSilo, Plucker, HandStory...)
Chybný krok AvantGo znamenal to, že se pozornost veřejnosti soustředila právě na alternativní produkty - a i když se mnozí uživatelé ze setrvačnosti k AvantGo vrátí, celá akce posloužila přinejmenším jako reklamní kampaň na tyto alternativy. Odliv klientů způsobí další snížení zájmu informačních zdrojů o šíření obsahu pomocí AvantGo, což dále níží jeho příjmy...
Věru, nechtěl bych být v kůži předsedy představenstva AvantGo.
AvantGo již u většiny zablokovaných kanálů údajně restrikci odstranil. Odběratelům, kteří byli k těmto kanálům připojeni, jejich odběr nezanikl - při příští synchronizaci by již vše mělo být v pořádku.
Jaké jsou poplatky za provozování kanálů, které nebudou AvantGo vyhodnoceny jako „komerční" ? Za servery s 1 až 100 předplatiteli jejich provozovatel zaplatí 1000 USD ročně, za 100 až 500 předplatitelů 4000 USD, za 500 až 1000 předplatitelů 6000 USD, větší počet odběratelů je již otázkou samostatné smlouvy.
Co k tomu říci ? Únorový krok AvantGo byl zřejmě vynucen krizovou finanční situací firmy (za poslední kvartál měla společnost čisté ztráty ve výši 4,7 miliónu USD při obratu pouhých 5,3 miliónu USD) a vedení dostalo nůž na krk: buď se stane něco zásadního, nebo společnost půjde k ledu. Jinak se snad radikální cenový řez ani vysvětlit nedá - chtít za jednoho předplatitele mezi 6 až 40 USD ročně jen za to, že nějaký server "přechroustá" webovou stránku a pošle ji odběrateli, to není právě lidová cena. Zvláště když dosud bylo vše zdarma.
Nebo že by sebevědomí AvantGo zvýšilo v lednu úspěšně ukončené patentové řízení, při němž AvantGo obdržel patent na technologie spojené se synchronizováním informací mezi PDA a centrálním počítačem číslo 6,341,316 ? Patent zahrnuje systém, metodu a počítačový program pro synchronizaci mezi serverem a klientem, které jsou jádrem AvantGo technologie.
O něco větší naději na úspěch by zřejmě měla strategie postupného a diferencovamého zvyšování cen; otázkou však zůstává, zda lze podobné služby vůbec zpoplatnit, když existuje dostatek konkurenčních produktů, které podobnou službu nabízejí „zdarma” (iSilo, Plucker, HandStory...)
Chybný krok AvantGo znamenal to, že se pozornost veřejnosti soustředila právě na alternativní produkty - a i když se mnozí uživatelé ze setrvačnosti k AvantGo vrátí, celá akce posloužila přinejmenším jako reklamní kampaň na tyto alternativy. Odliv klientů způsobí další snížení zájmu informačních zdrojů o šíření obsahu pomocí AvantGo, což dále níží jeho příjmy...
Věru, nechtěl bych být v kůži předsedy představenstva AvantGo.